Gå til innhold

kjøring til eiendommene tillatt


BerHar

Anbefalte innlegg

Hvis man bestemmer seg for å sperre veien fysisk er det jo også andre forhold å ta hensyn til. F.eks. Hvordan renovasjonsbilen kjører.

 

Har sett mange steder det hadde vært fornuftig å sperre en vei for å forhindre gjennomkjøring, men det er ikke praktisk mulig pga. tømming av søppel.

 

Det var derfor eg spesifiserte det å sette opp ein vegbom.

Dei bommane har standarisert låsesystem som gjer at dei som har behov for å passere enkelt kan låse opp porten med ein nøkkel. På denne måten vil både renovasjonsselskapet, utrykkningskjøyretøy og brøytebilar kunne passere medan alle andre blir låst ute.

 

Det er heller ikkje mange plassar der ei slik avstengning av ein veg med omkjøyringsmuligheiter byr på store logistikk-problem. Renovasjonsselskapet kan i dei fleste tilfeller enkelt legge om på ruta si, mykje på samme måte som dei gjer ved vegarbeid og andre midlertidig stenginger av gater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frå skiltforskrifta:

 

§ 7.Alminnelige bestemmelser 1. Forbudsskilt angir at det gjelder et forbud på vedkommende vegstrekning eller sted, eller at tidligere angitt forbud slutter å gjelde. 2. Forbudsskilt gjelder i kjøreretningen fra der skiltet er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, dersom ikke annet er bestemt i § 8 for de enkelte skilt. 3. Forbudsskilt kan ha underskilt.

For påbudsskilt som gangvegskiltet er står det slik:

§ 9.Alminnelige bestemmelser 1. Påbudsskilt angir at det gjelder et påbud på vedkommende vegstrekning eller sted. 2. Påbudsskilt kan ha underskilt.

Eg antar her at vegstrekkning skal forståast på samme måte som med forbudsskilta, altså fram til neste vegkryss, men eg er ikkje heilt sikker. For underskilt står det ikkje slike bestemmelser.

Ein vegstrekning gjeld ikkje fram til nermaste kryss sjølv om forbudsskilt vert oppheva ved nermaste kryss.

 

Dermed støtter eg ikkje påstand om at påbudsskilta gjeld fra skiltet og fram til nermaste kryss.

 

Men gangveg er vel eit opplysningsskilt, så det er vel ikkje heilt relevant anyways. (?)

Lenke til kommentar

 

"Kjøring til eiendommene tillatt" er helt greit. Man kan kjøre til de eiendommene som ikke har andre tilkomstveier enn via gangveien.

Slik tolker vi det også, men ikkje dei som har brukt denne vegen tidligere.

Dei meiner dei 'kjører til eiendommene'

Det er derfor eg vil ha andres syn på saka. Og eventuelt en endring på skilt valg.

 

De tar feil, basert på sunn fornuft. Det er ikke nødvendig med noen andre skilt, men litt god, gammeldags bøtelegging.

 

Dersom du vil ha et annet skilt, prøv med "kjøring til nr. <numrene her> tillatt".

 

Eventuelt motorvogn forbudt, gjelder gjennomkjøring:

5335298_2442277.jpg

 

Eller "Ingen gjennomkjøring, kjøring til eiendommene tillatt". Så kan de jo prøve å kjøre til sine egne ved å kjøre inn på veien uten å gjøre igjennom...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg vil uansett anbefale at ei velger ei meir vanlig formulering på underskiltet slik at budskapet kjem klarare fram. 

"kjøring til eiendommene tillatt" er allerede en av de aller vanligste formuleringene på underskilt til opplysningsskiltene gangveg, sykkelveg, gang- og sykkelveg, tildels også som underskilt til forbudsskiltet "forbudt for motorvogn".

 

Og som flere har nevnt; den logiske tolkningen er at det kun gjelder de eiendommene som har sin innkjørsel langs den aktuelle strekningen som er stengt for biltrafikk, ikke eiendommer alle andre steder i landet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Dessverre så er det kun en fast bom som hjelper. Du kan bruke de skilt du vil, folk bryr seg uansett ikke. Politiet kunne håvet inn store summer hvis de hadde vist litt interesse for det, noe de ikke gjør. Hos oss låser kommunen opp bommen i midten av november og stenger den igjen i begynnelsen av april. Resultatet av dette er full trafikk fra dag en når bommen er oppe. Argumentene for å åpne den er behov for lett tilkomst ved brøyting. Her vi bor er det stort sett snøfritt året rundt, så dette er et dårlig argument. Når det gjelder renovasjonsbiler, så har disse egne nøkler til å låse opp bommene. Funker bra i sommerhalvåret.

Endret av 4ZOOWZKB
Lenke til kommentar

Med bom er poenget med "sykkelvei" bortkastet. Men det er vel gjerne sånn i norsk trafikkplanlegging at sykkelanlegg kun anlegges der det er plass til overs, etter at biltraséene er anlagt.

 

Eit alternativ er halvbom slik at det blir for trangt for vanlige køyretøy å passere innsnevringa, men der fotgjengere, syklistar og motorsyklistar har plass til å passere ein om gongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der jeg er i fra har vi to innkjøringer via sykkel- og gangvei i hver sin ende av av to boligfelt. Begge innkjøringene er skiltet med "kjøring til eiendom tillatt". Innkjøringen i boligfeltet til foreldrene mine sitt hus, er så trafikkfarlig at den ikke brukes av spesielt mange utenom i én retning. Den andre innkjøringen er i utgangspunktet ikke ment for vår boligfelt og er per definisjon ikke lov å kjøre inn på for oss, men denne avkjøringen er på en oversiktlig strekke, og du kan svinge av hovedveien uten å kjøre rett inn på sykkel- og gangstien. 

 

i 12-13 år har alle i mine foreldres boligfelt kjørt sykkel- og gangveien fra avkjøringen lengst borte. Jeg har aldri hørt om kontroller, eller sanksjoner for å ha kjørt gjennom. 

Lenke til kommentar

Eit alternativ er halvbom slik at det blir for trangt for vanlige køyretøy å passere innsnevringa, men der fotgjengere, syklistar og motorsyklistar har plass til å passere ein om gongen.

 

Jepp, sånne bommer som denne, der det såvidt er plass til en syklist av gangen. Da må man helst treffe åpningen, ellers kan det gå som her.

https://www.nrk.no/trondelag/morketall-blant-trafikkskadde_-_-vi-bor-gjore-som-svenskene_-sier-forsker-per-andreas-langeland-1.14345491

Lenke til kommentar

Der jeg er i fra har vi to innkjøringer via sykkel- og gangvei i hver sin ende av av to boligfelt. Begge innkjøringene er skiltet med "kjøring til eiendom tillatt". Innkjøringen i boligfeltet til foreldrene mine sitt hus, er så trafikkfarlig at den ikke brukes av spesielt mange utenom i én retning. Den andre innkjøringen er i utgangspunktet ikke ment for vår boligfelt og er per definisjon ikke lov å kjøre inn på for oss, men denne avkjøringen er på en oversiktlig strekke, og du kan svinge av hovedveien uten å kjøre rett inn på sykkel- og gangstien.

 

i 12-13 år har alle i mine foreldres boligfelt kjørt sykkel- og gangveien fra avkjøringen lengst borte. Jeg har aldri hørt om kontroller, eller sanksjoner for å ha kjørt gjennom.

Tror ikke onkel blå prioriterer den slags. Skal vel også mye til å plutselig bli oppdaget, så fremt de ikke kjører etter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...