Gå til innhold

sapphire Radeon 9600 "fireblade edition"!


neb

Anbefalte innlegg

Mulig jeg tar feil, men trodde alle 9600Pro har de samme Samsung K4D26323RA BGA modulene. De går vel opp til 350 MHz. Fireblade har vel noe bedre kjøling slik at en har noe å gå på der, men tviler på de enorme forskjellene på "overklokkingsvennlighet".

På første punktet er jeg redd du tar feil, en del tidlige Sapphire 9600pro kort kom med 3,3ns minne.

 

Nye 9600pro og 9600pro fireblade har samme 2,8ns RAM. Kjøleløsningen er også lik på de kortene jeg har sett. (Thermaltake lignende vifte/kjøler på GPU, ingen ribbe på RAM)

 

Okei, så de kortene som er på markedet nå, har samme type ram. Når det gjelder kjølingen til fireblade i henhold til vanlig pro, så står det i testen "heatsink changeover", men det har vel lite å si for kjølekapasiteten, mer for layout.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kortet klarer fint postal 2, Jedi academy, hf2 og maxP2 fint i oppløsningen 1024 med det meste på middels.

 

9600pro fire blade edition er samme kortet som PRo, men minnebrikkene på disse tåler høyere hastigheter. Men har vist seg at mange pro kort klokker like bra som fireblade kortene.

Sapphire 9600PRO @ 501/351 har ingen problemer med MaxPayne2 med max detail i 1024x768 med 4xAA og 16xAF :D

 

Minnebrikkene på fireblade "tåler" ikke høyere hastighet. Det er nøyaktig samme brikkene som på "vanlig" 9600pro.

Lenke til kommentar
Okei, så de kortene som er på markedet nå, har samme type ram. Når det gjelder kjølingen til fireblade i henhold til vanlig pro, så står det i testen "heatsink changeover", men det har vel lite å si for kjølekapasiteten, mer for layout.

Jeg tror Beyond3D enten sammenligner med ATI sitt eget kort, eller en eldre versjon av Sapphire sitt kort.

 

Tar du turen på Datakjeden/Komplett i dag og ber om å få se kortene vil du se at kjølingen er identisk.

 

edit> Dersom du ser på bildeteksten ser du at det ene er et ATI kort.

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Okei, så de kortene som er på markedet nå, har samme type ram. Når det gjelder kjølingen til fireblade i henhold til vanlig pro, så står det i testen "heatsink changeover", men det har vel lite å si for kjølekapasiteten, mer for layout.

Jeg tror Beyond3D enten sammenligner med ATI sitt eget kort, eller en eldre versjon av Sapphire sitt kort.

 

Dersom du tar turen på Datakjeden/Komplett i dag og ber om å få se kortene vil du se at kjølingen er identisk.

Den er god. Konklusjonen da er vel at forskjellen på pro og fireblade ed. verken er minne eller kjøleløsning men....biosen. Der innstillingene er satt opp til 330 MHz på minne.

Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg bryter inn med et spørmål:

 

Hva er egentlig best av Radeon 9600 Fireblade Edition og Radeon 9600 Ultimate Edtion?

 

Bare lurer, jeg...

Igjen tror jeg det dreier seg om samme kort (intil det motsatte er bevist), men Ultimate Edition har vifteløs kjøling fra Zalman.

 

edit> Det kan være en fordel siden kjøleren til Sapphire bråker som et uvær .. selv byttet jeg den ut med en Vantec Iceberq4 kjøler :)

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg bryter inn med et spørmål:

 

Hva er egentlig best av Radeon 9600 Fireblade Edition og Radeon 9600 Ultimate Edtion?

 

Bare lurer, jeg...

Med "standardinnstillinger", har fireblade høyere ytelse, når det gjelder støynivå er ultimate ed. "best".

Endret av sheriff
Lenke til kommentar
Den er god. Konklusjonen da er vel at forskjellen på pro og fireblade ed. verken er minne eller kjøleløsning men....biosen. Der innstillingene er satt opp til 330 MHz på minne.

Ikke for å være vanskelig men .. nei .. du må selv klokke opp Fireblade, det blir levert med standard 400/300 Mhz klokke. Redline overklokkingssofware medfølger....

 

edit> Min konklusjon: Fireblade er intet mer en en "limited edition" utgave av 9600pro, som kommer med et tøft klistermerke og en overklokkings-garanti. Sapphire har forresten en limited edition utgave hvor eneste forskjell er at kortet leveres i en metallboks :p

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Ikke for å være vanskelig men .. nei .. du må selv klokke opp Fireblade, det blir levert med standard 400/300 Mhz klokke. Redline overklokkingssofware medfølger....

Hehe..bra du får klarhet i dette. Så forskjellen er kun at sapphire garanterer at kortet/minnet skal kunne overklokkes til 330 og at garantien fortsatt gjelder ved disse innstillingene.

 

edit: så ikke editen din før jeg hadde skrevet ferdig.

Endret av sheriff
Lenke til kommentar

Forskjell i kjøler og RAM. I følge Beyond3D klokker ATI litt bedre enn Sapphire (fireblade eller ikke).

 

edit> vi snakker selvsagt om 9600pro

 

Ehhh... Sapphire og ATI er helt identiske kort da

Nja .. nesten identiske .. er noe med en jumper for PAL og NTSC, pluss litt annen kjøler. Minnet skal visst være det samme, dermed tok jeg feil i posten over. Les gjerne testen til Beyond3D :)

 

edit> også den kule fargen på Sapphire kortene da ;)

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Okei, så de kortene som er på markedet nå, har samme type ram. Når det gjelder kjølingen til fireblade i henhold til vanlig pro, så står det i testen "heatsink changeover", men det har vel lite å si for kjølekapasiteten, mer for layout.

Jeg tror Beyond3D enten sammenligner med ATI sitt eget kort, eller en eldre versjon av Sapphire sitt kort.

 

Dersom du tar turen på Datakjeden/Komplett i dag og ber om å få se kortene vil du se at kjølingen er identisk.

Den er god. Konklusjonen da er vel at forskjellen på pro og fireblade ed. verken er minne eller kjøleløsning men....biosen. Der innstillingene er satt opp til 330 MHz på minne.

minnet på fireblade tåler 350mhz,

minnet på 9600pro(vanlig tåler 300-330mhz)ifølge samsung,

 

men det går jo å klokke et vanlig 9600pro-kort til 350mhz, og et fireblade til over 350mhz.

 

fireblade kjører 300mhz som standar, ikke 330mhz, grett nokke at det er garantert 30mhz oc, men det må man overklokke sjøl.

 

9600pro: standard 300mhz(600mhz) (tregere minne,begrensa overklokking)

fireblade:standard 300mhz(600mhz) (raskt minne, tåler 350mhz(700) ifølge samsung, men kan nå 360-370(720-740mhz)

Lenke til kommentar
The memory modules are the same Samsung K4D26323RA BGA modules as used by the ATI Radeon 9600 PRO. These modules are rated for a maximum of 350MHz operation, so the 300MHz of the default configuration is well within that specification, as too is the 330MHz for the 'Fireblade' configuration.

 

Se mer her:

http://www.beyond3d.com/reviews/sapphire/9...o/index.php?p=2

har du sjekket reg.nr på skjermkorta da?

jeg har ihvertfall sett at det er forskjell på minnet, me det er jo ikke sikkert det er det på alle korta.

Lenke til kommentar
[har du sjekket reg.nr på skjermkorta da?

hehe, nei har ikke sjekket reg.nr. Mulig det er feil det som står i artikkelen fra beyond 3d da. Det var også en som skrev at de tidligere utgavene av 9600pro kunne ha 3,3 ns minne, mens de som selges nå har samme minne som spesial utgaven til sapphire. Det kan sikkert finnes unntak, men er jo bare å sjekke før en kjøper uansett..

Lenke til kommentar
har du sjekket reg.nr på skjermkorta da?

jeg har ihvertfall sett at det er forskjell på minnet, me det er jo ikke sikkert det er det på alle korta.

Ved anledning kan du jo sjekke og fortelle oss hvilket minne som står på ditt Fireblade kort?

 

For å holde meg til det jeg _vet_ og selv har erfart:

 

Mitt vanlige Sapphire 9600pro kort har Samsung K4D26323RA.

Det har også Sapphire 9800pro kortet til en bekjent av meg.

Vi fant samme RAM på Fireblade kortet vi undersøkte hos Komplett/Datakjeden i Bergen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...