Gå til innhold

Nynorsk er norsk, mens bokmål er språket til innvandrarane

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

På nettavisen står det i dag at "tiden er kommet for å ta livet av nynorsk". Det eg har å sei til det er som følgjer: om du tar livet av nynorsken, er du en som en hund som legger deg på rygg for invaderende utlendingar. Bokmål er dansk og etterkommeren av tyskerane som danskekongen satt til å styre Noreg. Den dagen nynorsken eller som det egentlig burde heite; norsk, forsvinn er dagen da nordmenn ikkje har ryggrad. Akkurat det samme skjer i dag, innvandrerne skriver stort sett bokmål.

Alle som ikkje vil ta vare på detta nydelige språket, er i aller høgaste grad, svikarar. Skam dykk alle som brukar bokmål. Så då har eg sagt det :)

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør være frivillig, ikke bare for innvandrere men for nordmenn og. Holder å måtte skrive østlandsk, trenger ikke å skrive vestlandsk og, kunne brukt den tiden på å lære et ekstra språk. Nynorsk er uansett langt fra original norsk det og, så hvis målet var å bevare det originale norske da burde vi heller lært gammelnorsk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det bør være frivillig, ikke bare for innvandrere men for nordmenn og. Holder å måtte skrive østlandsk, trenger ikke å skrive vestlandsk og, kunne brukt den tiden på å lære et ekstra språk. Nynorsk er uansett langt fra original norsk det og, så hvis målet var å bevare det originale norske da burde vi heller lært gammelnorsk.

Det er i alle fall eit norsk skiftspråk, i motsetning til bokmål. Og nei, bokmål er ikkje austnorsk, det er dansk, svensk og tysk. Det er berre dei som har apa etter.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det har vel historisk tidslinje om forholdet mellom Nynorsk og Bokmål.

Noen har fritatt for landsmålet Nynorsk, som kalt for etnisk-norske.

Vi har en konge, som ikke er etnisk, akkurat samme med språket vårt. Mange av oss foretrekker Bokmål, siden Nynorsk er mer krevende. 

Det tyder på at de som har nynorsk har blitt smartere, og det er bekreftet av forskningen

• Liker 2
Lenke til kommentar

TS må ha noen problemer med å være norsk tror jeg, og dessuten så er det da riksmål som var dansk og ikke bokmål. Språket brukes stort sett til å kommunisere med hverandre, så da er det jo viktig å forstå hva som blir sagt. Bokmål er da den språkformen som ligger nærmest morsmålet til de fleste etniske norske her i landet, mens nynorsk er et departementsspråk som er lagd på et kontor og kan ikke brukes til annet en lekser i skolen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

For hundre år tilbake, bestemte de som var representanter å ha en konstitusjonelt monarki fra Danmark. Da må nok dansk være vår tradisjonelt rike, men nynorsk er mest vanlig bruk i statens vegvesen, og i regjeringskvartalet.

Vi behøver egentlig ikke å lære oss nynorsk, jo mindre man har behov for det.

En annen ting som kan være artig er at kongefamilien vil drite opp i nynorsken, selv :)

Endret av MT-Sci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nynorsk er tragisk, vil heller brukt de timene på mer engelsk eller andre fornuftige fag.

Det kan du som regel ikke, nynorsk er noe typisk norsk.

Fritatt for vurdering, ikke for undervisning. Det dummeste er at folk ikke vet hvor viktig nynorsken er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Håper virkelig nynorsk dør ut, eller blir et valg man kan ta, ikke må.

Helt jævelig å ha på skolen.

Det er fordi du ikkje gidder å bruke litt av tida di på skulearbeid. Om du hadde brukt meir av tida di på å gjere noko, istaden for å gråte, så hadde det gått betre. Eg brukar nynorsk og fekk 5 i snitt når eg gjekk ut av vidaregåande. Matte fekk eg 6 i (eit fag ein som regel må bruke tid på) og tar nå mastergrad. Så at nynorsk er eit hinder for nokon er tull :)

Lenke til kommentar

Det er fordi du ikkje gidder å bruke litt av tida di på skulearbeid. Om du hadde brukt meir av tida di på å gjere noko, istaden for å gråte, så hadde det gått betre. Eg brukar nynorsk og fekk 5 i snitt når eg gjekk ut av vidaregåande. Matte fekk eg 6 i (eit fag ein som regel må bruke tid på) og tar nå mastergrad. Så at nynorsk er eit hinder for nokon er tull  :)

Det handler om faget, ikke at man ikke gidder å bruke tid på skolearbeid. Jeg hadde lett byttet 5 timer nynorsk i uken mot 10 timer engelsk eller annet fag jeg kunne trengt mer av. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er fordi du ikkje gidder å bruke litt av tida di på skulearbeid. Om du hadde brukt meir av tida di på å gjere noko, istaden for å gråte, så hadde det gått betre. Eg brukar nynorsk og fekk 5 i snitt når eg gjekk ut av vidaregåande. Matte fekk eg 6 i (eit fag ein som regel må bruke tid på) og tar nå mastergrad. Så at nynorsk er eit hinder for nokon er tull  :)

Det handler om faget, ikke at man ikke gidder å bruke tid på skolearbeid. Jeg hadde lett byttet 5 timer nynorsk i uken mot 10 timer engelsk eller annet fag jeg kunne trengt mer av. 

This^

• Liker 1
Lenke til kommentar

Paradokset ligger i at i dagens system er det kun de som er født i Norge som må lære nynorsk. Innvandrerne får stort sett slippe. Det er jo de som hadde hatt nytte av det. Opplever hele greia istedet som en måte å spenne litt ben under norske elever til fordel for innvandrerelever som får økt karaktersnittet sitt på VGS.

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ligger i at vi har to skriftspråk som ikke er like talespråket. Samnorskdebatten må opp igjen!

Ja, men også debatten om vi bør gå over til engelsk, kinesisk eller arabisk. 

Men så kommer vel debatten om vi skal skrive engelsk på amerikansk, britisk eller annen måte. For ikke å støte noen kan vi jo ende opp med et nytt sidemål bare i engelsk variant. 

Som Ali G påpeker: I say tomato, you say potato (noe sånt). 

Lenke til kommentar

På nettavisen står det i dag at "tiden er kommet for å ta livet av nynorsk". Det eg har å sei til det er som følgjer: om du tar livet av nynorsken, er du en som en hund som legger deg på rygg for invaderende utlendingar. Bokmål er dansk og etterkommeren av tyskerane som danskekongen satt til å styre Noreg. Den dagen nynorsken eller som det egentlig burde heite; norsk, forsvinn er dagen da nordmenn ikkje har ryggrad. Akkurat det samme skjer i dag, innvandrerne skriver stort sett bokmål.

Alle som ikkje vil ta vare på detta nydelige språket, er i aller høgaste grad, svikarar. Skam dykk alle som brukar bokmål. Så då har eg sagt det :)

Språk er dynamisk, noe som passer dårlig med dine "det som var først gjelder". I så fall gjelder ikke nynorsk heller, selv om det var først av bokmål/nynorsk såvidt jeg vet. Men gammelnorsk var jo enda før. Du burde skamme deg for å snakke nynorsk, din vikinghater. Personlig vil jeg si jeg prater bokmål, men i dagligtale så pratær jeg orntli vettu, er jo fra østlandet og græjer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...