Gå til innhold

Kva er logikken i Jesus sin død på krosset og tilgivelse i Kristendomen?

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Det er lite kunnskap om kristendomen her på forumet, ein skulle tru ein levde i Kina eller noko slikt, der kristendomen meir eller mindre er gjort ulovlig. Eg er for øvrig agnostiker, men har forstått litt likevel.

No skal eg forklare. I følge vanlig kristen tru har Gud tre former: den heilage ande, faren i himmelen og sonen. Den heilage ande er som du kanskje forstår, Gud i åndlig form. Faren i himmelen er det vi ofte tenkjer på som Gud og sonen/Jesus er Gud i fysisk menneskelig form. Det er ingen ting som nekter for at Gud eventuelt kan ta andre former. I kristendomen er altså Jesus Gud i fysisk form.

Sidan Gud skapte mennesket (og alle einskilde menneske), kan Gud ta skulda for den synda mennesket har begått. For om det ikkje var for hans skaperverk, ville det aldri vert synd. Sidan det ikkje er rett at Gud berre skal sei til alle jævlar i verden som angrar (og det at dei angrar og ikkje vil gjøre det igjen er eit absolutt for at dei skal få tilgivelse) "at dei er tilgitt", utan å ha opplevd liding mange som er offer for synd må gjere. Ofra han seg sjølv/sin son for at folk skulle ha evig liv. Han ga mennesket ein veg ut av synd og evig fortapelse. I følge bibelen fordi "han elska verda og alle i den".

Det her er som regel dumma veldig ned, for at alle skal greie å forstå det.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Det einaste eg treng å forstå er at bibelen er bare sludder  :whistle:

Det er likevel ganske mange millionar som har det som livssyn, så da er det ofte ganske nyttig å vite noko om det.

Lenke til kommentar

Har kommet dit hen at kristendommen betyr like mye som eventyren til Asbjørnsen og Moe... Ut over historienes underholdnng er det ingenting der som er i nærheten av sant, da ingen gud ville holdt på i tusenvis av år for å "fikse" noe en slange brukte fem minutter på å fucke opp... Det blir rett og slett for dumt...

Så hva kristendommen sier bryr meg midt på ryggen egentlig... Det idiotiske med kristendom, og andre religiøse eventyr, kontra eventyrene til Asbjørnsen og Moe, er at folk er idioter nok til å tro at disse eventyrene er sanne og de er dessverre i den troen at de kan tvinge denne idotien på andre mennesker i den tro at de gjør folk en tjeneste ved å tilby dem dette tankefengslet som religion så alt for ofte tilbyr med sine tomme løfter og like tomme trusler. Religion er i mine øyne den dummeste oppfinnelsen vi mennesker noengang har funnet opp, verre enn svartedauen og alle andre "dauer" til sammen....

Så nei, jeg har ingen behov for å "vite" hva mølet i bibelen sier, da kristendom er like verdiløs for meg som den nevte eventyr boka... men det er en ideologi som er farlig nettopp fordi den fordummer folk til å tro man er noe spesiet fordi man tror på påstandene i bibelen og med det tror at man kan plage, forfølge og drepe andre mennesker over disse hersens påtandene....

Ingen trenger å vite noe om kristendom i mine øyne, har bare ført med seg en masse lidelse og død så lenge den har vært i blandt oss....., det beste hadde faktisk vært om vi samlet sammen samtelige av disse bøkene og brente dem for ever og alltid og på den måten lagde fred i verden. Fred fra disse ideotiske ideologiene og deres sinnsvake følgere, det hadde vært veldig bra...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Har kommet dit hen at kristendommen betyr like mye som eventyren til Asbjørnsen og Moe... Ut over historienes underholdnng er det ingenting der som er i nærheten av sant, da ingen gud ville holdt på i tusenvis av år for å "fikse" noe en slange brukte fem minutter på å fucke opp... Det blir rett og slett for dumt...

Så hva kristendommen sier bryr meg midt på ryggen egentlig... Det idiotiske med kristendom, og andre religiøse eventyr, kontra eventyrene til Asbjørnsen og Moe, er at folk er idioter nok til å tro at disse eventyrene er sanne og de er dessverre i den troen at de kan tvinge denne idotien på andre mennesker i den tro at de gjør folk en tjeneste ved å tilby dem dette tankefengslet som religion så alt for ofte tilbyr med sine tomme løfter og like tomme trusler. Religion er i mine øyne den dummeste oppfinnelsen vi mennesker noengang har funnet opp, verre enn svartedauen og alle andre "dauer" til sammen....

Så nei, jeg har ingen behov for å "vite" hva mølet i bibelen sier, da kristendom er like verdiløs for meg som den nevte eventyr boka... men det er en ideologi som er farlig nettopp fordi den fordummer folk til å tro man er noe spesiet fordi man tror på påstandene i bibelen og med det tror at man kan plage, forfølge og drepe andre mennesker over disse hersens påtandene....

Ingen trenger å vite noe om kristendom i mine øyne, har bare ført med seg en masse lidelse og død så lenge den har vært i blandt oss....., det beste hadde faktisk vært om vi samlet sammen samtelige av disse bøkene og brente dem for ever og alltid og på den måten lagde fred i verden. Fred fra disse ideotiske ideologiene og deres sinnsvake følgere, det hadde vært veldig bra...

Det var ikkje slangen som "fucka" alt opp i følge kristen tru. Det var menneske som synda, og mennesket fortsatt å synde og synde, i så stor grad at alle er det.

Eg trur du hadde hatt godt av å lære litt om slike livssyn. Kristendomen er jo hjørnesteinen i den vestlige sivilisasjon.

Lenke til kommentar

Jesus døde spikret på planker.

Plankene ble med Jesus til helvete. I helvete beseiret Jesus djevelen i tvekamp og brukte plankene sine til å spikre stige til himmelen (hans far var tross alt snekker). 

Så du havner nok fortsatt i helvete for syndene dine, men du kan klatre ut.

/headcannon

Kristendom for for barnehage :D

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Gud kunne latt være å skape noen verden, men det betyr også at de som fritt ville valgt Gud ikke ville fått den muligheten. Jeg tror Gud skapte verden utav nåde. Det er ikke bare frelse utav nåde, men skapelse utav nåde. Skapelsen tror jeg er til mtp de skapte vesenene. For at de blir gitt muligheten til å komme nær Gud; det ultimate gode. Det er motivet bak skapelsen.

Fri vilje innebærer at man fritt kan ta imot Guds tilbud eller la være. Uansett er man like høyt elsket av Gud, men Gud vil ikke tvinge noen inn i himmelen mot deres vilje. Ekte kjærlighet må være fritt valgt, og det er logisk umulig å tvinge noen til å fritt velge noe. Gud er ansvarlig for faktumet av fri vilje, mens mennesket er ansvarlig for forvaltningen av den frie vilje.

Et vesen som er fritt til å gjøre rett er også fritt til å gjøre galt. Vi gjør alle noe galt iløpet av livet. Ingen kan peke på en vektskål og vise sine gode handlinger oppimot de onde fremfor Gud. Det handler ikke om å streve seg frem vha gode handlinger. Frelsen er en gave, helt gratis, helt ufortjent. Alt man blir bedt om er om man vil ta imot gaven.

Den kristne tror at mennesket ble skapt i Guds bilde til å ha fellesskap med Gud, men på grunn av sin gjenstridige vilje valgte de å gå sin egen veg, og fellesskapet med Gud ble brutt. Mennesket kan på en måte sammenlignes med en plukket blomst. Blomsten har i en periode igjen noe av herligheten, men visner til slutt bort og dør uten å ha kontakten med jorden som gir den livet. Vi trenger på lignende måte å gjenopprette kontakten vår med Gud.

Den eneste måten å gjenopprette dette forholdet er å ta imot Guds kjærlighet og nåde ved å erkjenne våre synder og ta imot Jesus som vår frelser og herre. Gud tok selv bolig iblandt oss iform av sin sønn Jesus, som tok våre synder på sin kappe ved ofre seg for vår skyld.

Dersom dette er sant så er det altså like objektivt og ekte som at man skulle ha en sykdom, og Jesus sier; her er medisinen. Men han tvinger den ikke i oss. Han tilbyr den, og man kan selv velge å ta imot eller la være. Kirken er ikke et museum for de hellige, men et sykehus for syndere.

Tradisjonelt har synd gjerne vært definert som "å bryte Guds bud", men Søren Kierkegaard slet litt med den definisjonen. Dette mye pga fariseerne (de lærde på Jesu tid). De som ofte gikk rundt med pekefingeren og "opphøyet seg selv". Gud måtte jo frelse dem fordi de alltid overholdt Guds bud (sett i deres egne øyne), men Jesus var dem ikke nådig. Fordi de var så høye på seg selv, sin egen status, å se "fine ut for andre". Det som betydde mest for dem, det de virkelig levde for, det var egentlig ikke Gud, men sin egen selvhøyhet. Men det er egentlig en langt dypere synd enn en enkel forbrytelse f.eks. Fordi det er enklere for forbryteren å vende om, enn for den som tror at han aldri har gjort noe galt. Den som "er så god" at Gud bare "har med å frelse ham" har derfor et langt større problem enn hva vi tradisjonelt tenker på som synd. Kierkegaard definerte derfor synd som det "å bygge sin identitet på alt annet enn Gud".

Jesus led ikke bare for oss, men også med oss. John Stott skrev at "Synden er i bunn og grunn at vi mennesker setter oss selv i Guds sted. Frelsen er at Gud setter seg selv i vårt sted. Vi setter oss selv der bare Gud fortjener å være. Gud setter seg selv der bare vi fortjener å være. Hadde det ikke vært for Jesu korsdød, kunne jeg ikke ha trodd på Gud. I den virkelige verden, med dens nød og smerte, hvordan skulle jeg da kunne tilbe en Gud som ikke visste hvordan smerten oppleves?".

Det finnes 2 typer mennesker. De som sier til Gud; "skje din vilje". Og de som Gud sier "skje din vilje" til.

N.T. Wright skrev at "På korset seiret Guds rike over denne verdens riker ved å nekte å ta del i deres voldsspiral. På korset elsket Jesus sine fiender, vendte det andre kinnet til, gikk den andre mil".

Dette kan oppsummeres i det som kalles den lille bibel:

"For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

- Johannes 3:16

Jesus sier:

- Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. - Matteus 7:7

- Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham. - Johannes åpenbaring 3:20

- Søker dere meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg. - Jeremia 29:13-14

- Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod (at det skulle være rikt og meningsfullt) - Johannes 10:10

- Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg". - Johannes 14:6

Putter man Bibelens skrifter i en gitt rekkefølge vil de kunne forme et kjærlighetsbrev:

Mitt barn,

Du vet kanskje ikke hvem jeg er, men jeg vet alt om deg. (Salme 139, 1)

Jeg vet når du sitter og når du står oppreist. (Salme 139, 2)

Jeg vet om alt du er. (Salme 139, 3)

Til og med hvert eneste hårstrå på hodet ditt vet jeg om. (Matteus 10, 29-31)

For du ble skapt i mitt bilde. (1. Mosebok 1, 27)

I meg lever du, beveger deg og er til. (Apostlenes gjerninger 17, 28)

For du er min slekt. (Apostlenes gjerninger. 17, 28)

Jeg kjente deg allerede før du ble unnfanget. (Jeremia 1, 4-5)

Jeg bestemte deg da jeg planla skapelsen. (Efeserne 1, 11-12)

Du var ikke en feiltagelse, for alle dine dager er skrevet opp i min bok. (Salme 139, 15-16)

Jeg fastsatte den eksakte tiden for din fødsel og hvor du skulle bo. (Apostlenes gjerninger 17, 26)

Du er skremmende og vidunderlig skapt. (Salme 139, 14)

Jeg vevde deg sammen i din mors mage. (Salme 139, 13)

Og jeg dro deg fram den dagen du ble født. (Salme 71, 6)

Jeg har blitt fremstilt feil av dem som ikke kjenner meg. (Johannes 8, 41-44)

Jeg er ikke langt borte fra deg eller sint, jeg er sann kjærlighet. (1. Johannes 4, 16)

Og det er mitt dypeste ønske å få gi deg min kjærlighet. (1. Johannes 3, 1)

Rett og slett fordi du er mitt barn og jeg er din far. (1. Johannes 3, 1)

Jeg tilbyr deg mer enn din jordiske far noen gang har kunnet tilby. (Matteus 7, 11)

For jeg er den perfekte far. (Matteus 5, 48)

Hver god gave som du mottar kommer fra min hånd. (Jakob 1, 17)

For jeg er din forsørger og den som møter alle dine behov. (Matteus 6, 31-33)

Min plan for din fremtid har alltid vært fylt med håp. (Jeremia 29, 11)

Fordi jeg elsker deg med en evig kjærlighet. (Jeremia 31, 3)

Mine tanker for deg er like talløse som sandkornene på stranden. (Salme 139, 17-18)

Og jeg fryder meg over deg med jubel. (Sefanja 3, 17)

Jeg vil aldri slutte med å gjøre godt mot deg. (Jeremia 32, 40)

For du er min verdifulle eiendom. (2. Mosebok 19, 5)

Av hele mitt hjerte og hele min sjel ønsker jeg at du skal slå rot. (Jeremia 32, 41)

Og jeg vil vise deg store og vidunderlige ting. (Jeremia 33, 3)

Dersom du søker meg av hele ditt hjerte, vil du finne meg. (5. Mosebok 4, 29)

Ha din lyst i meg, og jeg vil gi deg alt ditt hjerte ønsker. (Salme 37, 4)

For det er jeg som gir deg disse ønskene. (Filipperne 2, 13)

Jeg er i stand til å gjøre mer for deg enn du kan klare å forstå. (Efeserne 3, 20)

For jeg er din største oppmuntrer. (2. Tessaloniker 2, 16-17)

Jeg er også den far som trøster deg under alle dine problemer. (2. Korinterne 1, 3-4)

Når du har hjertesorg, er jeg nær deg. (Salme 34, 19)

Som en hyrde bærer et lam, har jeg båret deg nær til mitt hjerte. (Jesaja 40, 11)

En dag vil jeg tørke vekk hver eneste tåre fra dine øyne. (Åpenbaringen 21, 3-4)

Og jeg vil ta vekk hver eneste smerte du har lidd her på jorden. (Åpenbaringen 21, 3-4)

Jeg er din Far, og jeg elsker deg slik jeg elsker min sønn Jesus. (Johannes 17, 23)

For min kjærlighet for deg er forløst i Jesus. (Johannes 17, 26)

Han er det nøyaktige bilde av min eksistens. (Hebreerne 1, 3)

Han kom for å demonstrere at jeg er for deg, ikke imot deg. (Romerne 8, 31)

Og for å fortelle deg at jeg ikke teller dine synder. (2. Korinterne 5, 18-19)

Jesus døde slik at du og jeg kunne forsones. (2. Korinterne 5, 18-19)

Hans død var det ultimate uttrykk for min kjærlighet til deg. (1. Johannes 4, 10)

Jeg ga opp det jeg elsket for å prøve å få din kjærlighet. (Romerne 8, 31-32)

Dersom du mottar min sønn Jesus som gave, da mottar du meg. (1. Johannes 2, 23)

Og ingenting vil noen gang skille deg fra min kjærlighet igjen. (Romerne 8, 38-39)

Kom hjem og jeg vil holde det største selskapet Himmelen noen gang har sett. (Lukas 15, 7)

Jeg har alltid vært Far, og vil alltid være Far. (Efeserne 3, 14-15)

Mitt spørsmål er: Vil du være mitt barn? (Johannes 1, 12-13)

Jeg venter på deg. (Lukas 15, 11-32)

Kjærlig hilsen din himmelske pappa.

DEN ALLMEKTIGE GUD.

En animasjonsfilm av noen av de største kristne litterære verk; The pilgrims progress. Her skildres kristen tro på livets veg (4 deler):

Lenke til kommentar

Jesus led og døde for våre synder, men Jesus lever og vi er fortsatt syndere...?

Go figure...  :thumbdown:

Hvem sa at synderne skulle forsvinne ?

Hvorfor er synden så viktig. Jesus tok jo støyten..

Gud elsker deg betingelsesløst (Under en del betingelser...)...

En gud med en plan, som vet alt, forventer at vi skal forgude ham, som ser oss synde (Han vet om alle menneskers synd allerede før de er født).

Så ber de kristne om frelse, frihet fra sykdom, etc..

Gud har jo lagt en plan! Mener de da at han skal endre sin gudommelige plan? 

Det blir for dumt.

Stusselig å kaste bort en dråpe energi på slike eventyr!

Lenke til kommentar

Eg trur du hadde hatt godt av å lære litt om slike livssyn.

Har lært. Har lært at disse ubekreftede påstandene er noe vi bør holde oss LANGT unna og at kristendom og andre tilsvarende ideologier er livsfarlige, for den fordummer tilhengerne nok til å tro de har noen rett til å plage, forfølge, moralisere og drepe folk over stupide påstander skrevet av kjempe ignorante menn for lenge siden... Hva er det å lære fra dette? At vi skal anse oss bedre og mer verdt enn andre? At det er min rett å presse min tro på andre fordi jeg er dum nok til å tro jeg gjør dem en tjeneste? At jeg skal hate og forfølge og drepe andre mennesker fordi de har enseksuell legning som jeg ikke har noe med eller som ikke plager meg overhodet? Er det budskapet du vil lære folk med dette?

Det eneste vi BØR lære våre barn av dette mølet er hvor galt avsted det bærer når folk tror blindt på dette, hvor feil det kan gå når man ikke følger fakta og at de aldri må falle for fristelsen til å bli så fordummet at de tror blindt på dette... Det er alt kristendommen er verdt i dag. Resten er tomme trusler og like tomme løfter... Selvsagt rundhåndet gitt av statelige løgnere uten en eneste garanti...

Kristendomen er jo hjørnesteinen i den vestlige sivilisasjon.

Det var det ja. I dag er samfunnen i vesten mer styrt av sekulære lover og moral og det skal vi være glede for. Kristendommen er i ferd med å fases skikkelig ut her i landet og jeg skal være en pådriver for å få til det. Flere og flere får se sannheten om kristendom og kristne og den norske kirken gjennom sosiale medier og folk melder seg ut som aldri før og det er bra. Slike religiøse ideologier har aldri vært og kommer aldri til å bli en gode i et samfunn og det er på tide at folk ser forbi løgnene som kristne har foret oss med i alle år, om hvor gode de er og hvor god jobb de gjør overalt og lignende piss. Sannheten er at kirken og kristendom koster oss fem milliarder i året, det meste av pengene er det ingen som kan svare på hvor blir av.... Tre MILLIONER går til "tros opplæring" og det er nøyaktig tre millioner for mye til dette formålet som er å spre løgnene i bibelen til flest mulig... Helt utrolig at vi skal la våre skatte penger gå til slikt tøys når det er så mange oppgaver som burde hatt mye større prioritet...

Så den hjørne steinen du snakker om er i dag en moring som gledeligvis sunker litt lenger ned i forglemmelsen for hvert år som går. Fælt få feirer jul på grunn av de kristne løgnene om jesus og hans liksom bursdag i jula (les bibelen, der står det at bladene falt av trærne når han ble født og i desember er trærne ferdige med løvfellingen...) Fælt få feirer påsken fordi denne jesus myten liksom døde da (kjenner jeg kristne og kristendommen rett var påsken egentlig vårblotet som de måtte ødelegge med sine egne myter... Helt utrolig å hevde at jesus var guds grand plan også vet ikke kristne når han døde engang... De fleste jeg kjenner feirer våren i påsken (noen arrangerer også vårblot den tredje fullmånen etter vinterblotet (jul), felles for alle er at mytene om jesus er totalt fraværende i påsken og det er vel ikke rare hjørnesteinen, er det vel?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jesus led og døde for våre synder, men Jesus lever og vi er fortsatt syndere...?

Go figure...  :thumbdown:

Hvem sa at synderne skulle forsvinne ?

Hvorfor er synden så viktig. Jesus tok jo støyten..

Ikke dermed sagt at du ikke må gjøre noe med din synd. Synden (skyldfølelsen) ødelegger både deg og andre.

Lenke til kommentar

Ikke dermed sagt at du ikke må gjøre noe med din synd. Synden (skyldfølelsen) ødelegger både deg og andre.

Nei. Det som ødelegger er å tru på religionene sin løgner.

Les litt om skyld i psykologi, det er ikke løgn men fakta

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du RWS greier virkelig ikkje å tenke rasjonelt når det kjem til det her ser eg.

Sett fra mitt standpunkt så klarer jeg fint å tenke rasjonelt jo.... Kristendommen har ikke vært til noe godt oppover, har faktisk stått for mer lidelse og død enn veldig mye annet, så hvorfor i all verden skal vi vite noe mer om denne overtroen enn at vi bør holde oss langt unna?

Hva er så bra med kristen overtro at alle må vite om påstandene i den? Kan du argumentere rasjonelt over det spørsmålet eller skal du bare avfeie det også?

Reigion er IKKE rasjonelt, så hvordan du kan sitter der å beskylde andre for ikke å væer rasjonelle er litt pussig, når det er du som pusher viktigheten av å høre om noe som overhodet ikke er rasjonelt...

Eller kanskje du ikke er agnostiker, men defacto kristen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, kan ikke si at synd i noen form ødelegger for meg eller andre jeg vet om.

En veldig merkelig påstand, IHS.. 

Skyld skaper fks. mindreverdighetsfølelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

poenget er at vi må bli kvitt dette sludderet, det vil ta mange genrasjoner men vi må starte et sted.

ikke ha det i skole, og at man ikke må kunne noe om det, jeg kan ikke noe om Ringenes Herre bøkene, hvorfor er ikke det viktig å kunne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...