Gå til innhold

Gå ned 6kg til sommeren

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 161cm og veier 56,7kg, og har som mål å komme meg ned på 50kg til Juli. Problemet er at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gjøre. Jeg spiser sunt (bortsett fra lørdager) og trener 3-4 ganger i uken, men vet ikke om det er nokk. Er det noen her som kan gi meg noen tips? :)

Endret av oggeldoddeli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en helt sunn BMI i underkant av 22kg/m^2. Om du går ned 6kg blir du per definisjon undervektig.

Når det er sagt: Om du fortsatt vil gå ned seks kg, er det to ting som gjelder - mer fysisk aktivitet og/eller mindre energiinntak.

Endret av TheSnidr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vekt alene sier egentlig ingenting om den kroppen du vil. Eller rettere sagt kroppsfasong.

Du vil miste fettvekt, ikke vekt totalt.

Spis mindre mat, mer proteinrik mat og tren styrke.

3 ganger i uka holder, 2x10 knebøy, 2x10 benkpress, 2x5 markløft, 2x8-10 pullups.

Så enkel er treningen, maten får du finne ut av selv. Det er for mye fjas på et forum for å gi deg en god nok pekepinn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vekt alene sier egentlig ingenting om den kroppen du vil. Eller rettere sagt kroppsfasong.

3 ganger i uka holder, 2x10 knebøy, 2x10 benkpress, 2x5 markløft, 2x8-10 pullups.

Så enkel er treningen, maten får du finne ut av selv. Det er for mye fjas på et forum for å gi deg en god nok pekepinn.

Vel å merke vil du også miste muskler ved å være i kaloriunderskudd. Man kan naturligvis bygge muskler og miste fett, men da skal du ha god koll på hvor mye av hvert næringsstoff du har i deg.

Lenke til kommentar

Vel å merke vil du også miste muskler ved å være i kaloriunderskudd. Man kan naturligvis bygge muskler og miste fett, men da skal du ha god koll på hvor mye av hvert næringsstoff du har i deg.

Nope, høyt nok proteininntak kombinert med styrketrening vil opprettholde muskelmassen. 

Man skal ha en seriøs skjev fordeling mellom kaloriinntak og aktivitet for at man skal muskelatrofi skal inntreffe.

Se på hva du selv skriver, det er jo en direkte selvmotsigelse. 

"Man vil miste muskler men kan miste fett og bygge muskler". 

Du må nesten bli enig med deg selv om du skal følge broscience eller virkelig fysiologi.....

Lenke til kommentar

Nope, høyt nok proteininntak kombinert med styrketrening vil opprettholde muskelmassen. 

Man skal ha en seriøs skjev fordeling mellom kaloriinntak og aktivitet for at man skal muskelatrofi skal inntreffe.

Se på hva du selv skriver, det er jo en direkte selvmotsigelse. 

"Man vil miste muskler men kan miste fett og bygge muskler". 

Du må nesten bli enig med deg selv om du skal følge broscience eller virkelig fysiologi.....

Haha ja, jeg ser hvor du vil. Neida, det er ikke no broscience, jeg er ikke så fan av slikt selv.

Det jeg mente (Om det ikke var klart) er at du KOMMER TIL å miste muskler OG fett (Selvfølgelig), men du kan bygge muskler og samtidig, men "da skal du ha god koll på hvor mye av hvert næringsstoff du har i deg".  Kun underskudd av karlorier, uten å vite hvilke næringsstoffer som kuttes, vil føre til muskeltap. Jeg gjorde akkurat det samme selv, og syns det var kjipt når effekten gikk i motsatt retning av hva jeg hadde håpet.

Det er ikke noe jeg påstår bare for å gjøre det, men det er jo faktisk snakk om fysiologi, som du sier.

Lenke til kommentar

Hva faen? :lol:

Se nå hva du selv skriver.... 

Du skriver at man KOMMER til å miste muskelmasse men at man kan bygge muskler samtidig.

Jeg forsto ikke helt den biten, og det var IKKE klart i det hele tatt.... :p  :hmm:

Da er det du som er sløv i toppboksen!

Han sier at ts vil miste muskler ved underernæring, men at det KAN gå an ved ett GODT kontrollert matinntak å både miste fett og bygge muskler samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg må ned på 48 kg for å bli kalt undervektig. Er fortsatt litt usikker på hvor mye jeg må gå ned for å få den kroppen jeg vil ha.

Hva slags kropp vil du ha da? Det er ikke sikkert at å gå ned i vekt er løsningen i det hele tatt, det kan godt tenkes at du må opp i vekt, men bytte ut fett med muskler.

Lenke til kommentar

Du skriver at man KOMMER til å miste muskelmasse men at man kan bygge muskler samtidig.

Jeg forsto ikke helt den biten, og det var IKKE klart i det hele tatt.... :p  :hmm:

Han sier at ts vil miste muskler ved underernæring, men at det KAN gå an ved ett GODT kontrollert matinntak å både miste fett og bygge muskler samtidig.

Joda, men det fordrer kaloriunderskudd.

Og så er det slik at underernæring og kaloriunderskudd er to vidt forskjellige ting.

Man kan fint være underernært selv ved et drøyt overskudd.

Edit: klarer ikke å se at "MilKman" skriver om underernæring, kun kaloriunderskudd.

Jeg vet ikke med deg men jeg sliter virkelig med å være tankeleser, spesielt på et forum...

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Joda, men det fordrer kaloriunderskudd.

Og så er det slik at underernæring og kaloriunderskudd er to vidt forskjellige ting.

Man kan fint være underernært selv ved et drøyt overskudd.

Edit: klarer ikke å se at "MilKman" skriver om underernæring, kun kaloriunderskudd.

Jeg vet ikke med deg men jeg sliter virkelig med å være tankeleser, spesielt på et forum...

Endrer ordet "underernært" til "kaloriunderskudd".

Skjønner du påstanden hannes da eller vil du kverulere litt mer?

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg påstanden DIN, og det er enda stor forskjell på underernæring og kaloriunderskudd...
Det er forøvrig du som dro underernæring inn i tråden. 
Du misforstår kaloriunderskudd og underernæring endatil.

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Det som er med vektnedgang er at du må ligge i kaloriunderskudd, altså at kroppen må forbrenne flere kalorier enn det du får i deg. Har selv gått ned fra 99,8 til 92,6 siden januar. Det jeg har gjort er å bruke en app (jeg bruker MyFitnessPal) og legger inn alt jeg spiser der. Det er litt keitete i starten, men du venner deg til det etterhvert. Jeg spiser stort sett det samme hele tiden, så nå bruker jeg ikke appen lenger. Du kan godt trene når du er i kaloriunderskudd, men tenk på at jo hardere/mer du trener, så mer sulten blir man. Jeg trener styrke hver dag, sammen med litt kardio etter de korte øktene. Spis mindre enn før og drikk masse vann er mitt beste tips til deg. Å spise middag etter trening har fungert veldig godt for meg.

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg påstanden DIN, og det er enda stor forskjell på underernæring og kaloriunderskudd...

Du har helt rett! Eg valgte feil ord, noe eg prøvde å rette på i forrige innlegg.

Men som kverulanten du tydeligvis er klarte du altså ikkje å se vekk ifra det.

Men igjen, klarer du ikkje å se at påstanden til Milkman?

Kanskje det er best å heller holde seg til topic?

Lenke til kommentar

Du har helt rett! Eg valgte feil ord, noe eg prøvde å rette på i forrige innlegg.

Ja ok, jeg skjønner hva du mente hvis du bare valgte feil ord.

Men nei, påstanden til "MilKman" er feil fordi det ikke stemmer med all forskning rundt temaet samt fysiologisk lære.

Man kan helt fint beholde all muskelmasse selv om man ligger i kaloriunderskudd og trener styrke kombinert med høyt nok inntak av proteiner samt mikronutrienter som vitaminer, mineraler osv.

Det er ingen holdepunkter for at man blir katabol ved kaloriunderskudd.

Studier gjort på fastende pingviner (overførbar til mennesker) viste lite eller ingen muskelatrofi over et tidsrom på intet mindre enn 40 dager.

Lenke til kommentar

Ja ok, jeg skjønner hva du mente hvis du bare valgte feil ord.

Men nei, påstanden til "MilKman" er feil fordi det ikke stemmer med all forskning rundt temaet samt fysiologisk lære.

Man kan helt fint beholde all muskelmasse selv om man ligger i kaloriunderskudd og trener styrke kombinert med høyt nok inntak av proteiner samt mikronutrienter som vitaminer, mineraler osv.

Det er ingen holdepunkter for at man blir katabol ved kaloriunderskudd.

Studier gjort på fastende pingviner (overførbar til mennesker) viste lite eller ingen muskelatrofi over et tidsrom på intet mindre enn 40 dager.

Du har helt rett igjen, men det har også milkman hvis du leser engang til hva han skriver. Han sier jo akkurat det samme som deg, men litt mer lett.

Han sier at du må ha god kontroll på næringen du får i deg,og du sier mer spesifikt PROTEIN.

Men kanskje TS ikkje vet hva ett protein er for noe, men på bakgrunn av Milkman sin uttalelse om at det faktisk går an å beholde muskelmassen ved underskudd så googler hun " hvordan beholde muskelmasse ved kaloriunderskudd" og får dermed vite at det er viktig å opprettholde ett høyt inntak av proteiner.

Om du fortsatt ikkje skjønner det så legger et saken død for å hindre mer OT!

Lenke til kommentar

Hvis man ser det overordnet, da:

Du må ha et overskudd av energi for å øke muskelmasse.

Du ha et underskudd for å redusere fett.

Konklusjonen er at du må ha et overskudd for å bygge muskler, og et underskudd for å redusere fett. 

Dette er teorietisk, men blir annerledes i praksis.

Du kan miste fett på kalorioverskudd også, men da må man øke muskelmasse 4-5 ganger så mye som du reduserer fett ---> Vanskelig, men ikke umulig.

Hvis du leser setningen jeg skrev over, samtidig som du registrer tegnsettingen, så sier jeg ikke "det er umulig, men mulig".

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

Gjøre det enkelt da:

Energioverskudd: Rakne bindevev - skade muskelfibre - bindevev OG muskelfibre forsterkes fordi kroppen har nok næring til å prioritere det.

Energiunderskudd: Rakne bindevev - skade muskelfibre - bindevev kan forsterkes men kroppen har ikke næring nok til å forsterke muskelfibrene. Vedlikehold av muskelmasse må være målet.

Bygge masse på underskudd: Glem det. De som får til det har usedvanlig sjedne gener og vet samtidig nøyaktig hva de driver med innen kosthold - likevel vil tidsvinduet være så lite at det ikke er noe å tenke på.

Når man personlig har ligget i underskudd en stund forstår man dette veldig godt selv.

Senke fettprosent og bygge masse samtidig: Mulig, men i liten skala og effekten kan ikke vare spesielt lenge. Her spiller også treningsalder og ev. høy overvekt en stor rolle.

Ikke misforstå - man vil ikke fjerne noe fett i denne situasjonen, kun senke prosenten.

Til TS, det du faktisk spør om: Om du skal kunne nå ønsket kroppsvekt eller ikke har ingenting med hvor mye du trener å gjøre. Det har med hvor mye energi (mat) som går inn kontra hvor mye som går ut. I prinsippet kan du sitte i sofaen hele dagen og likevel nå målet ditt om matinntaket ditt er lavt nok.

Det som er viktig og som allerede er nevnt er å trene styrke ved siden av og få i deg nok proteiner til å ta vare på det som er viktig - muskelmassen.

Få kontroll på kaloriene - finn ut hvor mange kcal som er ditt vedlikehold og juster så inntaket ned med 1-300 og se hva som skjer.

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å trekke frem dette innlegget fra toppen

Og legge ved dette bilde, som støtter utsagnet.

2014-02-19-tumblr_mbpxovG8cG1rd0tw8o1_12

muscle-more-dense.jpg

Endret av Toppris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...