Gå til innhold

Nynorsk er norsk, mens bokmål er språket til innvandrarane

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Problemet ligger i at vi har to skriftspråk som ikke er like talespråket. Samnorskdebatten må opp igjen!

Enig, når jeg leser nynorsk høres det ut som en blanding av alle dialektene mellom møre og romsdal og rogaland.

Som nordlending er jeg ganske blasert når det gjelder hele språkdebatten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tror jeg nok alle norske dialekter er unødvendig, kaste alt rett på gulvet.

Nynorsk er typisk for etniske-norske, men personlig har jeg brukt null-tid på nynorsk. Har hatt undervisning i nynorsk, men har aldri fulgt med. Jeg skal jo neppe jobbe i statens vegvesen, og diverse ting. Mange forskjellige aspekter innenfor området. Noen liker det og de fleste liker ikke det. De som vil være noe typisk norsk, vil like det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Sjå til og med på navnet til han som skreiv det: Magnus Blaker.

Nå ble jeg nysjerrig: Hva er det med det navnet?

Geir :)

Blaker høyrast veldig tysk ut. Kanskje han er frå den tyske overklassen som danskekongen sendte hit for å styre. Danskekongen var for øvrig tysk og. Støre er for øvrig tysk og, det samme med Stoltenberg.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal le eller grine..

Blaker høyrast veldig tysk ut. Kanskje han er frå den tyske overklassen som danskekongen sendte hit for å styre. Danskekongen var for øvrig tysk og. Støre er for øvrig tysk og, det samme med Stoltenberg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Vet ikke om jeg skal le eller grine..

Beklager. Han er fra den tyske overklassen.

Lenke til kommentar

Paradokset ligger i at i dagens system er det kun de som er født i Norge som må lære nynorsk. Innvandrerne får stort sett slippe. Det er jo de som hadde hatt nytte av det. Opplever hele greia istedet som en måte å spenne litt ben under norske elever til fordel for innvandrerelever som for økt karaktersnittet sitt på VGS.

Er enig det skal vere likt for alle. Det skal ikke vere slik at jenter slipper gym fordi de har darligere kroppsbygging enn gutter. Vurderingen og karakterer skal vere likt for alle.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

For hver post som går blir du et bedre og bedre eksempel på Poes lov, Oleoh..

Kanskje eg er ein god blanding av ein parodi og ein ekstremist. Du forstår ikkje kor mykje underholdning det er i det altså.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du er enten genial eller helt bak mål i så fall. Noe som forøvrig skilles av en ganske uklar strek i utgangspunktet.

Eg overdriv sjølvsagt i ordbruken for underholdningens del. Det er ikkje som om eg faktisk logisk sett meinar at alle som brukar det fornorska danske skriftspråket, er svikarar. Dansk er i utgangspunktet ikkje så ulikt norsk. Ei heller at det alltid har vert ein tysk overklasse, det var berre ein klasse danskekongane sendte bort her som administratorar ein gong i tida, som truleg assimilerte seg ganske fort og som vart erstatta med nordmenn etterkvart.

Det einaste eg virkelig fryktar, er sjølvsagt etniske og religiøse problemer som blir skapt av innvandring fra den tredje verden. Som nokon kallar for ekstremisme.

Lenke til kommentar

For ikke så altfor lenge siden var Norge

Ett lutfattig land, avhengig av eksternt styre og lagt på rygg av utenforstående krefters handelsdrift og fremgang.

All "lære" kom fra eller var innhentet i Dannmark, det gikk en stund før vi fikk igang ett variert og omfattende undervisningstilbud selv.

All universitetsutdannelse var dansk og selv om vi var frigjort etterhvert fra dansk styre var vi i stor grad fortsatt påvirket.

Idag er staten både frigjort kirken og dansk styre, begge deler ett resultat av at vi var i en underpriviligert situasjon og var avhengig av andre for fremgang.

Plassen til Nynorsk kan nok diskuteres idag og videre fremover men det er helt uomtvistelig at det arbeidet som er lagt ned for å bevare vår egentlig identitet og motstanden mot ett historisk blaff i lillebrorposisjon er noe av det viktigste som er gjort om ordet Norsk skal ha noe mening i det hele :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

For ikke så altfor lenge siden var Norge

Ett lutfattig land, avhengig av eksternt styre og lagt på rygg av utenforstående krefters handelsdrift og fremgang.

All "lære" kom fra eller var innhentet i Dannmark, det gikk en stund før vi fikk igang ett variert og omfattende undervisningstilbud selv.

All universitetsutdannelse var dansk og selv om vi var frigjort etterhvert fra dansk styre var vi i stor grad fortsatt påvirket.

Idag er staten både frigjort kirken og dansk styre, begge deler ett resultat av at vi var i en underpriviligert situasjon og var avhengig av andre for fremgang.

Plassen til Nynorsk kan nok diskuteres idag og videre fremover men det er helt uomtvistelig at det arbeidet som er lagt ned for å bevare vår egentlig identitet og motstanden mot ett historisk blaff i lillebrorposisjon er noe av det viktigste som er gjort om ordet Norsk skal ha noe mening i det hele :)

I følge det eg har lært på UiB kom svenskar til Norge fordi vi hadde så høg lønn allerede på 1800-tallet. Det er ein vranglære i følge han at Noreg var så lutfattig. Faktsi kvar Noreg veldig stor når det gjaldt handel og sjøfart. Det er liten tvil om at Norge kunne vert eit sjølvstendig land, men så gjekk vi inn i Kalmarunionen. Resten kan du sikkert.

Lenke til kommentar

Bokmål har fulgt en kontinuitetsutvikling fra dansk der sentrale kjennetegn ved de norske talemåla på østlandet har blitt tatt opp.  Østnorsk talemål har dessuten kjennetegn som det deler med svensk og\eller dansk som ikke vestnorsk har, av naturlige årsaker. Det jeg derimot kan synes har vært problematisk med bokmål er at det har vært de dannede i Oslo som i stor grad har normert språket. Radikalt bokmål og en del valgfrie former er et unntak, men mange av formene har seinere blitt tatt vekk. De tradisjonelle dialektene som eksisterer på Østlandet har på mange måter falt utenom både nynorsk og bokmål. Der har nynorsken kanskje vært mer samlende for vestnorske dialekter. Det er kanskje for store forskjeller i hvordan nordmenn snakker til å kunne ha ett samlende skriftspråk alle enes om. 

Lenke til kommentar

I følge det eg har lært på UiB kom svenskar til Norge fordi vi hadde så høg lønn allerede på 1800-tallet. Det er ein vranglære i følge han at Noreg var så lutfattig. Faktsi kvar Noreg veldig stor når det gjaldt handel og sjøfart. Det er liten tvil om at Norge kunne vert eit sjølvstendig land, men så gjekk vi inn i Kalmarunionen. Resten kan du sikkert.

Det er meget mulig, i slike tilfeller velger jeg å høre på statsvitere(Frank Aarebrot med mere) iogmed deres tilnærming oppleves som bredere og mindre farget av yrkesveg :)

At "partysvensken" har holdt på så lenge er litt artig å tenke på.

Nå har jo Engelsk innenfor alle fagfelt, nyheter og generelt innen alt tværfaglig og kulturelt arbeid fått ett slikt fotfeste at denne diskusjonen muligens ikke har livets rett på vesentlige ting i det hele.

Som ett eksempel på dette vil jeg fremheve

Partikkelakselleratoren i Cern som og er ansvarlig for å skape miljøet som gjor WWW og dagens web mulig.

Samle folk på en vanskelig nok oppgave og de blir fort nok enige på tvers av opphav :)

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...