Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[løst] Arbeidsgiver ønsker å påvirke pappaperm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ut i pappaperm i juli.

Egentlig skulle jeg ut i permisjon i mars og dette ble arbeidsgiver muntlig informert om i midten av sist år. På det tidspunktet var alle happy siden det uansett så ut som det ble dårlige tider med liten arbeidsmengde.

Nå ble permisjonen dyttet til juli grunnet mors ønske og jeg leverte datoene til jobb hvor jeg da forsvinner i 18 uker. Nå viser det seg at bedriften har fått inn en god del arbeid og arb.giver vil ikke at jeg skal ta perm i juni/juli grunnet ferie for ansatte og skoleferier (da vi har arbeid som skal starte på skoler i skoleferien).

Nå er problemet det at madammen har avtale med sin egen jobb mht vikar osv og jeg forøvrig selv ønsker å ta stor del i guttens første leveår.

Jeg forstår det slik at fedrekvoten er enkelt og greit noe firma ikke kan legge seg opp i (av hva jeg leser på google) men jeg kan ikke se noe om de resterende 8 ukene jeg tar av fellesperioden. Jeg regner da ikke med at bedriften kan legge seg opp i hvordan vi deler fellesperioden? Noen må nå være hjemme og jeg synes rett og slett det er irriterende om jeg skal bli nødt til å frasi meg deler av min permisjon for at kolleger nå hiver seg på ferielister mens arbeidsmengden går opp.

Jeg vil nødig være vanskelig mot arbeidsgiver men dette er noe jeg anser som ganske viktig for meg.

Fikk nettopp tlf fra jobben mens jeg er ute på oppdrag så jeg håpte noen erfarne kan komme med litt info her så jeg kan kikke på når jeg kommer hjem før jeg ringer tilbake.

Danke!

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nav.no har reglene du ser etter under person og familie. De har også en spesifisert chattetjeneste som er ledig hver dag med rask reaponstid som går akkurat på det du spør om. Er oppi det samme selv og arbgiver har ikke noe med felles og pappaperm periodenå gjøre, det styrer du. Samtidig forstår jeg at det dessverre kan bli litt spess når man jobber i priv bedrift med rette arbeidsgiver, selv om det ikke burde være slik

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Tenkte jeg kunne oppdatere tråden med slutten på visa for andre som skulle havne i samme situasjon.

I utgangspunktet har ikke arbeidsgiver anledning til å påvirke foreldrepermisjon.

Som nacario er inne på er det mange positive sider med å være ansatt i en liten bedrift men også noen negative.

Nav var heller ikke samarbeidsvillige og tillater ikke opphold i permisjonen selv om de forskjellige saksbehandlere gav forskjellige svar.

Løsningen blir derfor at arbdeidsgiver utsetter lønnsutbetaling for den aktuelle perioden som da utbetales etter at foreldrepermisjonen offisielt er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...