Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Død/brent GPU, kan dette ha skadet andre deler ?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Idag skjedde det noe som er som tatt ut av et mareritt. 

Jeg satt og spilte som normalt på min maskin. Litt ut i spillet skrudde pc'en seg brått av. 

Min første reaksjon var å ta av topp og sidepanel da jeg tenkte på overoppheting med en gang. Har aldri hatt problemer med det før, men tanken gikk nå dit. 

Merket ikke noe av varme, min h100i var normalt "lunken" og skjermkortet var heller ikke spes varmt. Jeg lot derfor maskina få en 5-10 min hvile for å se om dette kunne hjelpe. Når jeg så skrudde på maskina igjen så kom det 2-3 små "flammer" på bakdelen av skjermkortet, i den form som om komponenter blir utsatt for overspenning/kortslutter. 

Jeg skrudde fort av maskina og lot den stå litt før jeg fjernet skjermkortet. Skjermkortet er bekreftet dødt via test i en annen maskin. 

Min maskin funker igjen med et gammelt skjermkort i og booter og kjører som vanlig. Det jeg dog lurer på er om noe annet i maskina kan ha tatt skade av dette ? Kan det ha vært min PSU som "fucka" det hele opp ? (corsair HX750)

(Kan legge til at maskina regelmessig blir rengjort med luft på boks/Dust off.)

(Jeg googlet en kjapp runde og fant ut at andre med samme skjermkort som meg hadde vært utsatt for samme problem (MSI GTX780 OC edition), tenkte derfor at dette går mer direkte mot/på kortet enn mot min maskin, men man vet aldri.)

(Beklager skrivefeil da dette er skrevet i litt desperasjon og med litt adrenalin i blodet :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, intens var det ja :)

Skal kjøre gjennom 3DMark etterpå, men så langt ser alt ok ut. Disker er testet ok. Bare spent på hva det kan ha vært og vurderer å bare kjøpe ny PSU med en gang. Har fått godkjent RMA fra MSI, så vi får se hva som skjer. 

Takk for svar btw :)

Update: 3DMark kjørt og det gikk fint. Mitt gamle 9800gtx(dæven som det bråkte) funker som bare det, samme med HK og CPU, så det kan tenkes at det var noe på selve GPU som døde. De fleste andre der ute med samme issue melder om vrm på kortet som tar kvelden, så skal se på selve pcb'en/kortet om jeg finner noe synlig der imorra.

Endret av Nisirius
Lenke til kommentar

Hei, takk for alle svar. 

Ja, etter å googla litt rundt samt hørt på nvidia forumet, så har jeg skjønt at dette fort kan være kortet og bare det. 
Det er vist flere som har opplevd dette på kort fra 7-serien. Det de peker på er "power management unit" delen på kortet, og at det kan ha vært en defekt her som har død. 

Jeg skal gå over kortet/pcb'en idag og sjekke. Har gått over PSU med måleinstrument og finner ingen feil der. Det er heller ingen skade på HK'et eller PCI-E porten. 

Skal si jeg skvatt litt når det skjedde, har ikke opplevd noe slikt siden videregående hvor vi med vilje satte for mye spenning på motstander/kondensatorer for å se "eksplosjoner" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...