Redaksjonen. Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 – Blir sittende som passive mottakere av dagpenger.Tekna om Nav-forslagene: - Blir straffet for å ha tatt utdanning før Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Et annet eksempel er om du kombinerer arbeid med fullt studium. NAV krever blant annet at studieprogresjonen må være 50 % eller lavere for å gi dagpenger mens man studerer. Så hvis man var så flink å kombinere 100 % studium ved siden av jobben, så får man ikke dagpenger om man mister jobben, men fortsetter med studiet. Da vil de fleste hoppe av studiet og kun motta dagpenger i stedet. Flott. 4 Lenke til kommentar
Lars_123 Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 "Disse endringene tar ikke tak i det som nå er hovedutfordringen for våre arbeidsledige medlemmer." Hovedutfordringen er at ca. 30 000 jobber i petroleumsnæringen har forsvunnet på under 2 år. Da hjelper det ikke med all verdens kurs. Noen må skape nye arbeidsplasser og/eller sørge for at det blir mer aktivitet i petroleumsnæringen (ved f.eks. å instruere Statoil om å gjøre så mye vedlikeholdarbeid som praktisk gjennomførbart). 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Kvinner føler seg av en eller annen merkelig grunn tvunget til å være regelryttere på sin hals, og NAV er fullt besatt av kvinner. Over alt jeg henvender meg der det sitter kvinner, er det for dem komplett umulig å være litt rund av seg og vise medmenneskelighet der det bryter mot en eller annen regel. Derfor kan man oppleve å miste all støtte hvis det oppdages at en NAV-klient har tatt et initiativ og oppdatert seg selv uten at NAV er inne i bildet først. Jeg får sikkert mange negative kommentarer til min påstand, men slikt erfarer jeg hele tiden. Sist for ett døgn siden. 4 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Kvinner føler seg av en eller annen merkelig grunn tvunget til å være regelryttere på sin hals, og NAV er fullt besatt av kvinner. Over alt jeg henvender meg der det sitter kvinner, er det for dem komplett umulig å være litt rund av seg og vise medmenneskelighet der det bryter mot en eller annen regel. Derfor kan man oppleve å miste all støtte hvis det oppdages at en NAV-klient har tatt et initiativ og oppdatert seg selv uten at NAV er inne i bildet først. Jeg får sikkert mange negative kommentarer til min påstand, men slikt erfarer jeg hele tiden. Sist for ett døgn siden. At saksbehandler er kvinne har fint lite med reglene å gjøre, eneste fakta du kommer med er at du har møtt kvinner som gjør jobben sin rett. Bra jobbet. 6 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 "Teknisk Ukeblad har bedt om et svar fra arbeids- og sosialdepartementet på om de nye endringene fortsatt vil føre til at arbeidsledige mister dagpengene dersom de tar et kurs som gir studiepoeng – som også Tekna ba om svar på i brevet sitt." Artikkelen omhandler "Smålighet" i offentlig forvaltning. Nylig la Per Kristian Foss frem en rapport om Innovasjon Norge, som har brukt 2,5 mrd. uten at det egentlig har skapt så mange arbeidsplasser. Ved å lage regneark for å se hva arbeidsledighet betyr for velferden, ser en fort at nøkkelen til velferd og livskvalitet er nye arbeidsplasser. Med denne viten har NAV og Innovasjon Norge et felles mål i å kvalifisere og skape nye arbeidsplasser. En person som går fra privat arbeidsliv til arbeidsledighet utgjør et tap for fellesskapet på ca 1 mil. kr./år. Norske politikerne mangler innsikt når de ikke forstår hvorfor Tyskland er en stor industrinasjon. Vi kunne fått mange arbeidsplasser dersom vi laget en variant av "Energiewende" i Norge, og det uten å belaste fellesskapet. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Bare meg som føler at NAV mener det ikke er mangel på arbeid, men at det er bare vi (ledige) som må komme oss opp om morran, flytte på oss og søke på jobber vi ikke ønsker? De vil jo ha arbeidstvang for de som mottar støtte. Helt OK for meg, og sikkert de fleste andre, men hva skal vi jobbe med? Lenke til kommentar
KWPHWF43 Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Arbeidsledige ingeniører er egentlig ikke arbeidsledige, de er bare et sted mellom to jobber, derfor kan de ikke sammenlignes med "vanlige" arbeidsledige. LOL. Lenke til kommentar
wiz Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 NAV har jo drevet denne praksisen i alle de år. De er livredde for at enkelte skal tilegne seg "sterk og viktig kunnskap", i tillegg til å ikke komme i konkurranse med lånekassa (et annet statlig organ). I stedet for så øser de ut en haug med mer eller mindre unyttige kurs, kun for å holde folk "engasjerte i noe". NAV er eller har aldri hatt noen reelle ambisjoner om å skaffe folk jobb, kun papir-snakk. Denne statlige organisasjonen har i hovedsak sin misjon i og sørge for å oppretthold sin egen eksistens. 1 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Jeg har jobbet i 10 år i oljebransjen, og Nav er det mest useriøse tilbudet jeg har vært borti. Ansatte som ikke forstår sine egne regler, noen som ikke forstår Norsk og folk som bare er negative. Nav er en ond spiral om du mangler jobb, de tar viktige avgjørelser for deg uten å si ifra, ingen arbeidsgivere burde det. Jeg husker en gang jeg trengte støtte til husleie i en vanskelig periode, det tok 7 mnd. Sikkert 500 brev, hvor jeg sakte men sikkert forklarte den ansatte hvilke lover som faktisk gjelder. Systemet er for dårlig. Lenke til kommentar
Runar Lund Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Jeg hadde tenkt å ta en Pedagogisk utdannelse i høst. Avdelingen jeg jobbet i ble anbuds utsatt og vi tapte anbudet så jeg måtte gå. Hadde jeg tatt pedagogisk utdannelse på kvelden over 1 år så hadde jeg ikke fått dagpenger etter utløpt oppsigelsestid Jeg hadde gått over til å bli student. Jeg måtte ha sluttet på den Pedagogiske utdannelsen min og hatt en tyngre vei tilbake til arbeidslivet da Pedagogisk utdannelse nesten er obligatorisk i mitt yrke. Lenke til kommentar
Steffen Gunneng Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Da jeg ble arbeidsledig med dagpenger søkte jeg utdanning nettbasert og ringer NAV flere ganger, fram og tilbake, for å kunne begynne med dette samtidig som tiden går når jeg søker jobber. Jeg har hus og familie å forsørge. Jeg har både motivasjon og vil fram. Innretter meg etter reglene til nav som er dette med 50% studieprogresjon, og at det skal kunne kombineres med jobb. Med slike henvendelser til NAV får man nye behandlere hver eneste gang, dette sørger for masse tap av tid når den neste personen du snakker med finner nye problemer med utdannelsen jeg har tenkt til å ta. Da har jeg i tillegg samarbeidet med skolen, og fagansvarlig der legger opp studiet etter reglene, ber også om at NAV ringer dem om de lurer på noe rundt studiet. Det tar for mye av tiden til NAV. Resultatet ble avslag etter masse arbeid for meg, månedsvis og mange tlf att og fram, da nok en ny person ved senere henvendelse gjør opp sin mening på strak arm om at den ene samlingen på dagtid i ett semester ikke kan godkjennes. Dette ved å gjøre et raskt søk på hjemmesidene. Ringte aldri skolen som jeg hadde avtale med. Dette har i tillegg ingen av tidligere behandlere av saken nevnt, og tiden går ut før studiestart. Dette er noe skolen også var forberedt på å justere og de kjempet egentlig min sak sammen med meg. Det er ikke en genuin skjønnsmessig vurdering fra navs side, som er et av punktene i lovverket jeg anket på 3 ganger. Jeg synes det er uakseptabelt at de som har motivasjon og er beredt på å omstille seg og jobber så mye for å få det til ved siden av normal jobbsøking, blir behandlet på denne måten. Flott at regjeringen sier at skole er viktig og at vi må omstille oss, men dette systemet fungerer ikke for mennesker og deres livssituasjoner i vanskelige tider. Også er det kanskje akkurat da du har minst mot til å kjempe. Det er på tide at disse forslagene går igjennom ASAP! Gjør ting, litt, lettere for oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå