Primer4 Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Savner friluftliv og skyting etter førstegangstjenesten, har lenge vært interessert i å begynne med jakt både som utløp for dette og for å etterhvert bli selvforsynt med kjøtt. Har jegerprøveboken, hva gjør jeg herfra? hvor mye vil jeg måtte investere? hagle&rifle+jegerprøvekurs+jaktkort osv? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 For det første så vil jeg si at jakt er en utrolig artig hobby som gir deg veldig mye tilbake. Det er utrolig spennende, fungerer som avkobling og er god mosjon. Det er også få hobbyer som har en bedre bonus enn jakt, nemlig kjøttet. Uansett. For det første trenger du jegerprøven. Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men det er ikke vanskelig å finne et jegerprøvekurs uansett hvor du befinner deg. Jegerprøven kan du blant annet ta hos NJFF. I skrivende stund holder de på med en oppdatering på siden, slik at siden kan være ustabil. På siden finner du ditt lokallag, og ser når de tilbyr jegerprøvekurs. Prisen på kurs varierer, men ligger vel kanskje rundt 1000-1500 kr. Pass også på at jegerprøveboken din er relativt oppdatert da lover og regler fort kan ha endret seg. Jegerprøvekurset består av 9 samlinger på totalt 30 timer. Det er 3 deler som tilbys som e-læring, og det er ikke obligatorisk oppmøte på disse. Jegerprøvekurset består av blant annet kursing i lover og regler, våpenhåndtering, viltkunnskap. Du får også tips til hvordan du kan komme deg ut på jakt når du er ferdig. Etter at du er ferdig med kurset må du betale 300,- i eksamensgebyr, da har du rett på ett forsøk på eksamen. Gratulerer, du har bestått jegerprøven. Hva nå? Når du er ferdig med jegerprøven er du registrert i jegerregisteret, og kan kjøpe våpen selv. Du kan også låne våpen gitt at du tilfredsstiller de alminnelige kravene til å ha våpen, noe jeg går ut i fra at du gjør hvis du har rent rulleblad. For å kjøpe våpen må du sende inn en søknad til politiet. Her er alt du trenger å vite om søknad til politiet. Første gang du søker om våpen, koster det 1025,- i gebyr. Neste gang koster det 512 kr. Du kan ha flere søknader på en og samme gang uten økt kostnad. Eksempelvis kan du søke om hagle og rifle samtidig, og det koster deg bare 1025. Når det gjelder våpenkostnader er det veldig varierende, og litt opp til deg hvor mye du ønsker å gi. Men hovedregelen er at våpen er generelt billig. Bruktvåpen får du slengt etter deg. Eksempelvis Mauser 98 får du enkelt for 1500-2000 i god stand. Veldig gode og solide våpen selv om de er fra krigen. Jeg kjøpte ny hagle (Star Baikal) til 3500 kroner, og der har jeg egentlig hagle for livet. Når det gjelder rifle er det ofte lurt å legge mest i optikk. Å kjøpe optikk til 10 000 er ikke uhørt, og prisene går opp til 25 000 for toppmodellene med avstandsmåler. Du kan selvsagt få kjøpt helt greie sikter til 3000-5000 kroner, og det er opp til deg. Hvis vi legger til grunn at du ønsker en litt ny og fin rifle, eksempelvis en Tikka T3 (som er en vanlig "begynnerrifle") - så koster det gjerne 8000 kroner pluss optikk og annet utstyr. Jeg har selv rifle som er verdt ca. 4000 og kikkertsikte som koster 9000. Da har jeg utstyr som holder resten av livet. Det er igjen helt opp til deg selv og hva du ønsker å prioritere, samt hvilken jaktform du skal bedrive. Jeg jakter mest storvilt som hjort og villsvin, og da er det viktig for meg å ha et kikkertsikte som fungerer bra i skumring. Du må også ha våpenskap hvor du skal oppbevare vital våpendel/våpen. Det koster rundt 3000-4000 kroner. Pris på jaktkort er jeg dessverre litt mer usikker siden jeg har eget terreng. Statskog selger billige jaktkort til allmennheten, både storvilt og småvilt. Småvilt koster muligens rundt 200-300 kroner for et dagskort. Privat er dyrere, spesielt i gode områder. Storvilt er kanskje litt mer vanskelig å få tilgang på hvis man er alene, siden det er en veldig populær jaktform med større trykk. Hvis du kjenner noen som jakter kan du godt spørre om du kan jakte med dem, eller kanskje en bonde sliter med mange kråker? Å få innpass i et jegerlag for storvilt oppleves fort som den største dørstokken å komme over hvis man ikke kjenner noen. Men du får gode tips på jegerprøvekurset. Du må også betale jegeravgift hvert år hvis du skal jakte. Skal du bare jakte småvilt koster det 309 kr for alt vilt utenom hjort, elg og villrein, 400 for alt. Skal du jakte storvilt, må du ta en skyteprøve hvert år. Det koster rundt 100-500 kroner, men er billigst hvis du er medlem (jeg betaler 50 kr). Hvis vi nå skal summere opp pris som minimum: Jegerprøve: 1500 kr Eksamensavgift: 300 Våpensøknad: 1000 kr Rifle: 2000 + 3000 for optikk (hold deg langt unna Kinaoptikk) Hagle: 3000 - Billigere hvis du kjøper brukt! Jegeravgift: 400 kr. Skyteprøve: 100 kr Jaktterreng småvilt dagskort; 300 kr Våpenskap: 3000 Ammunisjon: 500 kr Da er vi oppe i underkant av 15000. Videre kommer det utgifter på klær, sko og eventuelt håndkikkert. Pris på storviltjakt varierer kraftig, så det er vanskelig for meg å gi noe tall på det. Enkelte er veldig grådige i hvor mye de tar (eksempelvis 10 000 kroner for en kronhjort) - mens andre kan man få avtaler med hvor man jakter gratis og deler halve dyret med grunneier. Jeg innrømmer at prisen for å "komme i gang" er litt høy, men du kan fort få dette billigere igjen enn eksemplene jeg har nevnt. Her er bruktmarkedet din bestevenn, hvor du kan få veldig bra utstyr til relativt billig penge. Våpen og kikkerter holder seg godt selv om det er brukt. Når du først er i gang så er det en billig hobby. Kjøper du ordentlig utstyr, holder det hele livet. Jeg betaler eksempelvis bare rundt 1000 kroner året for jegeravgift, skyteprøve og ammunisjon. Mulig at jeg har glemt noe, men bare spør hvis du lurer på noe. 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Hvor i all verden betaler man 300 for døgnkort for småvilt? Primer4, hvor i verden holder du til omtrentlig? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Hvor i all verden betaler man 300 for døgnkort for småvilt? Primer4, hvor i verden holder du til omtrentlig? https://www.inatur.no/sok#?q=&f=%5B%7B%22felt%22%3A%22type%22%2C%22sokeord%22%3A%22smaavilttilbud%22%7D%5D :----D Jeg glemte også den obligatoriske jaktbilen, med mindre man er redd for å ta taket i bruk. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Jeg ville regnet mer for rifle og kikkert sett under ett, og kjøpt brukt på finn. Da får du gjerne med en del saker som er kjekt å ha. For eksempel lyddemper. Tror jeg ville satt av 7-8000 til en pent brukt rifle. Alternativt kan du jo se på et kombivåpen, en børse med 12/76 oppe og .308 nede så har du ett våpen til absolutt all relevant jakt i Norge, så lenge du treffer. Ammunisjon er meget undervurdert i oppsettet til Quote. En eske med 20 gode jaktpatroner i kurant kaliber (308, 30-06, 6,5x55) koster fort nærmere 500 i seg selv. Mitt råd er å finne en vettug treningspatron og kjøpe minst fem hundre skudd. Billigste sort russisk Barnaul i 308 og 3006 ligger på fire-fem kroner skuddet om du kjøper tusen skudd. Jaktdepotet fører slikt, har hørt rykter om at jakt&friluft også har sorten. Begge er tomme nå men det skulle visstnok komme inn noe i løpet av våren. Ellers er skytterkontoret en rimelig kilde til kvalitetsammo i 308 og 6,5x55, og sikkert også 30-06. Omtrent seks-sju kroner skuddet der. Lerdueammo til jakt koster også en del mer enn treningsammo, men det er faktisk mulig å skyte fugl med treningsammo om man er litt flink til å ikke skyte når fuglen er for langt unna. Kjøpte i dag 25 skudd for en femtilapp, så om du kjøper kvanta her så kan du være nede i under tusenlappen for 500 skudd. Lagrer du det tørt så holder ammo i årevis, så om du klarer utlegget er det ingen grunn til å la være å kjøpe kvantum. Når det gjelder skap så er det viktig å huske på at om det veier under 150 kilo, må det boltes fast i vegger og gulv. Jeg mener det er like greit å gå for et som veier mer enn dette med det samme, så er det lettere å finne en plass til det. Regn med omtrent fem tusen nytt. Brukt er det vanskelig å finne, men du sparer kanskje en tusenlapp. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 17. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2016 Takker og bukker for omgående omfattende svar, har mange kolleger som holder på med storviltjakt, er bare ikke særlig interessert i å være rundt de mer enn på arbeid. Småvilt virker greiere sånn sett, bare å hive pakningen på ryggen og traske rundt på fjellet en helg med hagla over skuldra ser ett sesongkort her bare koster 1230,- Hvor i all verden betaler man 300 for døgnkort for småvilt? Primer4, hvor i verden holder du til omtrentlig? Holder til i mo i rana for tiden. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Mo i Rana? Kunne du tenke deg å jakte rev/hare med hund? Kan muligens sette deg i kontakt med en der nede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå