the 3 X Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Vesten laget IS ?? Tyrkia støtter IS etter terroren derfra ? Joda, Tyrkia bomber kurderne, det har de gjort i åres vis.. intet nytt i det... Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Vel, om vesten direkte har bygget IS er vel heller et alternativ til at IS er et resultat av vestlig politikk i midt-østen, inkludert krigen i Iraq og støtte til voldelig opprør i et annet uavhenigig land (Syria) noe som til slutt utviklet seg til den Islamske Staten av Iraq og Levante. Om USA og oss som proxy har støttet IS er langt mer usikkert, men det virker sannsynlig at et eller flere vestlige land på et eller annet tidspunkt, enten direkte eller indirekte har støttet IS eller har oversett IS og tillatt organisasjonen å fortsette uhindret. 1 Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Joda, den kan jeg kjøpe.. Men mange av disse ekstremistgruppene oppstår uavhengig av hva vesten gjør, eller har gjort. Og husk, etterpå klokskap er en dåres trøst... alle kan faciten etterpå, det er ingen kunst, men i forkant.... Mange av disse diktatorene som er styrtet ved hjelp av vesten i det siste, hadde endt siden dager uansett...lever en ved sverdet, dør en ved sverdet... At vesten lot IS vokse for lenge er jeg enig i... Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Joda, den kan jeg kjøpe.. Men mange av disse ekstremistgruppene oppstår uavhengig av hva vesten gjør, eller har gjort. Og husk, etterpå klokskap er en dåres trøst... alle kan faciten etterpå, det er ingen kunst, men i forkant.... Mange av disse diktatorene som er styrtet ved hjelp av vesten i det siste, hadde endt siden dager uansett...lever en ved sverdet, dør en ved sverdet... At vesten lot IS vokse for lenge er jeg enig i... Jeg er fullstendig klar over situasjonen i midt østen, og har aldeles ikke noe trang til å benekte realiteten der. Mange grupper oppstår uavhengig ja, det er sant nok, men IS oppstod som direkte resultat av USA sin utenrikspolitikk i midt østen, støttet av blant annet Norge. Det er en grunn til at internasjonal lov finnes, og at krig stort sett ikke er tillatt, med mindre det er tvingende nødvendig, noe f.eks Iraq aldeles ikke var. Den første Iraq krigen var nødvendig, for da hadde faktisk Iraq gjort overtramp mot et annet uavenigig land Kuwait, som ikke kunne beskytte seg selv. Den andre Iraq krigen, i 2003 var derimot ulovlig, unødvendig og starten på et dårlig kapittel i verdenshistorien. Jeg har jo faktisk litt tro på at en diktator ikke kan herske i et land uten en viss popularitet. En diktator uten en viss støtte vil alltid bli styrtet av folket eller diktatorens nære medarbeidere. Så om tiden var riktig for Ghadaffi, Saddam og Assad, har jo faktisk ettertiden vist at den aldeles ikke var riktig, nesten helt motsatt, at det ikke kunne vært et dårligere tidspunkt og en dårligere måte å gjøre ting på. Det er det jeg hele tiden preker om. Jeg vil gjerne fokuserer på årsakene til problemene vi nå har. Hvis man ikke fokuserer på årsaken til problemet, da foregår noe problematisk. Jeg vil heller peke på USA som et problem for midt østen og verden, heller enn å diskutere konsekvense av USA sin handling, og lure på hva problemet egentlig er og hva vi kan gjøre. Vi graver oss bare dypere og dypere ned. Jo flere familier og barn vi dreper, dess flere har ekstremister å rekruttere blant. Vi heller rett og slett bensin på bålet i midt østen, for å si det litt enkelt. Og det er USA som heller bensin på bålet. Europa tvinges til å også helle bensin på bålet selv om vi vet at konsekvensene av dette ikke vil treffe USA, men oss. USA er langt borte fra situasjonen og har nok ikke noe problem med en konflikt som sprer seg fra midt østen rundt. Lenke til kommentar
Hekate81 Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Det ville vært farlig om Tyrkia havnet i krig med Russland og feil person satt med makta i USA. Hvis Tyrkia havner i krig med Israel kan vi puste et lettet sukk, da går nok både USA og Russland sammen om å knuse de og da er det viktigste for Europa å ha en sterk grensekontroll mot Tyrkia slik at de ikke flykter hit alle sammen. Om Hellas får tilbake Konstantinopolis så er det bare en bonus. Tenkte også på Konstantinopel. Om Russland tar tilbake denne byen, og omkringliggende deler av Tyrkia, så vil jo det i seg selv kunne stoppe "flyktningene" fra å invadere Europa. 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hvis Tyrkia havner i krig med Israel kan vi puste et lettet sukk, da går nok både USA og Russland sammen om å knuse de Hvorfor skal vesten og russland ha i intresse å forsvare israel? hvis man da ser bort fra religiøse amerikanere? Kanskje fordi vesten og russland er de kristne og Israel er det hellige land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå