Gå til innhold

Hvordan fungerer Lån uten sikkerhet?

Terrorific

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg og min samboer begge får ca 150k i året hver hos nav. Vi har gjeld på ca 100k til sammen, hadde vi fått redusert noe renter og betalt ut alt på en gang kanskje totalen hadde vært på 80 tusen. Dette er ikke kredittkort eller noe sånt men bare  vanlige regninger.

Det jeg lurer på det er hvordan er det lån uten sikkerhet fungerer?  Fordi vi får ikke så stort lån i banken siden vi ikke har noe sikkerhet eller kausjonist, Hvordan er renten på ett sånt lån i året? Vi vil gjerne kun betale til 1 istede for 7-8 forskjellige. Kan dette anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man får tilslag på et lån med lavere rente enn det man har idag, så er det bare bra det. 

Men spørs om dere får særlig til lån uten pant i realverdier når dere har meget begrenset betjeningsevne og relativt stort lån til forbruk. Når det i tillegg er løpende regninger som (antagelig) er forfalt er nok banker vesentlig mer skeptiske. 

Veldig få kreditorer gir frivillig bort penger. 

Få tak i en kausjonist, få en bedre betalt jobb, betal regninger

Lenke til kommentar

De tilbyr ikke slikt til alle. Må ha stabil inntekt og betjeningsevne for å få lån av særlig størrelse uten sikkerhet. Noe jeg vil tippe er uaktuelt i dette tilfellet, da utestående gjeld visstnok består av ubetalte regninger og ikke kortsiktig shoppingbananas på kredittkort..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er desverre ikkje alle som i det heile tatt får tilbud om lån utan sikkerheit.

Slik lån utan sikkerheit fungerer er at utlånaren gjer ei kalkulering på kor sannsynleg det er at dei får igjen pengane sine. Så om dei kalkulerer med at f.eks. 1 av 10 lånetakarar aldri klarer å betale tilbake, så setter dei renta så høg at dei 9 som klarer å betjene lånet sitt (til ei slik grad at dei betalar tilbake minst lånesummen) at overskuddet på rentene blir større enn det utlånaren tapte på å låne ut til han som ikkje klarte å betale tilbake.

I tillegg må utlånaren ta litt ekstra sidan dei tross alt har administrative utgifter og at dei skal skal ha profitt på å låne ut også.

Jo meir lån du har frå før, jo vanskeligare er det å finne noken som vil ta risikoen med å låne ut til deg. Og dersom du finner nokon som er villige til å låne ut pengane så vil renta være tilsvarande mykje høgare fordi dei må kalkulere inn ei passande inntjening sjølv om X-antall lånetakarar ikkje klarer å betjene lånet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...