Gå til innhold

Hva betyr dette fra DELL ? (17


Anbefalte innlegg

Har fått gode tilbud gjennom jobben å kjøpe en

17" flatskjerm fra DELL.

 

Under tekniske spesifikasjoner kommer dette opp:

<b>Døde bildepunkter (pixler)</b>

Grunnet produksjonsteknologien og kompleksiteten av en LCD-skjerm (flatskjerm) , må enkelte døde deler av bildepunket (kalt pixler) aksepteres på leverte produkter. En pixel kan være svært liten og under normal bruk vil en normal pixel ikke være sjenerende.

En dot = et bildepunkt og består av 3 pixler: rød, grønn, og blå. Døde pixler kan enten være permanente lysende; rødt, grønt og blått eller permanent av sorte.

 

Hva menes med dette egentlig ?

Jeg bruker grafiske program som Adobe Photoshop,

og lurer da på om skjermen egener seg til bruk av dette ?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: astra design på 2002-02-25 09:15 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her hva Toms Hardware sier om akkurat dette:

 

"The biggest downside to LCD screens is the fact that they may have one or more dead pixels. Fixing these white (TN + film) or black dots is absolutely impossible - which is a serious problem, since they can really be distracting. So before actually buying an LCD monitor, it's a good idea to find out how comprehensive a warranty your dealer offers - in other words, how many defective pixels do you need to have before you can trade in your monitor for a new one? Some dealers will exchange your monitor even if it only has one dead pixel, which is an ideal situation. Large department stores, on the other hand, prefer to shift the blame to the manufacturer. There's a very real risk that your display won't be considered defective until it has eight dead pixels. In my humble opinion, that's eight too many. Faced with this prospect, the best thing to do is to start looking around for another dealer who offers you a better warranty."

 

Testen finner du her:

http://www6.tomshardware.com/display/02q1/...0114/index.html

Lenke til kommentar

Vi fikk tilbud fra DELL om hjemme-PC. En av kollegaene mine fikk 3 døde piksler etter en liten stund på LCD'en. Da han ringte DELL, var det spørsmål om hvor mange det var, hvor langt fra hverandre de var osv!!

 

Men, fyren hos DELL sa også at det kunne være en fordel at firmaet ringte og klagte på skjermen.....

 

Han fikk ny av DELL.

 

Gandi

Lenke til kommentar

Hvis man ikke får døde pixler som en garantisak er det jo en annen måte å løse dette på. Man har jo en viss tid på seg til å heve ett kjøp, så det er bare å returnere å si at man har ombestemt seg og vil ha pengene igjen. Bestill deretter på nytt evntuelt hos de samme eller noen andre og man har omgått dette problemet.

Synes egentlig det er noe tøv at ikke vil gi inbytte på en pixel feil, da dette må ansees for å være en vesentlig feil og at man uansett har en angrefrist.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-25 18:18, aksjonist skrev:

Hvis man ikke får døde pixler som en garantisak er det jo en annen måte å løse dette på. Man har jo en viss tid på seg til å heve ett kjøp, så det er bare å returnere å si at man har ombestemt seg og vil ha pengene igjen. Bestill deretter på nytt evntuelt hos de samme eller noen andre og man har omgått dette problemet.

Synes egentlig det er noe tøv at ikke vil gi inbytte på en pixel feil, da dette må ansees for å være en vesentlig feil og at man uansett har en angrefrist.


 

Angrefrist gjelder bare ved kjøp over postordre/internettbutikk. Har man kjøpt et produkt "over disk" har man ingen angrerett.

Lenke til kommentar

cervesa:

Det stemmer det du sier vedr at angrefrist gjelder kun nett/postordrekjøp. Moralen må derfor være ; skal man handle lcd skjerm, kjøp den over nett og man er sikret "garanti" mot døde pixler.

 

[ Denne Melding var redigert av: aksjonist på 2002-02-26 12:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-26 12:18, aksjonist skrev:

cervesa:

Det stemmer det du sier vedr at angrefrist gjelder kun nett/postordrekjøp. Moralen må derfor være ; skal man handle lcd skjerm, kjøp den over nett og man er sikret "garanti" mot døde pixler.


 

Er de ikke veldig nøye på original forpakning når man bruker angrefrist.. er det lov å åpne/bruke skjermen? Må man i tilfelle prøve å pakke den inn akkurat som den var?

 

Hvis dette er lov er det jo en "brukt" skjerm de får tilbake og så selger videre.

 

Hvordan er dette med andre produkter? Er jo mye som er pakket inn i plastikk/forseglet (cpu, cdr, osv).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...