keroslav Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Sliter en del med matte og lurte på om noen kunne hjelpe meg med to oppgaver Hva betyr at en vektor b ∈ Span{v1, ... , vn}? [1p] Oppgi to ulike vektorer som er i: (a) Span{v1} Oppgi 4 ulike vektorer som er i: (b) Span{v1 , v2 } Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 På hvilket nivå studerer du? Har ikke hørt om span før, men gjorde et kjapt søk og fant en nyttig Wikipedia-side. Her står følgende teorem: Theorem 1: The subspace spanned by a non-empty subset S of a vector space V is the set of all linear combinations of vectors in S. This theorem is so well known that at times it is referred to as the definition of span of a set. I din første oppgave er det n vektorer, og at vektor b er i span(v1,...,vn) betyr at den må kunne uttrykkes som en lineær kombinasjon av disse vektorene. Altså i form av: b = c1*v1 + c2*v2 + ... + cn * vn; Oppgave 2: To ulike vektorer som er i et span av en enkelt vektor må da være parallelle med denne vektoren. Altså, begge må ha formen v = c * v1. Sett inn to valgfrie tall for c. Oppgave 3: Om du skjønte det jeg har skrevet så langt bør du klare denne selv. Jeg hørte om dette for første gang for 10 minutter siden, så det er mulig jeg misforstår totalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå