Gå til innhold

Kommunssammenslåing..igjen.

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Når det kommer til "Stavanger" så hemmes jo den regionen totalt av at det sitter politikere i fire kommune på et område mindre enn Oslo og stikker kjepper i hjulene for hverandre i det som er viktige regionale avgjørelser. Da tenker jeg på sykehus, kollektivtrafikk, havner, nasjonale veier, regionale veier, tunneler og bruer, plassering av nye boligfelt, plassering av arbeidsplasser, traseer for eksisterende kollektivtraffik med mer. Kan knapt komme på noe sted i Norge der en sammenslåing av kommuner er mer påkrevd or å kunne få tatt viktige beslutninger basert på hva som gavner regionen og ikke den enkelte politiker sine særinteresser.

Ja, det kan finnes argumenter for å slå sammen kommuner, og det kan være rett å slå sammen kommuner i gitte tilfeller.

Dog styres ikke sykehus, kollektivtrafikk, det meste av viktige veier av kommunene i det hele tatt. Det styres av staten og/eller fylkeskommunen. Plassering av arbeidsplasser styres heller ikke av kommuner, selv om kommunen kan ha en rolle som tilrettelegger.

Og som Skatteflyktning faktisk har rett i - du endrer ikke eventuelle politikeres særinteresser fordi man slår sammen kommuner.

Jo, en endrer politikernes særinteresser når hele særinteressen baseres på at "ikke faen om nabokommunen skal få noe her". Når særintressen handler om missunnelse og nabofeider med nabokommunen, og folk bor, jobber og generelt lever på tvers av et knippe kommuner, da har en alt å vinne på å slå sammen kommunene. Nord-Jæren er preget av notorisk krangling som handler om MIN kommune i stede for regionens beste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man endrer nødvendigvis ikke særinteresser - de går bare fra å være mellom kommuner til internt i den nye kommunen. Flere kommunesammenslåinger har historisk gitt slike utslag, og resultatet har ikke akkurat medført bedre utvikling. Kommunestyrer som faktisk har blitt mer handlingslammet enn før. Vi ser det også i kommuner som i realiteten har flere "kommunesentra".

Det er fullt mulig det er lurt å slå sammen kommuner rundt Stavanger - men det er langt fra sikkert det løser de problemene du peker på. Jeg kjenner Stavangerregionen altfor dårlig til å svare på det - ikke minst hva som er ansvarlig nivå på mange problemområder.

Delvis fordi mye av dette ikke er kommunenes ansvar, delvis fordi om det er slik at det er "konfliktnivå" mellom kommuner, blir det fort konfliktnivå internt - du tar ikke vekk særinteresser til Sandnes om Sandnes og Stavanger blir en kommune. Det er også ofte et spørsmål om konfliktnivået er reelt, er det primært medieskapt og samarbeidsklima i det daglige er faktisk godt. 

Nå er det begrenset med forskning på kommunesammenslåinger, både i Norge og internasjonalt. Men det er mye forskning på effekten av fusjoner/oppkjøp. Fusjoner kan til en viss grad sammenlignes med kommunesammenslåinger, og funnene er at kostnadene er langt høyere enn man forutsa og gevinstene langt mindre. Dog indikerer forskningen der fusjoner skjer gjennom en prosess hvor man gjerne har samarbeidet over år, har bygd relasjoner - så går det langt bedre.

Men, jeg ser jo dette primært på et overordna og til en viss grad filosofisk nivå. Så når det gjelder Stavangerregionen - kan du faktisk ha rett. Selv om jeg også her tror en annen angrepsvinkel ville gitt bedre resultat. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...