Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt bruktbil, stor feil med bilen. Hva skal jeg gjøre?


CynicalDuck

Anbefalte innlegg

Ikke for å pisse på paraden, men kan ikke selger påstå at hull i girkassa kan skyldes at eier har kjørt på dårlige veier/skogsstier osv. Vært uheldig og fått en stein som slår til? Hvis det er utført oljebytte på kassa, og olja ikke har rent tvers gjennom (noe de mest sannsynlig ville oppdaget på gulvet på verkstedet...), så er det lite som sier at det hullet var der da den ble solgt?

 

Altså, det jeg prøver å si, selger kan påstå at hullet er selvforskyldt av eier.

 

Jo selger kan si dette, og ja det kan være tilfelle at jeg har på en eller annen måte fått en stein slått opp i kassa på E6, man kjører jo i 110 som regel der så muligheten er der. Mekonomen som bilen er hos nå kan se dette på hvordan metallet ser ut, altså om det har kommet noe fra innsiden og ut eller omvendt. Venter på svar enda her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tatt denne til verksted og fått bekreftet at girkassen er knust ?

 

Er dette diesel eller bensin ?

 

Jeg hadde sjekket opp all servicehistorikk for å finne ut om det har vært faremoment tidligere.

Kjøpte du fra merkeverksted ? Dobbelsjekk at riktig olje har blitt brukt.

 

Dette er en Diesel. 

Ikke kjøpt fra Merkeverksted. 

Lenke til kommentar

 

Ikke for å pisse på paraden, men kan ikke selger påstå at hull i girkassa kan skyldes at eier har kjørt på dårlige veier/skogsstier osv. Vært uheldig og fått en stein som slår til? Hvis det er utført oljebytte på kassa, og olja ikke har rent tvers gjennom (noe de mest sannsynlig ville oppdaget på gulvet på verkstedet...), så er det lite som sier at det hullet var der da den ble solgt?

 

Altså, det jeg prøver å si, selger kan påstå at hullet er selvforskyldt av eier.

 

Det burde være rimelig lett for merkeverkstedet å undersøke.

Vil heller tro at kassa har låst seg(evt skjedd noe med svinghjulet), noe som igjen førte til at en bit har gått tvers igjennom huset og ut i det fri...

 

Finnes endel tråder om tilsvarende problemer rundt om, feks https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=280042

 

 

Jeg har fått beskjed om at selger hadde byttet svinghjulet på 150 000 kjørte kilometer. Kan de kanskje ha gjort noe galt her da? Usikker.. 

Lenke til kommentar

NAF test vil bli tatt i etter tid. Jeg kommer til å skrive alt som er galt med bilen ned i kravet mitt (Med unntak av askebegeret til baksetet, dette så jeg at var ødelagt når jeg kjøpte bilen). 
Jeg kommer også til å kreve at arbeidet blir gjort på et godkjent verksted slik at alle garantier for arbeidet blir ivaretatt. 

Lenke til kommentar

Har nå oversendt klagebrev til forhandler og nektet å ta stilling til noe over telefon. Har er fortsatt veldig på det at vi skal betale 50/50 noe jeg verken har nektet eller sagt ja til. (Har bare svart at han kommer til å motta en skriftlig klage over e-post slik at vi får dokumentert alt).

Venter spent på svar, han har 14 dager på seg, men håper jo at jeg får svar før det.

Lenke til kommentar

Ikke for å pisse på paraden, men kan ikke selger påstå at hull i girkassa kan skyldes at eier har kjørt på dårlige veier/skogsstier osv. Vært uheldig og fått en stein som slår til? 

Dette er jo bare tøys og kan ikke brukes som argument. Å konstatere om skaden kommer innenfra eller skyldes ytre påvirkning er jo rimelig enkelt. Det vil ethvert verksted kunne avgjøre på to minuttter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det kontrakten som gjelder uansett da, ikke først og fremst hva som står på finn ;)

Ellers kan du jo kontakte finn også da, og informere om at han endrer garantien på bilen i annonsen etter bilen er solgt, er ikke sikkert finn setter pris på det...

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det kontrakten som gjelder uansett da, ikke først og fremst hva som står på finn ;)

Ellers kan du jo kontakte finn også da, og informere om at han endrer garantien på bilen i annonsen etter bilen er solgt, er ikke sikkert finn setter pris på det...

Det er sant, men det er bare "enda en ting"

Lenke til kommentar

Det du bør gjøre er å glemme garantien og reklamere istedet. - Før dette bør du få en uttalelse fra Mekonomen om at defekten ikke skyldes ytre skade (at du har kjørt på en stein e.l.) og så gir du beskjed til selger om at du ønsker å reklamere på mangelen.

 

Ved å gjøre dette slipper du hele problemet med å krangle om hva garantien hans dekker, og siden det er mindre enn 6mnd siden du kjøpte bilen så ligger bevisbyrden på forhandler hvis han skulle mene at du har forårsaket skaden.

 

Det han sier om at dette ikke er noe han kunne vite noe om blir vanskelig for han å argumentere med. For det første så må man anta at denne mangelen var tilstede på kjøpstidspunktet, og siden du har kjøpt av en forhandler så vil du stå sterkt ift. at de er en profesjonell part her. - Og at de har reparert noe i girkassen før du fikk bilen vil svekke saken deres ytterligere.

Lenke til kommentar

 

Hvilken forhandler er det?

 

Jeg vet ikke helt om jeg er komfortabel med å si det her på nettet. Men ikke kjøp bil fra en forhandler på Lørenskog, står at bilene deres er på Fjellhamar om du ser de på Finn.no

 

Jeg så en forhandler som opererte med 50/50 garanti, ikke imponerende garanti det :/ 

Lenke til kommentar

 

Håper virkelig dette ordner seg :)

 

Men i tilfelle rottefelle, du har ikke motor/gir dekt på forsikringen din ?

 

Super etc

Nei dessverre

 

Det ville vært helt feil å benytte en slik forsikring her. Dette er jo nokså nær en svindelsak, og i det minste en helt klinkende klar reklamasjonssak. Garantisak er det også, for sikkerhets skyld. Firmaet/personen sliter big time, så enkelt er det.

Så lenge firmaet ikke er insolvent og stenger ned før du får omgjort handelen, så er du temmelig sikker i dette tilfellet. Vær bare nøye med at du får alt skriftlig, ikke avtal en dritt over tlf eller ved oppmøte. Alt skal ned på papir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som om det foreligger en "ordinær" mangel uansett.

 

 

Når det gjelder garantien; fra forbrukerkjøpsloven:


§ 18 a.Garantier

Selgeren kan påta seg å svare for feil ved tingen som ikke er en mangel etter reglene i loven, og kan da fastsette hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen. Selgeren kan også påta seg å svare i større utstrekning for en mangel enn etter reglene i loven.

Har selgeren ved en garanti som nevnt i første ledd første punktum forpliktet seg til innenfor et visst tidsrom å svare helt eller delvis for tingens anvendelighet eller andre egenskaper uten å angi på en tydelig måte hvilke feil ved tingen selgeren svarer for og hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen, foreligger det en mangel dersom tingen ikke svarer til selgerens forpliktelse. Dette gjelder likevel ikke hvis selgeren sannsynliggjør at feilen skyldes en ulykkeshendelse, feil håndtering av tingen eller annet forhold på forbrukerens side.

Har andre enn selgeren gitt en garanti som nevnt i annet ledd, og den fremstår for forbrukeren som om den er gitt av selgeren, foreligger en mangel etter reglene i annet ledd. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren før kjøpet meddeler forbrukeren at han eller hun ikke er bundet av en garanti gitt av andre.

En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame, og den begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter loven her, jf. § 3 første ledd

http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§18a

 

Eller fra forarbeidene til paragrafen:

Annet ledd oppstiller en særregel for de såkalte funksjonsgarantiene. En funksjonsgaranti innebærer at selgeren påtar seg risikoen for ytelsens funksjonsdyktighet i garantitiden. En slik garanti kan tenkes utformet på en mer eller mindre tydelig måte, både med hensyn til hvilke feil selgeren garanterer for og med hensyn til hvilke beføyelser som i tilfelle feil stilles til rådighet for forbrukeren. Det sentrale er at selgeren formulerer garantien tydelig, slik at forbrukeren kan forutse sin rettsstilling. Har selgeren ikke angitt garantien på en tydelig måte, følger det av bestemmelsen at det skal anses å foreligge en mangel. Dette innebærer at forbrukeren kan påberope seg alle lovens mangelsbeføyelser i den grad de øvrige vilkårene, ut over at det må foreligge en mangel, er oppfylt.

 

-- Ot.prp. nr. 23 (2006-2007), punkt 9.1

 

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Hadde en 2012 Touran med DSG med ulyd og kraftig risting i hele bilen en gang, og fikk høre skrekkhistorier om dobbelmassesvinghjulet som er på disse, og at ting kan "ta seg turen ut gjennom girkassa" om ikke de fikses.

 

Solgte bilen mens dette var defekt, mot avslag i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...