Gå til innhold

Beste modulære PSU til Mini-ITX

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere erfaring med ATX-bygg og har aldri prøvd meg med Mini-ITX før. For ca. en uke siden bestemte jeg meg for å gå for det, og har allerede bestilt en Fractal Design Define Nano S, så snart den blir tilgjengelig. Det jeg trenger hjelp med er å finne meg en god nok strømforsyning, et område jeg har veldig liten erfaring om og kjennskap til. 

Ønsket/kravene er:

- Stillegående CPU

- Romslig nok til et ITX system (hovedsaklig at den ikke er for høy)

- Helst modulær

- 550W eller mer 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan du velge omtrent hva du vil av modulære strømforsyninger mellom 550 - 850 Watt (sikkert litt mer også). 16 cm som er maks lengde i dette kabinettet er standard for ATX strømforsyninger, dog finnes de også på 14 cm, 15 cm og ned til 12 cm.

Her har du en liste, http://www.prisjakt.no/category.php?m=s258423936&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s258424068. Corsair CX550 finnes så vidt jeg vet ikke lengre, den er erstattet av CX600M. På listen ville jeg valgt, Corsair CS550M, Corsair RM550X (selv om jeg ikke liker Corsair særlig), EVGA Supernova GS 550W, XFX XTR 550W, Seasonic G-550 550W. Unntatt den siste er de kortere enn 16 cm. Alle er også Sertifisert til gull, dvs har høyere effektivitet.

Trenger du mer power - ja da går du opp i neste modell i samme serie.

Betyr ikke penger så mye og du vil ha virkelig kvalitet, så er Seasonic Platinium-660 660W det jeg vil anbefale.

PS! Helst modulær vil jeg hoppe over - den skal være modulær. Jeg har prøvd med ikke modulære strømforsyninger i små kabinetter, - aldri mer.

Lenke til kommentar

Anbefales kortere enn 160mm til den kassa.

Husk også at modulære enheter bygger litt ekstra pga kablene. Så 160mm blir fort 165mm.

Ville sett på denne, 150mm

http://www.prisjakt.no/product.php?e=3165354

Anbefalingen om kortere er så vidt jeg forstår primært for å få bedre luftgjennomstrømming til vifter på grafikkort.  Det er stort åpent rom bak PSU - faktisk minst 16 cm om man ikke skal ha inn pumpe etc (og selv med pumpe 5 - 6 cm ekstra). 16 cm er vel også det maksimale om man skal få kablene ut gjennomføringen til bak hovedkortbrettet. Så de 5 mm ekstra med modulære kabler vil ikke bli noe problem, du kan fint ha en sløyfe på flere cm på de utan at de kommer bort i noe som helst.

Generelt er det utrolig  mye luft i det kabinettet. Halve kabinettet er jo tomrom - beregnet på plassering av radiatorer og pumper etc. 

Største ulempen med dette kabinettet er at PSU og grafikkort er plassert altfor tett. Selv med 14 cm PSU vil man med en god del grafikkort risikere dårlig luftgjennomstrømming (kanskje til og med svært dårlig). Virker som mange anbefaler vannkjøling på grafikkort i dette kabinettet.

Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på hva som er meningen med maskinen.

Om størrelse er større prioritet enn performance f.eks.

Men kabinettet er ikke så lite. Det er 203 x 330 x 400mm, Mitt mATX kabinett (Silvestone Precision PS07) er 4 cm høyere, ellers like stort. Er størrelse viktigere en ytelse, ja da finnes det kabinetter som er mindre enn dette - langt mindre, og allikevel har god plass til et OK grafikkort.

I realiteten er dette et kabinett som gir mulighet til ytelse på begrenset plass (pga mulighet til heftig vannkjøling), men så har de da gjort en liten "designtabbe".

Lenke til kommentar

Her kan du velge omtrent hva du vil av modulære strømforsyninger mellom 550 - 850 Watt (sikkert litt mer også). 16 cm som er maks lengde i dette kabinettet er standard for ATX strømforsyninger, dog finnes de også på 14 cm, 15 cm og ned til 12 cm.

Her har du en liste, http://www.prisjakt.no/category.php?m=s258423936&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s258424068. Corsair CX550 finnes så vidt jeg vet ikke lengre, den er erstattet av CX600M. På listen ville jeg valgt, Corsair CS550M, Corsair RM550X (selv om jeg ikke liker Corsair særlig), EVGA Supernova GS 550W, XFX XTR 550W, Seasonic G-550 550W. Unntatt den siste er de kortere enn 16 cm. Alle er også Sertifisert til gull, dvs har høyere effektivitet.

Trenger du mer power - ja da går du opp i neste modell i samme serie.

Betyr ikke penger så mye og du vil ha virkelig kvalitet, så er Seasonic Platinium-660 660W det jeg vil anbefale.

PS! Helst modulær vil jeg hoppe over - den skal være modulær. Jeg har prøvd med ikke modulære strømforsyninger i små kabinetter, - aldri mer.

Takk for alle forslagene. Men flere av de du anbefaler der er jo ikke modulære (eller fullt modulære). Men mtp. at det bare er 24 pin-kontakten som ikke er modulær, gjør det meg ikke noe.

Jeg har forresten en CX600M liggende ubrukt hjemme, og tenker det kanskje hadde vært bedre alternativ til for eks. noen av de du anbefaler (som CS550M). Eneste som mangler på den PSUen er strømkabler til skjermkort, som jeg sikkert kan få kjøp.Hva tenker du? Skulle gjerne sett at den var litt lavere i høyden (for meg er verken lengde eller bredde viktig, da kabinettet mitt enkelt tar det), men det er også mye bedre enn å kjøpe nytt. 

Det eneste som egentlig gjenstår nå er CPU-kjøler. Har du noe anbefaling om hva jeg bør ta der (det går bra om viftene ikke er så stillegående -- de kan byttes ut med egne dedikerte vifter)? Også her er fokuset støy.
Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Det ikke alle PSU-er som er fullt modulære, av de jeg foreslår er det Seasonic Platinium. Fullt modulære, dvs at også 24 og 4/8 pin er modulær er noe vi primært ser i høyere prisklasser, mens de rimeligere ikke er. Men man regner alle PSU-er hvor alle andre kabler enn 24 + 8/4 er avtagbare som modulære.

Har du en CX600M, ja da ser jeg ingen grunn til å kjøpe ny. Kabler til Corsair sine PSU-er bruker å være greitt å få tak i - både nytt og brukt. 

Silverstone har adapterplate mellom ATX og SFX. Men det er ikke mange SFX PSU-er å få tak i på det norske markedet - i realiteten er det en modell som passer trådstarter, Silverstone SFX SX600-G, og den har vel ingen inne.

Jeg hadde fryktelig lyst på Silverstone DS380 (til serveren), men da jeg såg utvalget av SFX PSU-er som var modulære og prisen da droppet jeg dette enn så lenge. 

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Fractal Designs kabinetter ser greie ut utvendig for de som liker stilen og byggekvaliteten er ok, men innvendig er det sjanseløst. De makter ikke å tilpasse kabinettene til maskinvaren på markedet og mangler fornuftig layout, funksjonalitet og innhold. Node-serien er desidert verst for der er det totalt skivebom. På Node 202 har de ikke engang greid å heve kabinettet nok fra underlaget til å få tilstrekkelig luftflyt og folk etterspør gull-sertifisert PSU over bronse, hva holder de på med? Har vanskelig for å tro at de tester kabinettene tilstrekkelig med komponenter før designene ferdigstilles, isåfall hadde de funnet ut at de måtte legge til en centimeter både her og der.

Vurderte å anskaffe Node S til jeg så sandwitching av grafikkort og at man ikke kan ta et kompromissløst valg av PSU.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Men man regner alle PSU-er hvor alle andre kabler enn 24 + 8/4 er avtagbare som modulære.

Nei. Dette er semi-modulær.

Modulær, semi-modulær og standard.

Setter man inn en standard PSU i en trang kasse kan man modde kablene selv. Korte inn og fjerne unødvendige. Funker det også.

Men er helt enig - modulær er digg. Ikke bare når det er trangt, men ellers også. Gjør bygging av maskinen raskere og enklere.

Lenke til kommentar

Fractal Designs kabinetter ser greie ut utvendig for de som liker stilen og byggekvaliteten er ok, men innvendig er det sjanseløst. De makter ikke å tilpasse kabinettene til maskinvaren på markedet og mangler fornuftig layout, funksjonalitet og innhold. Node-serien er desidert verst for der er det totalt skivebom. På Node 202 har de ikke engang greid å heve kabinettet nok fra underlaget til å få tilstrekkelig luftflyt og folk etterspør gull-sertifisert PSU over bronse, hva holder de på med? Har vanskelig for å tro at de tester kabinettene tilstrekkelig med komponenter før designene ferdigstilles, isåfall hadde de funnet ut at de måtte legge til en centimeter både her og der.

Vurderte å anskaffe Node S til jeg så sandwitching av grafikkort og at man ikke kan ta et kompromissløst valg av PSU.

To cm på høyden og annen plassering av gjennomføring av kabler fra PSU (to alternativer), så hadde dette kabinettet vært reddet.

Lenke til kommentar

Kabler til Corsair sine PSU-er bruker å være greitt å få tak i - både nytt og brukt. 

Lette en del den siste timen og fant faktisk ingen. I hvert fall ingenting til en rimelig pris (var bare noen "sleeved" kabler til flere hundre kroner på Komplett, men det er uaktuelt).

Fractal Designs kabinetter ser greie ut utvendig for de som liker stilen og byggekvaliteten er ok, men innvendig er det sjanseløst. 

Nå skal det sies at kabinettet jeg har bestilt ikke ankommet før 15. mars, så jeg har tid fram til da om å avbestile. Jeg velger kabinette av hovedsaklig to grunner.

1) Design: det ser enkelt, stil.rent og tidløst ut. 

2) Støydemping

Punkt 1 er spesielt viktig, da jeg merket at den overveldende majoriteten av ITX-kabinettene så ut som kvadratiske frysebokser -- noe jeg er lite interessert i. Ønsker den samme rektangulære formfaktoren som vanlige kabinett, bare i mindre størrelse. Av det jeg fant i norske butikker, var Fractal Define Nano S og Phantek Evolv de eneste to alternativene jeg fant som var verdt. Om du vet om bedre alternativer, må du gjerne si fra =D. 

Lenke til kommentar

To cm på høyden og annen plassering av gjennomføring av kabler fra PSU (to alternativer), så hadde dette kabinettet vært reddet.

Dette er nok riktig. Problemet er at Fractal Design ikke ser ut til å gjøre slike justeringer på noen av produktene de lanserer.

For min del er valg av kabinett veldig viktig da jeg som regel har de i minst 6 år. Det er sjanseløst å ta hjem noe som ikke er gjenomført.

Lenke til kommentar

Støydemping er i dag bare tull. Det fører i verste fall til mer støy fordi varmen ikke finner veien ut og at varm luft resirkuleres i den interne luftkjølingen, ikke minst når man i tillegg sandwitcher grafikkortet.

Man ønsker ikke et tett kabinett, men et luftig kabinett som er helt åpent i toppen slik at varmen kan slippe ut, da kan man kjøle passivt en prosessor på 100W, dog helst med ei vifte på 3-500 RPM i bunnen av kabinettet..

I dag får man fullverdige 4-kjerners prosessor på 65W og grafikkort på 145W. Hele systemet avgir mindre enn 250W og kan kjøles semipassivt. Vifta på prosessoren vil kunne være avslått mesteparten av tiden, eller man kan la den idle på 300 RPM. Selv på 980 Ti kan man ha hybridkort som kjører 30 grader ved last og lav rpm både på vifta som kjøler minnet og på loopen som kjøler GPU. Snart blir det krymping av GPU også, da blir det mulig å få greie grafikkort med TDP på under 100W.

Siden folk likevel bruker 600-1500 kr for en prosessorkjøler og kabinetter til en tusenkrone kunne selskapene like gjerne lagd kabinetter med integrert passiv kjøling opp til 300W og tatt 2-3k for disse, men det er noen tosker som styrer produktutviklingen for kabinetter og da blir det slik at man må betale like mye for noe som ikke gir en god løsning.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...