Gå til innhold

Allvitende

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mange beskrivelser av en gud. I denne tråden vil jeg holde meg til to antagelser som jeg har sett at ofte går igjen. Disse antagelsene er lagt til grunn både i kristendommen og i islam.

1. Gud er allvitende
- Dette må bety at gud vet alt - dvs all informasjon som eksisterer og ikke eksisterer i virkeligheten.
2. Guds visdom er ubegrenset
- Dette må bety at guden ikke er begrenset rasjonell, og at guden dermed behandler all informasjon på likt, og ikke favoriserer enkelte deler informasjon over noe annet.

Jeg mener at dersom begge disse antagelsene er sanne, kan ikke gud være bevisst, og kan dermed heller ikke ha noen intensjon eller plan med virkeligheten.

Dersom guden har en intensjon må det bety at guden prosesserer deler av informasjonen den besitter, og dermed gir deler av informasjonen økt prioritet over annen informasjon. I så fall er guden begrenset rasjonell, noe som ikke er kompatibelt med antagelsen om det motsatte. Dersom guden er allvitende og ubegrenset rasjonell, kan guden per definisjon ikke ha noen form for informasjonsprosessering, og man kan dermed ikke si at det finnes noen gudommelig plan eller intensjon om noe som helst, fordi guden ikke kan være bevisst. Dermed må antagelsen om allvitenhet + ubegrenset rasjonalitet ende opp i at det man beskriver essensielt sett er virkeligheten selv, og ikke noen form for bevissthet. Allvitenhet + ubegrenset rasjonalitet summeres i det objektive perspektivet som beskriver virkeligheten som helhet - uten noen form for bias, og kan dermed ikke være en subjektiv aktør (en gud).

Synspunkter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt mange beskrivelser av en gud. I denne tråden vil jeg holde meg til to antagelser som jeg har sett at ofte går igjen. Disse antagelsene er lagt til grunn både i kristendommen og i islam.

1. Gud er allvitende

- Dette må bety at gud vet alt - dvs all informasjon som eksisterer og ikke eksisterer i virkeligheten.

- Dette må bety at guden ikke er begrenset rasjonell, og at guden dermed behandler all informasjon på likt, og ikke favoriserer enkelte deler informasjon over noe annet.

Jeg mener at dersom begge disse antagelsene er sanne, kan ikke gud være bevisst, og kan dermed heller ikke ha noen intensjon eller plan med virkeligheten.

Dersom guden har en intensjon må det bety at guden prosesserer deler av informasjonen den besitter, og dermed gir deler av informasjonen økt prioritet over annen informasjon. I så fall er guden begrenset rasjonell, noe som ikke er kompatibelt med antagelsen om det motsatte. Dersom guden er allvitende og ubegrenset rasjonell, kan guden per definisjon ikke ha noen form for informasjonsprosessering, og man kan dermed ikke si at det finnes noen gudommelig plan eller intensjon om noe som helst, fordi guden ikke kan være bevisst. Dermed må antagelsen om allvitenhet + ubegrenset rasjonalitet ende opp i at det man beskriver essensielt sett er virkeligheten selv, og ikke noen form for bevissthet. Allvitenhet + ubegrenset rasjonalitet summeres i det objektive perspektivet som beskriver virkeligheten som helhet - uten noen form for bias, og kan dermed ikke være en subjektiv aktør (en gud).

Synspunkter?

Et søk på ordet "allvitende" i http://www.bibel.no/nettbibelen gir 0 resultat. Så hvor har du dette i fra ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Et søk på ordet "allvitende" i http://www.bibel.no/nettbibelen gir 0 resultat. Så hvor har du dette i fra ?

Selv om dette begrepet ikke er skrevet i den norske bibelen, så er begrepets mening svært utbredt blant religiøse. Jeg har trukket ut to antagelser i religiøs forståelse.

Poenget er uansett at dersom disse antagelsene er sanne, kan ikke gud være bevisst eller ha noen plan.

For å illustrere at jeg ikke har funnet på disse antagelsene selv:

1. Gud er allvitende

http://www.allaboutgod.com/omniscience-of-god.htm

http://www.allaboutgod.com/god-is-omniscient-faq.htm

Salme 147:5 "Vår Herre er stor og rik på kraft, hans forstand er uten grenser."

http://www.gotquestions.org/infinite-God.html

When we refer to God as "infinite," we generally refer to Him with terms like omniscience, omnipotence, omnipresence.

Lenke til kommentar

Sam 2:3

Snakk ikke med så store og stolte ord, la ikke frekt snakk gå ut av munnen!
For Herren er en Gud som allting vet, han prøver hver gjerning.

Dette er oversatt fra 1930 bibelen:

Sam 2:3 

Tal ikke så mange høie ord, la ikke frekke ord gå ut av eders munn!

For en allvitende Gud er Herren, og av ham veies gjerninger.

http://www.bibel.no/nettbibelen?query=Ewn%2fUM%2fXpXt7VWtRG%2fJa46iHKK4attqE4mItI4YuBpCVu22wRm9u%2fZGg1IuKniIJ

Trodde du kjente din egen bok IHS?

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Gud er allvitende

Synspunkter?

1 John 3:20 "If our hearts condemn us, we know that God is greater than our hearts, and he knows everything."

Så tilbake til spørsmålet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Gud er allvitende

Synspunkter?

Det henger jo ikke på greip. Hvorfor kan ikke en allvitende "ting" med ubegrenset visdom favorisere informasjon eller ha en intensjon/ plan med vår virkelighet? Jeg vil si at en gud som er allvitende og har ubegrenset visdom vil ha den "beste" planen siden den da vet alt.

Problemet jeg har med allvitende og ubegrenset visdom er fremtiden. En allvitende skapning vil jo da vite alt om fremtiden, faktisk beregnet alt før den skapte oss og det gjør at guden bare er en forfatter uten noen grunn til å gjøre noenting. Alle bønner er besvart på forhånd.

En eventuell skaper må da ha lagt inn en form for "tilfeldighetsmekanisme" for å være nyttig eller for å forandre noe når den vil. Men da er igjen allvitende aktuellt fordi guden vet alt som kommer til å skje uansett og dermed igjen bli sittende uten å gjøre noe. Denne guden må da i tilfelle kunne forandre mening, men da er den ikke allvitende lenger siden den ikke vet at den kommer til å forandre noe.

En allvitende gud med uendelig visdom er idiotisk og mot sin hensikt i forhold til religion. En gud trenger heller ikke å vite alt eller ha uendelig visdom for å kunne skape oss. Hvis vi skal ha fri vilje så er ikke en allvitende gud et reèlt alternativ og bibelen tar dermed feil på det punktet.

Genial idioti presentert som religion og skrevet ned i en bok som mange folk tror er hellig og 100% sann :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synspunkter?

Jepp. Hele gude fantasien ble skrevet i en tid der de ikke hadde dagens hjelpemiddler til å se hva for noen selvmotsigelser og paradokser de laget når de skrev dette.

Hvis gud er allvitende og vet alt (fortid, nåtid og fremtid) bortfaller hele det livet vi lever på denne lille planeten, der vi kun må tro for å komme til himmels, da gud allerede vet hvem som tror og kommer til himmelen og hvem som ikke gjør det... Bønn bortfaller også, da gud allerede vet hva som kommer til å skje og allerede vet om han vil svare på bønn eller la det være...

Blir fryktelig forut bestemt i mine øyne dette.... Det som skjer det MÅ jo skje, for gud vet allerede hva som skjer og derfor MÅ det jo skje akkurat slik gud allerede vet at skal skje... ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om dette begrepet ikke er skrevet i den norske bibelen, så er begrepets mening svært utbredt blant religiøse. Jeg har trukket ut to antagelser i religiøs forståelse.

Poenget er uansett at dersom disse antagelsene er sanne, kan ikke gud være bevisst eller ha noen plan.

For å illustrere at jeg ikke har funnet på disse antagelsene selv:

1. Gud er allvitende

http://www.allaboutgod.com/omniscience-of-god.htm

http://www.allaboutgod.com/god-is-omniscient-faq.htm

Salme 147:5 "Vår Herre er stor og rik på kraft, hans forstand er uten grenser."

http://www.gotquestions.org/infinite-God.html

When we refer to God as "infinite," we generally refer to Him with terms like omniscience, omnipotence, omnipresence.

Nei, Gud vet ikke alt og har ikke en gang lyst til å vite alt.

Lenke til kommentar

Det henger jo ikke på greip. Hvorfor kan ikke en allvitende "ting" med ubegrenset visdom favorisere informasjon eller ha en intensjon/ plan med vår virkelighet? Jeg vil si at en gud som er allvitende og har ubegrenset visdom vil ha den "beste" planen siden den da vet alt.

Fordi dersom denne tingen favoriserer informasjon, vil den per definisjon vekte noe informasjon over annen informasjon, og dermed ikke være ubegrenset rasjonell. Den vil vekte informasjon iht sitt eget begrensede perspektiv, som sies å være ubegrenset. Begge deler kan ikke være tilfelle samtidig. Så gitt antagelse #2, kan ikke guden være begrenset rasjonell, og kan dermed heller ikke prosessere informasjon. Alt forblir rådata.

Dersom guden er allvitende og ubegrenset rasjonell, så kan ikke guden være bevisst.

Lenke til kommentar

For å ta det kort. Hvis Gud skapte oss og gav oss fri vilje så kan han ikke være allvitende siden det gjør det umulig for Gud å gi oss fri vilje. Enten så er vi ikke skapt av et allvitende vesen eller så har vi ikke fri vilje :)

Ikke hvis han skapte fri vilje i form av at vi opplever å ha fri vilje. Altså som en subjektiv illusjon for mennesket.

Lenke til kommentar

Du fikk jo nettopp servert flere vers fra bibelen som sier at Gud vet alt. Har du begynt å tvile på bibelen? Små skritt i riktig retning IHS :)

Også djevelen sitterte skriften i sin samtale med Jesus Kristus (Matt 4:3-11) problemet var at han missforstod det han leste ;)

Lenke til kommentar

Du fikk jo nettopp servert flere vers fra bibelen som sier at Gud vet alt. Har du begynt å tvile på bibelen? Små skritt i riktig retning IHS :)

Også djevelen sitterte skriften i sin samtale med Jesus Kristus (Matt 4:3-11) problemet var at han missforstod det han leste ;)

Så hvordan vet man at man har forstått de runde formuleringene riktig? Det er jo bare den enkelte som kan gjøre opp sin egen forståelse. Det finnes ingen fasit utenom teksten selv, som er åpen for enhver tolkning man måtte ønske.

Uavhengig av hva som er riktig forstått, så er begge antagelsene jeg presenterer støttet av organisert religion - ikke bare satan...

Lenke til kommentar

Så hvordan vet man at man har forstått de runde formuleringene riktig? Det er jo bare den enkelte som kan gjøre opp sin egen forståelse. Det finnes ingen fasit utenom teksten selv, som er åpen for enhver tolkning man måtte ønske.

Jesus Kristus er ikke lengere det eneste mennesket som forstår skriften rett også hans etterfølgere gjør det.

Lenke til kommentar

@Løgn: Jeg skjønner ikke hva du legger i ditt premiss 2. Kunne du utbrodere?

Dersom guds visdom er ubegrenset, så kan ikke guds visdom være begrenset av et subjektivt, ikke-fullstendig perspektiv. Dermed kan ikke gud vekte noe informasjon som subjektivt viktigere enn annen informasjon, eller se bort ifra noen informasjon til fordel for annen informasjon. Alt må vektes likt. Alt må vektes objektivt. Og alt må være tilgjengelig samtidig. Dermed er guden ubegrenset rasjonell. All informasjon er tilgjengelig samtidig, og det eksisterer ikke noen personlig bias.

Gud sier jo også å være perfekt rettferdig, og kan dermed ikke sies å ha noen form for skjev vurdering av informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...