Gå til innhold

Dual CPU?!


P-in-P

Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å kjøpe meg et hovedkort som støtter to prosessore, men en jeg kjenner sa at det ikke går ann å kjøre spill da! Er det noe sant i det? foresten hvilket dual hovedkort burde jeg kjøpe når jeg skal ha to AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Barton Socket A 333MHz bus, 512kb og 2x DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz). Alle råd og vink om dual blir verdsatt!

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle råd og vink om dual blir verdsatt!!!!

Ikke overdriv bruken av "!" og "?". Rediger innlegget ditt. Jeg tror forresten at dersom du skal kjøre dual XP2500 må du gjøre en liten "hack" for at det skal funke, altså gjøre de om til MP. Husker dog ikke hvordan man gjør det.

Endret av BenSin
Lenke til kommentar

De fleste spill kan ikke dra nytte av å ha to CPUer. Jeg tror at AMD ikke har dual hovedkort som støtter 333MHz FSB, bare 266MHz og du skal helst bruke MP CPUer. Det går an å mode XP til MP. Vet ikke hvordan det er med AMDs nye CPUer men de er ganske dyre.

 

Foresten hva har dette med overklokking å gjøre? Tror det hadde vært bedre å postet under hw.no sitt forum.

Lenke til kommentar

For det første; dual-prosessorløsninger er svært bra til sitt formål.

I vanlig windowsbruk vil du merke en enorm forskjell. Opplevd hastighet på maskinen øker betydelig pga maskinens evne til mulittasking bedres. Dvs nå kan virkelig 2 jobber gjøre samtidig. Jobber du mye i windows vil du derfor roe en nerve eller to, det blir slutt på at maskinen henger seg helt opp når Office XP stopper..., du kan komprimere en -zip, mp3 eller divx og forsatt jobbe videre som vanlig... :cool:

 

2xMP anbefales mao på det sterkeste. Vær imidlertid oppmerksom på følgende;

- MP prosessorne er litt dyrere enn tilsvarende XP

- Kraftigste MP prosessoren nå er MP2800

- Hovedkortene krever ofte ECC/REG minne. Dette er litt mere kostbart, og litt vanskeligere å få tak i (jeg ville kjøpt min. 1GB)

- Hovedkortene er ofte mer spartansk (har ikke RAID-kontroll og 6-kanalers lyd)

- Løsningene ligger litt etter på Mhz-dansen...(minnehastighet etc.)

- Totalt sett vil en dual-løsning ofte bli 2-3k dyrere (men etter min mening er det verdt d)

- Overklokking er ikke et alternativ (såfremt du ikke har en helt spesiell interesse for området)

 

Ang spill:

- Jeg har ikke hatt nevneverdige problemer med noen spill

- Det er korrekt at de fleste spill bare benytter en prosessor (men med en MP2800, tilstrekkelig minne og bra grafikkkort vil du oppnå svært bra ytelse i alle dagens spill)

 

Sjekk gjerne siden www.quad.no (de har også dyrere dual/quad-kort...). Men dualkortet de selger på komplett fungerer også glimrende;)

 

 

:woot: DUAL :woot:

Lenke til kommentar

"Hvilket hovedkort til dual AMD?"

 

-Til dual amd velger du enten ASUS A7M266-D eller MSI K7-D Master.

Disse er begge (alle dual AMD er) basert på det gamle AMD 760-MPX chipsettet som kom for tre år siden. Kortene har 64bit/66MHz PCI * 2, 32/33 * 3, AGP 4x. Siden chipsettet er så gammelt, og byggd opp på samme måte som Intel lagde sine dual hovedkort på den tiden så yter det på lik linje med andre hovedkort du fant på den tiden. Det støtter 100/133 MHz FSB med en maks på 150 (145 er maks du kan regne med å overklokke...maks). Hovedkortet kjører spill ja, men det kjører de i år 2000 hastighet... altså 20-30% tregere enn nForce2 kan skryte med idag. Men når du kommer over noe som støtter dual, eller gjør flere ting på en gang så er dette systemet det du trenger.

 

 

"XP2500+ 1.833 GHz Barton Socket A 333MHz bus"

 

-Jeg anbefaler ikke å kjøre over 133 fsb, siden du ikke kan regne med å komme over 145, og siden du da dytter hastighetene på PCI/AGP unødvendig høyt. Løsningen da er å endre multiplyer. Enten ved å hardcode eller pinmodde kan du velge multiplyer, og 15x133=2000MHz høres velg greit ut.

 

 

"2x DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne "

 

-Siden du kommer til å kjøre på 133MHz, så er denne brikken overkill.

Det du kan gjøre er å enten kjøpe en billig rambrikke, eller kjøpe en av de nye registrerte brikkene. Her som bare koster 1200,- for 512. Hovedkortet støtter uregistrert minne i slot 1og2, men skal du bruke alle slottene må alle brikkene være registrerte. Det er ingen garanti for at alle uregistrerte brikker fungerer på hovedkortet, så å gå for de nye registrerte brikkene er å anbefale.

 

 

-Strømforsyning (!)

 

Du trenger en veldig hissig strømforsyning dersom du planlegger å kjøre to 2000MHz XP prosessorer. Antec Truepower 430w er en bra psu, men også dyr. Dersom du skal kjøpe en billig psu anbefaler jeg å finne en 500+ w, men dette trenger ikke å være en garanti på at den kommer til å dra systemet.

 

 

Dersom du ikke har eid dual maskin før, og skal bruke den til å spille på, så bør du spare deg bryet, og heller kjøpe et nForce2 system.

Grunnen til dette er :

1: Fordelene med et dual system kommer du ikke til å merke før du kjøper deg ny maskin. (dual følelsen :love: )

2: Systemet er tregere enn et nForce system i spill.

3: Du trenger dyre komponenter for å dra den stabil (PSU/minne)

4: Har ikke firewire, usb2.0, raid osv

 

Og til alle dere som sier "dual er bortkastet penger, du får ikke dobbelt så mange fps likevel" :

Spør dere dette : Hvorfor er det slik at alle som har eid en dual maskin vil helst ikke ta i en single lenger? Er det pga dualfølelsen? :love:

(dualfølelsen er noe du merker første gangen du kjøper deg single maskin etter å ha brukt en dual over lengre tid. Jeg skulle nettopp installere windows på min lillebrors AMD xp1700, og fy **** så treg den maskinen var når jeg installerte Ravenshield, age of empires, UT2003, Direct X, W2000 SP4, detonatordrivere og chipsetdrivere på en gang. :)

 

Og helt til slutt vil jeg legge til to linker:

http://www.overclockers.com/tips1097/

http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?threadid=221503

 

Det er overclockers.com kjære Chris McQuistion som har skrevet denne.

Det er samme artikkel, men den første er fra nyhetssiden, og den siste er fra forumet. Den første er lettere å leste, og den siste har komentarer fra andre.

 

Jeg glemte dette:

For å bruke XP prosessorer så må du modde L5 broen. Dette finner du ut hvordan du gjør ved et søk.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Hovedkortet kjører spill ja, men det kjører de i år 2000 hastighet... altså 20-30% tregere enn nForce2 kan skryte med idag.

tror heller jeg ville sagt 10%.., men litt mer gammeldags er de fleste dualkortene, det er prisen for å få dualfølelsen :love: .

 

 

Forøvrig kan du bare cashe ut for en state-of-the-art løsning (fra www.quad.no);

AMD Opteron 240, tray x 2 = 3 174 x 2 = 6 348,- (eller noen litt kraftigere Opterons :cool: )

Tyan Tiger K8WS S2875ANRF Dual Opteron Hovedkort = 2 764,-

2 GB 2700 ECC = 4 x 1300 = 5 200,-

, ATI 9800 XT, etc...

 

Du kommer kanskje under 20k, og da kjører du en maskin i 2005 hastighet.. Da ville iallefall jeg følt meg som den kuleste kisen i gata :D

Lenke til kommentar

Vel, så fremt du ikke skal jobbe med tunge programmer, ikke skal drive (mye) med video-redigering, eller 3D-rendring, eller ekstrem multitasking så ser jeg ingen grunn til å kjøpe dual cpu. Har selv hatt det, men for meg som spiller så mye var det rett og slett sløsing av ressurser å ha det. Så jeg mener du rett og slett får se på DITT bruksområdet. - Uavhengig av hva som er "Kult" eller "fancy" osv :wow:

 

Magnus.

Lenke til kommentar
ekstrem multitasking

Thats my name :)

 

(og ja, heller 10% tregere, men jeg ville ikke skryte på systemet ytelse som det i noen tilfeller ikke har)

 

[OT]

Jeg dro en liten test på P4 2.6 HT maskinen her en dag.

Jeg gjorde en SVCD om til Xvid i Virtualdub med 40 fps, samtidig som jeg spillte CS online med 100 fps stabilt. HT fungerer ganske bra noen ganger det.

[/OT]

Lenke til kommentar
ekstrem multitasking

Thats my name :)

 

(og ja, heller 10% tregere, men jeg ville ikke skryte på systemet ytelse som det i noen tilfeller ikke har)

 

[OT]

Jeg dro en liten test på P4 2.6 HT maskinen her en dag.

Jeg gjorde en SVCD om til Xvid i Virtualdub med 40 fps, samtidig som jeg spillte CS online med 100 fps stabilt. HT fungerer ganske bra noen ganger det.

[/OT]

Hmm.. er det virkelig SÅ mye kraft i 2.6'n ?:D Dette må utprøves ;) Det jeg oftest føler at er bremsen, er harddiskene egentlig

 

Sitter og tegner litt i autocad, spiller litt, og er OFTE at jeg lar være å lukke f.eks autocad mens jeg spiller, men det er aldri noe problem. Så ett slikt system holder for mannen i gata og vel så det sånn det er i dag.. - mao dual er ikke ett must for ting som går litt over gjennomsnittlig bruk heller.

 

 

Hvis trådstarteren sier litt om sitt bruksområde, og sånn, ville det vært MYE lettere å ta stilling til hvor vidt dual i det hele tatt har noen hensikt.

 

Magnus

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor er det slik at alle som har eid en dual maskin vil helst ikke ta i en single lenger? Er det pga dualfølelsen? :love:

(dualfølelsen er noe du merker første gangen du kjøper deg single maskin etter å ha brukt en dual over lengre tid.

Jeg har kjørt en dual xp 2400+. den maskina var grei, men ikke no mer.

nå har jeg 2500+ single som jeg har klokka og det er mye bedre en dual.

Lenke til kommentar

Ta heller de rå pentium 4 processorene med hyper-treading technology....den "lurer" maskinen til å tro at den kjører dual cpu.... Det er bedre ytelse og spill går på den...Dual cpu er bare god til å bli server synes jeg... Når du spiller er kraften det samme.....Bruk P4 med HTT(Hyper-Treading Technology..) .. Vet jeg har skrevet det to ganger....... P4 med HTT er forresten billigere enn dual cpu og hovedkort for dem..... Hvis du vil ha god ytelse så er det bare å klokke :thumbs: ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...