Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det noen som har erfaring med Oxytarm?

jae-ols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant på vita.no sin side denne beskrivelsen av oxytarm:

"Oxytarm renser mage og tarm for slagstoffer og er en god start for en detox eller vektreduksjon. Oxytarm er et kosttilskudd som fungerer som tarmrens, og gir bedre næringsopptak fra mat og andre kosttilskudd. Oxytarm renser mage og tarm samtidig som det styrker immunforsvaret."

Min mening om dette:

1. Mage of tarm har ikke slagstoffer, eller noen form for "rester" liggende i tarmene. Absolutt alt av tarminnhold går sin gang, og kommer ut uten å etterlate seg avlereiringer etc. Da ville man i så fall fått betennelse, sår og forståppelse. Tarmene har blant annet det som kalles "Goblet celler" som er encellede exokrine kjertler som produserer væske for å akkurat rense tarmen og tilføye væske til tarminnholdet. DETTE renser tarmen. 

2. "Detox" er det lever, nyrer og immunsystemet som gjør. Lever sørger for å detoxifisere stoffer i blodet som kan skade celler, samt skille ut stoffer i gallen. Dette skjer gjennom flere prosesser vi ikke trenger å få inn på nå. Nyrene filtrerer blodet 24/7, derfor har du gul urin med avfallstoffer. Når ikke lever og nyrer fungerer må man på sykehus og har som regel en del symptomer på akkurat dette. 

3. Det eneste jeg kan se som øker næringsopptak er at kosttilskuddet inneholder vitamin C. Dette bedrer opptak av jern hvis man tar vitamin C samtidig som jern. Men, da må man jo ha jernmangel i utgangspuntket, og dessuten ville jeg heller valgt å svelge jerntabeletten ned med et glass appelsinjuice. 

4. Styrker immunforsvaret? Det skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon på

Men, jeg har ingen erfaring med produktet, fordi jeg ikke vil kaste bort pengene mine. Har man tarmproblemer, eller ønsker å forhindre det, så ville jeg heller anbefalt mat med høyt fiberinnhold, og youghurt for å tilføye bakterier som bidrar til en god tarmflora. Eventuelt oppsøke lege hvis man har tarmproblemer som ikke gir seg. 

Dette var nå min mening.... 

Endret av AnnonymG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...