Gå til innhold

Lydløs oppgradering av stasjonær PC

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på å oppgradere den stasjonære pcen litt. Den var "den perfekte pc pakke" fra forumet når den var ny, men er ca 5 år siden nå. Den har vært fjellstabil og er kun lagring jeg har oppgradert siden den gang. Kabinett er Fractal Design R2 Black Pearl, og PSU er Cooler Master Real Power Modular 520W.

Usikker på hva jeg kan ta vare på, og hva som må/bør oppgraderes.

post-64223-0-74775100-1455645763_thumb.jpg

Har lyst at oppgraderingen skal være mest mulig lydløs siden den blir mest brukt til media pc i stue, en sjelden gang til gaming. Men betaler ikke store summer for helt lydløst siden det er kjøleskap og ventilasjon og sånt som likevel lager litt bakgrunnslyd.

Noen som har forslag til fornuftige oppgraderinger, blir ikke skjermkort til 6000 og nyeste og råeste cpu. Vil helst ha mest bangforbuck og 4k kompatibelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett 980 ti kort gir kun 30fps i 4k, og det koster 7k. Hvis man skal spille med høye innstillinger så klart. Pluss at for 4k ville jeg ikke anbefalt noe som helst under intel i5 når det kommer til prosessor.

Om budsjettet er på 6k ville jeg valgt å satse på høy grafikk i 1080p i stede. Her er GTX 970 en god kandidat, og pris er ikke så verst den heller ;)

Men for all del oppgrader den CPUen, mister nok en god del fps med den prosessoren du har i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke villet ta vare på noe av det du har utenom kabinettet.

Er ikke sikker på PSU, personlig har jeg dårlig erfaring med Cooler Master. Men det betyr ikke at den du har er er dårlig.

Leverer den det den er oppgitt til kjører den et moderne oppsett uten problem, ikke bry deg om de som sier du må ha 1000W for en moderne PC de har ikke peiling. Spørsmålet er heller om den har pluggene du trenger.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om bytting av kabinett er med i planene dine, det trekker det kanskje litt vel langt mot ny PC. Jeg har bygget meg en PC som er veldig godt egnet i stua, lydløs og pen å se på. Jeg kjøpte et kabinett fra Streacom og er veldig godt fornøyd med det. Det har "heat pipes" som leder varmen til kabinettet. Jeg vet ikke om det er kjøling nok til veldig heftig "innmat", det kan en sikkert lese seg til på hjemmesida deres.

Jeg har nettopp byttet hovedkort i min PC, og bomma litt på plasseringen av CPU-sokkelen i forhold til varme-pipene. Jeg måtte bøye dem skummelt mye for å få dem til å passe, men det gikk faktisk veldig bra. Mitt kabinett ser du her: http://www.streacom.com/products/fc8-evo-fanless-chassis/

Innmat:

post-132737-0-82753000-1455651419_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei, takk for svarene.

Var kanskje litt dårlig på å spesifisere et par ting. Jeg tenker ikke å game i 4k, vil bare ha et kort som støtter 4k ut til tv/skjerm, mest til deskop, streaming, netflix og film. Om den klarer gaming i 1080p er det mer enn godt nok. Vil ha en sprek PC som klarer det meste av spill idag på 1080p, men trenger ikke være med alt på max og 200fps.

Vil helst beholde så mye som mulig, HD, DVD og kabinett, kanskje psu, usikker på hva kontakter jeg trenger på den for en "moderne" PC.

Her er link til specs på PSU : Specs

Budsjett har jeg ikke tenkt så mye på, spørs jo litt på hvor mye jeg må oppgradere. Jeg kan si 6-7k+/- bare for å si noe.

Lenke til kommentar

Ville tatt HK, CPU, RAM og GPU + CPU-kjøler og viftekontroller.

Skal vi fokusere på støy her så tenker jeg vi dropper overklokking.

Ser da for meg

i5 6500

s1151 B150 hovedkort

2*4 GB DDR4

Asus Strix GTX 970 eller msi gaming eller gigabyte windforce

Be-quiet pure rock cpu cooler

viftekontroller. ta en manuell 5,25" eller f.eks nzxt grid+ v2 hvis du vil ha det softwarestyrt.

Ønsker du å beholde minnet ditt også bytter du ut cpu+hk jeg nevner med i5 4460 og et s1150 b85 hovedkort. Da kan du altså skippe ddr4.

Resten av maskina kan du beholde.

Lenke til kommentar

Ett 970 kort gir dobbelt av ytelses ett 960, så det er et ganske stort hopp fra 960 til 970.

Du nevner tidligere at du ønsker høy grafikk innstilling med god fps, noe ett 960 ikke vil klare å levere i de nyeste spillene. Om du må leve på havregrøt en måned for 970 så gjør det. Flere jeg kjenner har oppgradert fra 960 til 970 rett og slett fordi 960 gav for "lav" ytelse. Om du kan leve med middels grafikk og ikke er så opptatt av fps så er 960 et helt greit kort. Men i spill som GTA V, FC4, Arkham Knight, Fallout 4 (bare for å nevne noen), så vil 960 enkelt og greit være for dårlig til å kjøre max (eller very-high) innstillinger.

Så spar opp til 970, 960 er allerede et middelmådig kort, og vil slite ytterligere når nye og mer krevende spill kommer på markedet ;)

Lenke til kommentar

Ok, så er 970 en må gå for.

Fikk tilbud om denne pcen:

GPU: MSI Tiger GTX 970 4GB
CPU: Intel Core i5 4670k
CPU kjøler: Noctua NH-U12P SE2 Passiv kjøling
RAM: 8GB HyperX Black DDR3
HDD: 3000 GB (3x1TB) Ekstra 4TB HDD for kr 300.
SSD: 250 GB, Samsung EVO
PSU: 700W 80+ Gold, fullmodulær.
MB: Z87-G45 GAMING, SLI+CrossFire support.
Kabinett: Define XL R2 Black Pearl, 3x140mm stillegående vifter.
Inkludert plateskriver og leser

Hva er ca verdi på dette oppsettet?

Vet det ikke er beste 970 kortet, men går jo an å bytte om det støyer merkbart.

Lenke til kommentar

Vil si 7K. MSI Tiger er helt ok, tviler på du gjør noe med den.

Svært kabinett da, nevner det bare.

Greit med 1 TB raid redundans og SSD. 4 TB for 300 ekke gæli, men hvilken er det og hvor mange timer har den?

Hvilken PSU er det? Ikke såååå mange gull 700, er det cooler master v700?

Og så de-lidder du CPU og klokker :thumbup:

Hvorfor står det passiv ved siden av noctua kjøleren? Har de tatt av vifta? :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Er V700 ja, er den grei?

Kabinettet er svært ja, men har et mindre og flytte over i eventuelt om det blir for svært.

Pris er ca det dere snakker om den er verdt, så sikkert et ok kjøp. Regner med at jeg tar den.

4TB for 400 var litt misvisende, kunne få med en ekstern 1TB usb 3 disk for 400 ekstra.

Usikkert på hva som menes med passivt her, om den er det orginal, eller om det er fjernet viften. Regner ikke med det blir overklokk med en gang for meg likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...