Gå til innhold

sapphire Radeon 9600 "fireblade edition"!


neb

Anbefalte innlegg

hei..

 

har et MSI Geforce FX 5200.. men jeg føler at dette ikke er bra nok, derfor har jeg planer om å kjøpe meg et nytt kort skjermkort!

 

tenker på å kjøpe meg et Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB "Fireblade Edition"..

 

er dette er bra kjøp?!?!

 

Vil jeg merke noe stor forskjell fra Geforce FX 5200 til Radeon 9600??

 

:shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hva er egentlig "fireblade edition"? Er det for eksempel bedre enn et standard 9600 nonpro?

Fireblade edition er en spesialversjon fra Sapphire som kjører på høyere minnehastighet enn den vanlige pro utgaven. 300 (600) MHz på vanlig pro, fireblade 330 (660) Mhz, noe som øker den teoretiske båndbredden til 10,6 GB/s

 

ahh...seint ute igjen

Endret av sheriff
Lenke til kommentar
Fireblade edition er en god del bedre og langt mere overklokkingsvennlig enn et vanlig Pro kort!

Mulig jeg tar feil, men trodde alle 9600Pro har de samme Samsung K4D26323RA BGA modulene. De går vel opp til 350 MHz. Fireblade har vel noe bedre kjøling slik at en har noe å gå på der, men tviler på de enorme forskjellene på "overklokkingsvennlighet".

Lenke til kommentar

9600np er et helt ok kort til 1000lappen, men har erfart at dette ikke klokker omtrent. Så ikke kjøpt dette vis du er ute etter en OC kort.

Dette har også endel dårligere ytselse enn 9600pro

 

 

9600pro er en bedre utgave av 9600np, pro er klokket øyere enn np, pro har annet minne og er mere OC vennlig, dette er merkbart raskere enn 9600np.

Dette kortet klarer fint postal 2, Jedi academy, hf2 og maxP2 fint i oppløsningen 1024 med det meste på middels.

 

9600pro fire blade edition er samme kortet som PRo, men minnebrikkene på disse tåler høyere hastigheter. Men har vist seg at mange pro kort klokker like bra som fireblade kortene.

Lenke til kommentar
Tja, du vil merke en del forskjell FX5200 ligger på ca MX420 nivå. Men vil du merke en stor foskjell burde du gå for raskere kort, som 9800/9800Pro, disse er da endel dyrere også. Gidder du å vente kan du kjøpe et 9600XT, som har bittelitt bedre ytelse enn 9600Pro Fireblade.

hva i alle dager mener du med: å vente??!

Det jeg mener er at ikke alle webshopene har fått in 9600XT.

Dessuten ja, 9600Pro fireblade er et godt kjøp.

For de som ikke vet det:

Fireblade editon har den enste forskjelle at kortet kjører 30Mhz (60Mhz effektivt) enn 9600Pro fra Sapphire. Fireblade edtion har verken bedre kjøling eller kan klokkes bedre. Det finnes sikkert også andre 9600Pro kort som er klokket litt ekstra høyere enn normalen.

Her er Powercolors svar på fireblade:

9600Pro Bravo

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar
Tja, du vil merke en del forskjell FX5200 ligger på ca MX420 nivå. Men vil du merke en stor foskjell burde du gå for raskere kort, som 9800/9800Pro, disse er da endel dyrere også. Gidder du å vente kan du kjøpe et 9600XT, som har bittelitt bedre ytelse enn 9600Pro Fireblade.

hva i alle dager mener du med: å vente??!

Det jeg mener er at ikke alle webshopene har fått in 9600XT.

Dessuten ja, 9600Pro fireblade er et godt kjøp.

For de som ikke vet det:

Fireblade editon har den enste forskjelle at kortet kjører 30Mhz (60Mhz effektivt) enn 9600Pro fra Sapphire. Fireblade edtion har verken bedre kjøling eller kan klokkes bedre. Det finnes sikkert også andre 9600Pro kort som er klokket litt ekstra høyere enn normalen.

Her er Powercolors svar på fireblade:

9600Pro Bravo

er det noen forskell mellom powercolor sitt 9600 kort og ATI sitt da? noen forskjeller i ytenlsen eller er de identliske?

Lenke til kommentar

kjøp deg heller et Powercolor/Sapphire radeon 9800SE.......koster ca 1800-1900 kr..

 

 

Så softmodder du det til 9800PRO......men det er bare at fåtal av kort dette fungerer på

 

 

Hvis dette ikk virker så benytter du bare angreretten og kjøper et 9600 Fireblade

 

 

Spimple as that

 

Du må ihvertfall prøve å få et 9800PRO til halve prosen.........er du heldig så får du drt til....det er LURT å prøve...

Lenke til kommentar
Mulig jeg tar feil, men trodde alle 9600Pro har de samme Samsung K4D26323RA BGA modulene. De går vel opp til 350 MHz. Fireblade har vel noe bedre kjøling slik at en har noe å gå på der, men tviler på de enorme forskjellene på "overklokkingsvennlighet".

På første punktet er jeg redd du tar feil, en del tidlige Sapphire 9600pro kort kom med 3,3ns minne.

 

Nye 9600pro og 9600pro fireblade har samme 2,8ns RAM. Kjøleløsningen er også lik på de kortene jeg har sett. (Thermaltake lignende vifte/kjøler på GPU, ingen ribbe på RAM)

 

Det har vært rykter på forumet hos Sapphire om dobbel RAMDAC på fireblade, men det er ikke noen synlig forskjell på brikkene, eller kortet forøvrig.

 

Etter det jeg kan se klokker et 9600pro like godt som 9600pro fireblade.

 

Til og med pakken er lik. Så vidt jeg har klart å finne ut er eneste forskjell garantien fra Sapphire (330Mhz), og et klistermerke som sier "FireBlade" :p

 

Beyond3D har den mest utfyllende testen jeg har sett, desverre sier de lite om forskjeller i overklokkingspotensiale. http://www.beyond3d.com/reviews/sapphire/9600pro/

Lenke til kommentar
er det noen forskell mellom powercolor sitt 9600 kort og ATI sitt da? noen forskjeller i ytenlsen eller er de identliske?

Forskjell i kjøler og RAM. I følge Beyond3D klokker ATI litt bedre enn Sapphire (fireblade eller ikke).

 

edit> vi snakker selvsagt om 9600pro

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...