100% Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Frykt for døden. Nja.. Jeg tror på Gud og er redd for døden... Men det er fordi jeg ikke vet hva som kommer til å skje. Vet ikke noe mer om det bare fordi jeg tror. Hadde vært like redd og visst like lite om det om jeg hadde vært ateist, så "frykt for døden er irrelevant. Det må vel kalles "å være svak i troen" tror du ikke på din egen bibel og gud. Himmelen og evig liv er vel ikke noe å være redd for. Du burde glede deg, du skal jo møte alle dine kjære. Det virker nesten som du som er låvet evig liv er mere redd for døden enn meg som ikke har noenting i vente. Jeg skal bli til jord og gå tilbake til naturen Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Uendelig - ubeskrivelig - kjærleik Lenke til kommentar
100% Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Uendelig - ubeskrivelig - kjærleik "Ubeskrivelig"????????? Du har jo nettopp beskrevet han med tre ord. Uendelig - ubeskrivelig - kjærleik. Det blir vel litt selvmotsigende Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Om jeg skal beskrive meg selv med kun tre ord så må det bli: Ubeskrivelig - Ubeskrivelig - Ubeskrivelig. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 "Ubeskrivelig"????????? Du har jo nettopp beskrevet han med tre ord. Uendelig - ubeskrivelig - kjærleik. Det blir vel litt selvmotsigende Det er umogleg å beskrive Gud med berre ord eller plassere han inn i ei logisk boks. Gud er så uendeleg mykje større enn det vi kan fatte og forstå, våre skildringar vert berre ei vag fornemming av Guds opphøgde storleik og glans. Det viktigaste er ikkje å forstå, men å få erfare kor godt det er å vere Guds barn. Han vil gjerne vere din far også, alt du treng er å bli fødd på ny. "Tenk å få være et Guds barn, tenk å få hvile i hans favn, tenk å få være trygg på at han tar hånd om meg, tenk å få tro på Jesu navn!" Lenke til kommentar
100% Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 "Ubeskrivelig"????????? Du har jo nettopp beskrevet han med tre ord. Uendelig - ubeskrivelig - kjærleik. Det blir vel litt selvmotsigende Det er umogleg å beskrive Gud med berre ord eller plassere han inn i ei logisk boks. Gud er så uendeleg mykje større enn det vi kan fatte og forstå, våre skildringar vert berre ei vag fornemming av Guds opphøgde storleik og glans. Det viktigaste er ikkje å forstå, men å få erfare kor godt det er å vere Guds barn. Han vil gjerne vere din far også, alt du treng er å bli fødd på ny. "Tenk å få være et Guds barn, tenk å få hvile i hans favn, tenk å få være trygg på at han tar hånd om meg, tenk å få tro på Jesu navn!" Du tok ikke den nei. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Det er sant.... og grunnen til at man ikk kan bekjempe religiøs overtro med logikk og intelligens, da ingen av delene ble brukt for å rote seg inn i overtroen... Nja, jeg er uenig. Diskusjon kan blant annet skape kognitiv dissonans, som kan føre til en endring av overbevisninger. Men det er selvfølgelig vanskelig å få noen til å endre oppfatning. Det kan være en fordel å ha en form for relasjon med den man snakker med, og tillit og åpenhet. Diskusjon, og spesielt aggressiv diskusjon, på et nettforum vil neppe føre til at mange av de man diskuterer med endrer oppfatning. Eventuelle lesere kan kanskje nåes, men hvem vet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 deathless, timeless, unborn Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Han finnes ikke 3 ord. Er ateist så det er hva han er for meg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Diskusjon kan blant annet skape kognitiv dissonans, som kan føre til en endring av overbevisninger. https://no.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans FYI Kognitiv dissonans er noe vi mennesker er flinke til å bruke for å DEKKE over / UNNSKYLDE dumme meninger og gjerninger vi gjør.. (har en mann vært foreksmpel utro så begynner hjernen hans AUTOMATISK å finne unnskyldninger for hvorfor han gjorde det, akkurat som religiøse lager seg all verdens av unnskyldninger for å tro på noe som er umulig...). Altså det stikk motsatte av hva du her påstår at det brukes for..... Å la være å bruke kognitiv dissonans krever ærlighet, mot og en sterk ryggrad (man må faktisk være tøff nok til å kunne innrømme at man tok feil uansett sammenheng og DET er pokker ikke så lett som det høres ut skal jeg si deg....) og det er ikke alltid man lykkes selv om man vet hvordan kognitiv dissonans virker, nettopp fordi dette er så "innbakt" i våre hjerner at hjernen automatisk begynner å bruke kognitiv dissonans... Det kan være noe så enkelt som å "forsvare" et kjøp du egentlig ikke trenger... Neste gang noen i din omgangskrets har kjøpt seg ny bil så vil du se et glimrende eksempel på kognitiv dissonans der, for vedkommende vil selvsagt "forsvare" dette kjøpet av en bil han EGENTLIG ikke trengte (den gamle hadde ruslet noen år til....) og superlativene kommer på løpende bånd og man sitter der til slutt og lurer på om ikke den nye bilen hans kan fly til og med... alt fordi fyren må lage seg unnskyldninger for et kjøp han vet han ikke trengte og som han brukt styggmye penger på.. Det er grunnen til at du ALDRI skal rådføre deg med en som nettopp har kjøpt en bil for å høre om bilen er god... Har en lur regel og det er å vente i minst tre dager før jeg kjøper noe som koster over 3000,- kroner... Nettopp for at den kognitive dissonansen man bruker når man har lyst på noe nytt (ny mobil, ny bil, ting man egentlig ikke trenger eller bruker, men som er "kjekt å ha" liksom...) skal vike for fornuften som forteller deg at det du har klarer seg mer enn nok... Jeg har mye gammelt dritt av den grunn (mobilen min er om noen måneder tre år.. (Og det er jobb mobil jeg når som helst kan bytte inn gratis..... men hva skal jeg med en ny når den jeg har virker??)), men det jeg har virker og gjør jobben, så hva skal jeg med nytt egentlig? Tror ikke handelsstanden setter pris på denne regelen da... Men jeg har spart mye penger på det... Kognitiv dissonans burde vi lære om på skolen egentlig, nettopp fordi den er så sentral i det at mennesker IKKE er ærlige... Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 https://no.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans FYI Kognitiv dissonans er noe vi mennesker er flinke til å bruke for å DEKKE over / UNNSKYLDE dumme meninger og gjerninger vi gjør.. (har en mann vært foreksmpel utro så begynner hjernen hans AUTOMATISK å finne unnskyldninger for hvorfor han gjorde det, akkurat som religiøse lager seg all verdens av unnskyldninger for å tro på noe som er umulig...). Altså det stikk motsatte av hva du her påstår at det brukes for..... (...) Fra Wikipedialinken du la ut: Det finnes ulike måter en kan redusere dissonans på; en kan endre atferd, endre kognisjon eller utsette seg selv for ny informasjon og nye meninger. Festinger argumenterte imidlertid for at den vanligste måten dette skjer på er gjennom endring av holdninger. På denne måten kan kognitiv dissonans bidra til holdningsendring. Det jeg skrev, med tykk skrift på et par viktige ord. Diskusjon kan blant annet skape kognitiv dissonans, som kan føre til en endring av overbevisninger. Jeg har mine ord i behold, mister. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Jeg har mine ord i behold, mister. Ser slik ut gitt:) Så lærte jeg noe i dag også da Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Ser slik ut gitt:) Så lærte jeg noe i dag også da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå