Gå til innhold

Kan du beskrive hva du mener om Gud bruk av 3 ord?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 % menneske skapt.

Ingen av de tusener av påståtte guder ville vært i stand til å vært noen skaper av universet, til det er de alt for like de menneskene som satt å fant dem opp... Primitive - brutale - dumme er vel også tre ord som veldig godt beskriverr disse sjalu, nidkjære, hevngjerrige og alt for ofte tilbedningskåte gude fantasiene folk holder seg med...

Er så jeg noen ganger lurer på hvordan vi har klart å evolvere med den intelligensen vi har og fremdeles være så uintelligente at vi faktisk tror på slike fantasier og innbildninger og lar slike innbildninger styre ikke bare våre liv, men gjerne andres også...

• Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Er så jeg noen ganger lurer på hvordan vi har klart å evolvere med den intelligensen vi har og fremdeles være så uintelligente at vi faktisk tror på slike fantasier og innbildninger og lar slike innbildninger styre ikke bare våre liv, men gjerne andres også...

Fordi religiøsitet er i all hovedsak ikke et spørsmål om intelligens. Det er et resultatet av tilfredsstillense av vanlige behov (e.g. gi hverdagen en samlet mening), og utviklede tankemåter (e.g. teleologisk tenking).

Hvis du virkelig lurer på hvorfor så mange mennesker er religiøse så kan jeg anbefale boka Why We Believe in God(s): A Concise Guide to the Science of Faith, som oppsummerer mekanismene som gir oss religiøsitet.

Lenke til kommentar

Fordi religiøsitet er i all hovedsak ikke et spørsmål om intelligens.

Det er sant.... og grunnen til at man ikk kan bekjempe religiøs overtro med logikk og intelligens, da ingen av delene ble brukt for å rote seg inn i overtroen...

Lenke til kommentar

Frykt for døden.

Nja.. Jeg tror på Gud og er redd for døden... Men det er fordi jeg ikke vet hva som kommer til å skje. Vet ikke noe mer om det bare fordi jeg tror. Hadde vært like redd og visst like lite om det om jeg hadde vært ateist, så "frykt for døden er irrelevant.

Lenke til kommentar

Kan du beskrive hva du mener om Gud bruk av 3 ord? 

Hellig, rettferdig, far

Hvis det er den kristne guden vi snakker om så tror jeg du ser litt motsatt på det.

Avskyelig, urettferdig, sadistisk. Vel kan være enig med at mange kan beskrive sin far slik ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...