AnonymDiskusjon Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Jeg har brukt TrioBe i mange år pga. påvist B12-mangel (i starten fikk jeg sprøyter). Fastlegen sier at det er vanlig å bruke tilskuddet livet ut. Kan det være riktig? Årsaken til mangelen har ikke vært utredet, men jeg kan vel ikke ha pernisiøs anemi når jeg støtt og stadig tar blodprøver (for andre ting)? Anonymous poster hash: d8368...cdb Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Har vel ikke anemi så lenge du tar B12-tilskudd med god effekt. Det betyr ikke at du kan slutte. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Her var det mye forvirring. Det er to sykdommer du kan ha: 1. Pernisiøs anemi. Dette er B12-mangel på grunn av mangel på et stoff som heter intrinsisk faktor. Da tar man ikke opp B12 fra tarmen. 2. B12-mangel (vanlig). Anemi (som Imsvale nevner) er mangel på hemoglobin. Det kan skyldes B12-mangel, men typisk er årsaken jernmangel. Hvor ofte du tar blodprøver for andre ting er selvsagt likegyldig for hva du feiler, du blir hverken sykere eller friskere av B12-mangel av å ta blodprøver for andre ting. Hvis du har pernisiøs anemi må du ha B12-sprøyter resten av livet. Ikke tabletter, fordi problemet er at opptaket fra tarmen er for dårlig. Hvis du har vanlig B12-mangel kan det bli bedre av å spise matvarer som er rike på B12, som melk, kjøtt og egg, og visse matvarer som er tilsatt B12 (melkeerstaninger, f.eks.) Spesielt rått, ferskt dyrehjerte, men det er kanskje for spesielt interesserte. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Hvis du har pernisiøs anemi må du ha B12-sprøyter resten av livet. Ikke tabletter, fordi problemet er at opptaket fra tarmen er for dårlig. Man kan fremdeles ta tabletter med svært høy dose (f.eks. TrioBe, som han tar). Tarmen tar opp bittelitt selv uten IF. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2016 Hvor ofte du tar blodprøver for andre ting er selvsagt likegyldig for hva du feiler, du blir hverken sykere eller friskere av B12-mangel av å ta blodprøver for andre ting. Vil ikke anemi føre til andre unormale verdier? Ellers tatt for svar. Anonymous poster hash: d8368...cdb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå