Gå til innhold

Sortering og sammendrag i excel/pivotabell

Anbefalte innlegg

Er det mulig få til slik liste som bildet viser til høyre med dataen som ligger til venstre?
Enten ved bruk av pivottabell eller eventuelt en annen måte å gjøre det på?

Den skal først sortere etter Tall1(synkende), deretter Tall2 (synkende), videre skal den summere/slå sammen hvis verdiene i feltet "verdi" er like (når de kommer etter hverandre).
Tall2 skal helst ikke være synlig.

Håper det finnes noe glupinger der ute som har en løsning til meg for jeg finner ikke ut av det.

~snowflake_girl~

post-35638-0-45389300-1455629515_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan sortere en pivottabell på samme måte som du sorterer en Excelliste, samme knapper. Det du ikke får er blank pyntelinje mellom verdisprangene, det er uansett en uting.

Beste hilsen Harald

Pyntelinjene som du kaller det er ikke viktig.

Det som er viktig er at sorteringen er rett og at den slå sammen verdier som er like etter hverandre...

Skulle gjerne likt å sett hvordan dette gjøres, for jeg får det nemlig ikke til.... Får det heller ikke til som en excelliste...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvor du står fast her. Men det er en todelt oppgave

1 Lage en pivottabell med alle dataene (også de nedenfor eventuelle pyntelinjer)

2 Sortere den

Skulle gjerne visst hvilken Excelversjon og språkversjon du bruker hvis oppfølging.

Beste hilsen Harald

Jeg har norsk excel, 2007/2010/2013. Har fjernet "pyntelinjene" for det er ikke viktig.

Lage en pivotabell av dataen er ingen problem, men jeg vil helst ikke ha med feltet Tall2, men ønsker likevel å sortere etter denne.

Her er altså sortering rett: 

post-35638-0-11809900-1456211552_thumb.jpg

Synkende etter Tall1, så synkende etter Tall2. Fjerner jeg Tall2 fra pivotabellen så forsvinner også sorteringen.

Deretter skal jeg slå sammen verdier som er like etter hverandre, og det får jeg heller ikke til i pivotabellen.

Jeg skal sitte igjen med dataen slik:

post-35638-0-30646800-1456211714_thumb.jpg

Håper problemet er bedre å forstå nå :-)

~Snowflake girl~

Lenke til kommentar

Aha. Å sortere etter et felt som ikke er med kan være vrient ja.

Jeg ville prøvd å enten lage et beregnet pivotfelt, eller en ny kolonne i rådataene, kalt Tall 3, som består av = Tall 1 + (Tall 2 / 1000). Så bruker du Tall 3 i stedetfor, sorterer synkende og formatterer til tall med null desimaler.

Jeg rekker ikke lage noen demo i dag, beklager, skulle gjerne.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Aha. Å sortere etter et felt som ikke er med kan være vrient ja.

Jeg ville prøvd å enten lage et beregnet pivotfelt, eller en ny kolonne i rådataene, kalt Tall 3, som består av = Tall 1 + (Tall 2 / 1000). Så bruker du Tall 3 i stedetfor, sorterer synkende og formatterer til tall med null desimaler.

Jeg rekker ikke lage noen demo i dag, beklager, skulle gjerne.

Beste hilsen Harald

Jepp, det kan jeg gjøre for å få rett sortering, men hvordan får jeg den til å summere like verdier da?

Det er egentlig det som er det viktigste :-)

~snowflake girl~

Lenke til kommentar

Det må være noe med problemstillingen jeg ikke har skjønt. Legger ved en demo med verdier i ark Data og sortert sammendrag i ark Pivot.

attachicon.gifSnowflake.xlsx

Beste hilsen Harald

Takk for forsøket :-)

Ja en viktig ting her...som jeg nok skulle utdypet tydeligere...

Tall2 som bestemmer rekkefølgen er unikt. Det er en teller som automatisk blir generert innenfor Tall1.

Lenke til kommentar

Det må være noe med problemstillingen jeg ikke har skjønt. Legger ved en demo med verdier i ark Data og sortert sammendrag i ark Pivot.

Beste hilsen Harald

Tall2 som bestemmer rekkefølgen er unikt. Det er en teller som automatisk blir generert innenfor Tall1.

Nei vent litt... må jo beregne ny Tall3 ja :-)

Skal teste litt! tror muligens det gjør susen :-)

Lenke til kommentar

Beste hilsen Harald

Nei vent litt... må jo beregne ny Tall3 ja :-)

Skal teste litt! tror muligens det gjør susen :-)

Det gjorde det ikke nei...

For jeg bli stående med unike verdier i Tall3. Får heller ikke lov å fjerne desimaler når det er desimaler....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...