geita_ Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 (endret) Da har Kim Bodnia sagt sitt om situasjonen sin og grunnen til at han sluttet å spille i "Broen" for å spille i en annen rolle langt vekk fra Sverige Da han blir spurt om antisemittisme i Skandinavia, svarer skuespilleren: – Det er voksende – spesielt i Malmø i Sverige hvor vi spilte inn «Broen». Som jøde er det ikke spesielt hyggelig eller komfortabelt å være der. Så selvfølgelig spiller det også inn, og gjør det lettere for meg å takke nei til å jobbe i Sverige. «vel, jeg føler meg ikke så trygg der». http://www.vg.no/rampelys/tv/tv-serier/kim-bodnia-droppet-broen-paa-grunn-av-antisemittisme/a/23618627/ Dette er helt klart et tegn på at nazistene er tilbake og er i full sving med å ta over verden igjen. Eller kansje det er en annen grunn... (Muligheten for at dette kun er en konspirasjon da det ikke ble filmet med mobilkamera er absolutt til stede bare så det er sagt.) Endret 17. februar 2016 av geita_ 6 Lenke til kommentar
Ateist Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Er nok noen som ligner nazistene i hvert fall 5 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 (endret) Er nok noen som ligner nazistene i hvert fall Islamonazisme på full frammarsj. Araberne elsket Nazismen og Fascismen, og tok den til seg blandt annet fordi Hitler og Mousselinis tanker reflekterte deres egne. Mein Kampf er fremdeles en bestselger i den arabiske verdenen. Endret 17. februar 2016 av misanthrope 7 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Synes det er utrolig at det i vesten hyles i kor om å være tolerant ovenfor muslimer, mens muslimer svarer med å være de mest intolerante av oss alle. 9 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Synes det er utrolig at det i vesten hyles i kor om å være tolerant ovenfor muslimer, mens muslimer svarer med å være de mest intolerante av oss alle. Den nøyaktige grunnen til at muslimer ikke bør få oppholdstillatelse. Det som ikke henger på greip er venstresidens islam-elsk. De protesterer den norske kirke f.eks i hytt og pine. Greit nok. Men den norske kirken er jo en progressiv og nå sekulær institusjon. Hvorfor er det ingen av dem som protesterer mot moskeer? Jeg tror vi må begynne å snakke om "muslim privilege" i Europa også. Evnen til å gjøre hva faen man vil uten å stå til rette for det. 6 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Venstresidens unnfallenhet overfor antisemittisme startet med deres støtte til sosialistiske "frigjørings"-idealer. Enhver bevegelse som sloss mot et "kapitalistisk" eller "borgerlig" regime ble allierte i den overordnede kampen for sosialismen. Så også PLO og de andre palestinske bevegelsene. Samtidig støttet man opprør mot imnperialismen, som i sjahens Iran. Dermed ble islamismen allierte mot en felles fiende, etter tesen "mine fienders fiende er mine venner". Så utviklet man teorien om den imperialistiske sionismen som årsak til disse holdningene, så man slapp å forholde seg til antisemittisme. Samtidig tjener nasjonalismen på innvandringen av de samme muslimene. Det fører til øket oppslutning to nettopp nazister av ulike avskygninger. Og dermed sitter man med to voksende grupper som hater hverandre, men som begge hater jøder. Islamister og nazister i en uhellig allianse... Antisionisme/-semittisme var en av de viktigste årsakene til at jeg beveget meg vekk fra venstresiden for snart 40 år siden. Geir Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Antisemittisme er forkastelig, og selv om kilden i åpningsinnlegget (som vanlig) er ufattelig svak, så har jeg ikke problemer med å se for meg at tittelen faktisk stemmer. Det er i så fall et alvorlig problem. Likevel, jeg kan ikke unngå å sitte igjen med flere spørsmål enn svar: 1. Antisemittisme er en form for rasisme. Trådens fire første deltakere er alle kritiske til begrepet 'rasisme', av ulike grunner. Enkelte mener det er så oppbrukt og utvannet at det har mistet sin mening, likevel er altså denne formen for rasisme blant muslimer nok til å sammenligne de med nazister. Andre mener at bruken av ordet rasisme bare er gyldig under den snevre definisjonen troen på at en rase er overlegen en annen. Med denne definisjonen tror jeg de skal få slite med å dokumentere at antisemittisme faktisk er økende, eller at det er et utstrakt problem. Likevel finnes tråden. 2. Selv hvis vi ser bort fra at deltakerne likevel ikke har problemer med å rope rasisme, er det mer som forvirrer meg. Tre av de fire første deltakerne i tråden har ikke problemer med at visse grupper utsettes for tilfeldig vold (tilfeldig betyr her at den som blir utsatt for vold ikke selv har gjort noe for å provosere frem angrepet) på grunn av hva andre i denne gruppen har gjort. Jøder er en gruppe, og det finnes nok av jøder som har gjort forferdelige ting. Hvorfor synes ikke disse forumbrukerne da at det er greit at folk hater jøder? Jeg antar at jødehat er mildere enn vold. Oppsummert: Hvis antisemittisme er økende ser jeg på det som et stort problem, men jeg forstår ikke hvorfor gjengen over (bortsett fra Geir) synes det. Endret 18. februar 2016 av Sheasy 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Oppsummert: Hvis antisemittisme er økende ser jeg på det som et stort problem, men jeg forstår ikke hvorfor gjengen over (bortsett fra Geir) synes det. Som sagt: "Våre fienders fiender er våre venner". Det behøver hverken være logisk eller konsistent, så lenge det er hensiktsmessig. Geir Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Det kan være, kanskje jeg er så vant til å høre at de som ikke synes innvandring er satan selv er så naive og emosjonelle at jeg bare antar at de "innvandringskritiske" er rasjonelle og logisk konsistente. Min feil, i så fall. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Nei for i sheasy's hode så må man automatisk være mot jøder også om man er imot islam. Det er ikke akkurat jøder som voldtar, dreper, knivstikker, steiner kvinnfolk og sprenger seg selv i luften. Men de er et ettertraktet mål for disse tullingene som driver med akkurat slikt. Vis meg den posten sheasy der jeg sier at jeg synes uprovosert vold er ok, for det har jeg aldri sagt. Og om det fortsatt ikke er klinkende klart. Jeg hater islam, ikke muslimer (vanskelig for noen å forstå forskjellen desverre). Men jeg synes muslimer er utrolig umoralske som velger å følge en slik blødtørstig ideologi. Spesielt i vesten hvor de faktisk har et valg. Dere hadde sikkert syntes jeg var umoralsk også om jeg valgte å være nazist, selv om jeg var en snill person på siden? 6 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Nei, jeg sier ikke at du eller andre må være mot jøder. Jeg sier at jeg synes det er rart at du reagerer på at andre er mot jøder. Jeg kan ikke vise deg hvor du har sagt at uprovosert vold er ok, fordi jeg aldri har sett du si eller skrive det. Jeg skrev at tre av de fire første deltakerne i tråden ikke har problemer med dette, du var ikke blant de tre jeg tenkte på. Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 selv om kilden i åpningsinnlegget (som vanlig) er ufattelig svak VG er ikke pålitelig nok ? 4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Muslimske land har vært vel så tolerante som kristne, om ikke mer. Man har blant annet hatt fritak for alkoholforbud for ikke-muslimer. Muslimske herskere har gitt sine erobrete områder religionsfrihet. Det vi ser i dag er ikke islam i seg selv, men det som skjer når en gjeng drittsekker tyr til religion for å rettferdiggjøre tyranni. Islam er selvfølgelig en del av puslespillet, men det kunne like gjerne vært kristendom eller en annen religion. Enkelte passasjer i Koranen går Bibelen en høy gang hva angår toleranse. Drøye ting finner man begge steder. http://atchuup.com/how-iranian-women-dressed-in-the-70s/ Endret 18. februar 2016 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Det kan være, kanskje jeg er så vant til å høre at de som ikke synes innvandring er satan selv er så naive og emosjonelle at jeg bare antar at de "innvandringskritiske" er rasjonelle og logisk konsistente. Min feil, i så fall. De ser seg selv som rasjonelle og logisk konsistente. Derom kan man jo mene hva man vil... Geir Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Muslimske land har vært vel så tolerante som kristne, om ikke mer. Man har blant annet hatt fritak for alkoholforbud for ikke-muslimer. Muslimske herskere har gitt sine erobrete områder religionsfrihet. Det vi ser i dag er ikke islam i seg selv, men det som skjer når en gjeng drittsekker tyr til religion for å rettferdiggjøre tyranni. Islam er selvfølgelig en del av puslespillet, men det kunne like gjerne vært kristendom eller en annen religion. Enkelte passasjer i Koranen går Bibelen en høy gang hva angår toleranse. Drøye ting finner man begge steder. http://atchuup.com/how-iranian-women-dressed-in-the-70s/ Nettopp. Og når det gjelder Israel-Palestina-saken, så bør det være veldig klart for alle at det ikke handler om jøder mot muslimer, men om sionister mot palestinere. Det finnes både kristne og ikke-troende i begge leire, og den israelske okkupasjonen er ikke et jødisk prosjekt, men sionistenes ønske om å ta over hele området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå