AdNauseam Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 (endret) Kildehenvisning til dette ?Trenger ikke kildehenvisning til det. De som kjenner til ARM-prosessorene og spesifikasjonene på RPi vet at de bruker gamle generasjoner for å dra ned prisen. De nyeste arkitekturene er som regel forbeholdt store produsenter som Samsung, de kjøper i stor kvantum. Disse koster også naturligvis mer. Det er bare til å se Wiki-siden om ARM-prosessorer og RPi. Fixed that for you.... Når komponentene bruker en gamlere arkitektur, så vil jeg si det er riktig å kalle dem utdaterte. Endret 16. februar 2016 av AdNauseam 1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 (endret) Forrrige innlegg: sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 run Second example test the I/O Output of your Raspberry Pi sysbench --test=fileio --file-total-size=2G preparesysbench --test=fileio --file-total-size=2G --file-test-mode=rndrw --init-rng=on --max-time=300 --max-requests=0 runsysbench --test=fileio --file-total-size=2G cleanup Third example memory read and write sysbench --test=memory run --memory-total-size=2Gsysbench --test=memory run --memory-total-size=2G --memory-oper=read Fint om du gir meg utdatene her, sammenlignet mot intel. Vet ikke hva tilsvarende blir for intel nuc for å måle cpuen\ram og SSD disk. Da f.eks prime 95 er noe mere krevende en dette. Da den er nok optimalisert for raspberry Pi, støtter vel neppe hypertreading kun 2 kjerner. Stemmer det den gir slik resultat: Tror du burde redusere doseringen din... Endret 16. februar 2016 av Rusher Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Håper RPi 3 får hardware støtte til H.265 Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Hvor får dere 3 model B fra? Nyeste er 2 model B, i følge raspberrypi.org. Har du lest saken? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Har du? Det svenske nettstedet Sweclockers rapporterer at Raspberry Pi 3 Model B skal slippes til våren, nærmere bestemt rundt månedsskiftet februar/mars. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Står jo i saken at det er et rykte, altså er det ikke bekreftet. Selvfølgelig setter ikke raspberrypi.org ut rykter på sine egne sider. 1 Lenke til kommentar
Pingu82 Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Raspberry Pi troner nok ennå på toppen i sitt produktsegment, med solide salg siden lanseringen, men det lanseres stadig nye mini-PC-er som for alvor utfordrer Pi når det gjelder forholdet mellom pris og ytelse. Derfor kommer det kanskje ikke som et sjokk at en ny Pi-utgave nå skal være på vei. Det svenske nettstedet Sweclockers rapporterer at Raspberry Pi 3 Model B skal slippes til våren, nærmere bestemt rundt månedsskiftet februar/mars. Vil trolig koste 500 kroner Dermed kan den nye Pi-maskinen altså komme om kun et par ukers tid, skal vi tro Sweclockers, som dessverre ikke sier hvor opplysningene stammer fra eller hvor troverdige de er. PI3 (som ennå ikke eksisterer), er "noe utdatert" ? Sammenligner man intel NUC not Raspbarry pi er det enorme forskjeller.Kanskje ikke utdatert i Raspbarry pi verden men for en kravstor bruker som har prøvd å brukt SD minnekort sammenlignet mot samsung 850 evo så har jeg god grunn å mene Raspbarry pi fremstår som en Pico ITX ligdene sak fra 2000 tallet i sammenligning. øhh, intel NUC og rpi er to vidt forskjellige produkter om du ikke har forstått det. poenget med en pi er at det skal være ett kostnadseffektivt utviklingsverktøy for utviklere, hardware konseptuvikling og entusiaster. Å legge lista ved å sammenligne SD vs SSD så har du bomma hardt på hva en rpi dreier seg om. Bonus med rpi for oss "forbrukere" er at den baserer seg på ARM arkitektur og for opensource utviklere er dette knall da plattformen så og si er basert på åpen kildekode. noe som gir oss mye morro man kan styre hardwaremessig om man er entusiast, kodi for eksempel på en rpi er genialt ift kostnad vs hva du får. Tror du skal lete rimelig lenge etter en direkte konkurrent til NUC som koster 4-500 kroner. 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Til og med mormors Ripsbærbusk 3 er mer guffe i enn dette, også skal man betale 500 kr for den? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Til og med mormors Ripsbærbusk 3 er mer guffe i enn dette, også skal man betale 500 kr for den? Raspberry Pi er tydeligvis ikke for deg. Har enda 1gen Pi liggende i tv benken som har drevet nettsiden min fint i over ett år nå. Får strøm fra en USB port på min NAS. Hadde vært utrolig overkill med en intel NUC til det formålet. Forøvrig er Pi et morsomt leketøy, til en billig penge. Har en 5" touchskjerm jeg bruker på en Pi2 og jeg kan drive alt fra en såkalt "power bank" til å lade mobiler. Ikke like enkelt med en NUC f.eks. Endret 18. februar 2016 av Complexity 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Det er også ikke det som RPi var ment for. Det er en non-profit-organisasjon som vil lage billige utvikler-platformer slik at folk kan lære det fundamentale i programmering etc. Målet deres var vel å få dette på skoler. Men jeg er enig i at det kanskje er like greit å gå til konkurrenten (mer per krone), med mindre du vil støtte RPi-prosjektet. Endret 18. februar 2016 av AdNauseam Lenke til kommentar
tHz Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Fixed that for you.... Når komponentene bruker en gamlere arkitektur, så vil jeg si det er riktig å kalle dem utdaterte. At man alltid MÅ bruke nyeste arkitektur er bare tull, og det finnes utallige eksempler på at det ikke stemmer. RPI velger sine komponenter ut fra pris, tilgjengelighet og funksjonalitet. Den er ment som en platform for utvikling og eksperimentering. Høy Ytelse er absolutt ikke en av kriteriene. Om man bare skal ha en PC er RPI neppe svaret. Det er verdt å forstå hva produktet er laget for, samt målgruppe før man disser det. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) At man alltid MÅ bruke nyeste arkitektur er bare tull, og det finnes utallige eksempler på at det ikke stemmer. RPI velger sine komponenter ut fra pris, tilgjengelighet og funksjonalitet. Den er ment som en platform for utvikling og eksperimentering. Høy Ytelse er absolutt ikke en av kriteriene. Om man bare skal ha en PC er RPI neppe svaret. Det er verdt å forstå hva produktet er laget for, samt målgruppe før man disser det. Du... se på innlegget rett over deg... Jeg vet veldig godt hva RPi er ment for, jeg disser den ikke fordi den har utdaterte komponenter. Det var heller en utdypende forklaring på de som betvilte faktumet. Det er bare sånn det er, det er positivt for hva RPi er laget for. Og for dem som vil ha mer, så finnes det alternativer. Mange foretrekker å betale en hundrelapp eller to mer for å få litt mer. Endret 19. februar 2016 av AdNauseam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå