Gå til innhold

Forettningside - Søker programmerer


Anbefalte innlegg

Hovedproblemet med å finne nokon som kan programere mot f.eks. 50% av framtidig inntjening er at risikoen for at ein legger ned mykje arbeid utan å få betalt er svært stor.

 

Det vil også være eit problem for programmeraren å bedømme denne risikoen då eg antar at du ikkje vil røpe idéen din før du finner nokon som tar på seg jobben utan å vite noke om prosjektet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettjenester koster litt penger. Domene er ikke det største problemet. Det største problemet er å ha en server som kan takle trafikken, og skalere frem til dere har inntekter nok til å betale for en skikkelig infrastruktur.

 

 

 

Med økt trafikk følger økt inntekt og dermed mulighet til å øke kapasiteten. 

Lenke til kommentar

Hva legger du i lav trafikk, egentlig? 20 000 besøkende på 12 timer er 27 i minuttet, altså 2 sekunder per request. Dette skal være null problem å kjøre hjemmefra med enkle sider som ikke krever mye båndbredde.

 

En server som takler lav trafikk skal kunne levere tilstrekkelig til en peak på rundt 100 aktive brukere uten å knele. Hvis nettsiden/tjenesten får en uventet boost og serveren kneler så har du i bunn og grunn faceplantet bedriften din.

 

Med økt trafikk følger økt inntekt og dermed mulighet til å øke kapasiteten. 

 

Jepp. Det er derfor man begynner med en server som takler lav trafikk, slik at man har headroom til rundt 100 aktive brukere.

 

En slik VPS er ikke dyr, men det er fortsatt en utgift.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har fått gode tilbakemeldinger og det er allerede etterspørsel etter tjenesten, så føler det er litt mer enn bare en vag ide. Blitt kontaktet av flere programmere angående prosjektet, men det er vanskelig å formidle hva som ønskes å bli gjort når vedkommende sitter i singapore ;)

 

 

 

Det evige outsourcingsproblemet, hehe. Finner du løsningen der kan du tjene deg rik på den isteden og la ideen din seile sin egen sjø :)

Lenke til kommentar

 

En server som takler lav trafikk skal kunne levere tilstrekkelig til en peak på rundt 100 aktive brukere uten å knele. Hvis nettsiden/tjenesten får en uventet boost og serveren kneler så har du i bunn og grunn faceplantet bedriften din.

 

 

 

Ja hva er størst risiko montro? En jevn høy utgift til kapasitet som ikke er nødvendig 99-100% av tiden, eller en jevn lav utgift til en kapasitet som er mer enn tilstrekkelig 80-90% av tiden?

 

Den trafikken du "forutser" her er man nærmest garantert at ikke dukker opp uanmeldt, da dette er tenkt som en betal-tjeneste. Det kommer ikke økt trafikk uten økt inntekt, som muliggjør nødvendig kapasitetsøkning.

 

Det som "bricker" denne bedriften - som forøvrig ikke eksisterer - er eventuelt å investere i undøvendige ting og kjøpe dyre tjenester *før* det er bruk for dem. Bruk heller penger på pizza og dasspapir til stakkaren som skal sitte en hel måned og kode dette uten å tjene penger.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan du betrakter 150-200kr per måned som en dyr utgift. Vi snakker om en bottomline VPS her, som skal kunne takle mer enn 5-10 aktive brukere, som er ca der hjemmenettverket ditt hadde begynt å knele.

 

 

Kapasitetsbehovet her vet vi ingenting om iom. at tjenesten er helt udefinert. Poenget mitt er ganske enkelt at det er helt meningsløst å investere i mulige/fremtidige behov. Hvis man har satt opp budsjettet sitt riktig har man råd til en VPS til X kr. måneden når behovet oppstår, for da oppstår de nødvendige økte inntektene samtidig. Medmindre tjenesten blir en totalt uforutsigbar braksuksess, men det tror jeg neppe fører til at den går dukken?

 

Hvis du forøvrig vil innvende at beløpene her er så små at det er meningsløst å spare uansett, så skal ikke jeg protestere på det, pizzautgiftene blir uansett 30x større, og en VPS til 200kr. får man bruk for før den første kunden har betalt 5 øre. 

Lenke til kommentar
En server som takler lav trafikk skal kunne levere tilstrekkelig til en peak på rundt 100 aktive brukere uten å knele.

Hva legges i aktive? Folk som er aktive på diskusjon.no trykker jo ikke refresh flere ganger i sekundet. Om hver bruker laster ny side hvert 20. sekund blir det 5 requests i sekundet. CPU-messig er det ingenting. Så da går det på båndbredde.

 

Om man har 50 mbit opp blir det 125 kb på hver bruker. Det er et problem hvis man har bilder på sidene, men man får dugelig mye tekst ut.

 

Moderne sider er lagt i treige scriptspråk (som WordPress-sider), bruker 1 mb javascript og er pepret med 2-megabyte-bilder. Men man må ikke gjøre det sånn.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvor denne "make due" innstillingen kommer fra. Når du driver en bedrift som baserer seg på nettjenester så skal det ikke være snakk om å spare noen hundrelapper mot at du ikke kan skalere deg til når du faktisk får trafikk. Det å ha en baseline VPS bør være et minstekrav til bedrifter, og om 200kr i måneden er for mye å bruke til IT-infrastruktur til en IT-bedrift, så tror jeg du må skifte industri.

 

200kr gir deg en VPS med kanskje 4GB RAM, noen hundre gigabyte med lagring og 2 virtuelle prosessorkjerner. Dette holder til ca 100 aktive brukere, der ordet "aktive" er begrenset til potensielle kunder som skriver inn din URL og forventer at den dynamiske nettsiden laster innen de neste 10 sekundene. All denne utregningen ser jeg på som detaljer for pedanter, og lite gjeldene på generell basis. Bare gudene vet hva slags løsning TS hadde planer om å komme med, så da bruker jeg en tommelfingerregel som er nokså akseptert blant de som driver å planlegger slike ting som å skalere servere.

Det neste logiske steget i denne debatten er selvsagt at man må rettferdiggjøre hvorfor man kan klare seg men en server som koster mindre enn 200kr i måneden, og det overlater jeg til dere. Jeg kan jo begynne med spørsmålet om hva man skulle gjort om f.eks Tek med 700.000 unike lesere plutselig hadde nevnt tjenesten din i en artikkel, og du hadde tapt kunder fordi nettsiden din kjører på en laptop i kjelleren din og takler en peak på maks 50 brukere om gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. La oss se på gevinsten her. Du skriver i første innlegg at du er på jakt etter en programmerer og at det vil ta ca en måned med arbeid. Minst..

 

La oss si at en programmerer går med på planen din om 50/50. Vedkommende har 300(teoretisk, etter skatt) kroner i timen, bruker 4 timer hver kveld 4 dager i uken i en måned. Dette blir 300 * 4 * 4 * 4 = 19200. Rett under 20000 som programmereren _kunne_ ha tjent ved å jobbe i stede for.

 

Samtidig skriver du at dette er noe som mange vil ha, men det er ikke ett SÅ stort marked. Og du vil selge det til kr 200 pr måned pr kunde(?). La oss si du får 10 kunder, det blir 2000 stk pr måned, og 24000 på ett år. I tillegg må dere ha en server som vi sier koster kr 250 pr måned(3000 pr år) og ett domene(kr 150). Utgifter for 3150 pr år + evnt kostnader for rådata og markedsføring. Da sitter dere igjen med 20850 på ett år. Dette skal dere dele på 2. Dvs 10425 pr stk, skattbar inntekt. Hva sitter en igjen med? Ca 6000-6600?

 

Etter tre år vil vedkommende som programmerer løsningen tjene mer penger enn om vedkommende jobbet i stede for den måneden.

 

Ikke akkurat svimlende høyt. Og dette forutsetter at det tar maks en måned for programmeren. Og at personen ikke bruker mer en fire timer, fire dager i uken i en måned. Det er ikke mye. Sannsynligvis langt flere timer og spredt over lengre tid. Sannsynligvis er det nok en del utgifter her og som ikke kommer med.

 

Har du gjort dette regnestykket tidligere?

Lenke til kommentar

Ok. La oss se på gevinsten her. Du skriver i første innlegg at du er på jakt etter en programmerer og at det vil ta ca en måned med arbeid. Minst..

 

La oss si at en programmerer går med på planen din om 50/50. Vedkommende har 300(teoretisk, etter skatt) kroner i timen, bruker 4 timer hver kveld 4 dager i uken i en måned. Dette blir 300 * 4 * 4 * 4 = 19200. Rett under 20000 som programmereren _kunne_ ha tjent ved å jobbe i stede for.

 

Samtidig skriver du at dette er noe som mange vil ha, men det er ikke ett SÅ stort marked. Og du vil selge det til kr 200 pr måned pr kunde(?). La oss si du får 10 kunder, det blir 2000 stk pr måned, og 24000 på ett år. I tillegg må dere ha en server som vi sier koster kr 250 pr måned(3000 pr år) og ett domene(kr 150). Utgifter for 3150 pr år + evnt kostnader for rådata og markedsføring. Da sitter dere igjen med 20850 på ett år. Dette skal dere dele på 2. Dvs 10425 pr stk, skattbar inntekt. Hva sitter en igjen med? Ca 6000-6600?

 

Etter tre år vil vedkommende som programmerer løsningen tjene mer penger enn om vedkommende jobbet i stede for den måneden.

 

Ikke akkurat svimlende høyt. Og dette forutsetter at det tar maks en måned for programmeren. Og at personen ikke bruker mer en fire timer, fire dager i uken i en måned. Det er ikke mye. Sannsynligvis langt flere timer og spredt over lengre tid. Sannsynligvis er det nok en del utgifter her og som ikke kommer med.

 

Har du gjort dette regnestykket tidligere?

Niks. Men jeg vil regne med 50-100 kunder er mulig. Da blir resultatet ganske annerledes. Det er en pengesterk målgruppe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Morsom lesning, mye sterke meninger her - i alle retninger. "Jeg har en ide"-trådene pleier å bli sånn :)

 

Tenkte bare å kommentere alt det der med servere og kapasitet og sånt. Det går som regel fint å komme igang med internettbaserte tjenester mye enklere og billigere enn hva Gavekort sier. Skyleverandører har som regel et gratisnivå som er godt nok å starte på. Jeg har selv kjørt på gratisnivået til Heroku med en tjeneste som hadde rundt 600 samtidige brukere som refreshet MYYYYYE, og det snurret rundt helt fint. Når behovet vokser kan man så enkelt skalere opp det man trenger - CPU, diskplass, båndbredde osv. Jeg ville ikke vært så pesimistisk til akkurat dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...