Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er ikke 80/80 mer en nok ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er den eneste som bruker nett hjemme, Men stadig ringer det selgere fra vikenfiber/altibox.

De babler om at teknologien går videre og at ting stadig krever mer og mer..

Det er akkurat det som er så genialt, de ringer og tilbyr x mbit/s mer for "bare" y kr i måneden, og så vet de med 99% sikkerhetat du uansett ikke kommer til å bruke noe mer båndbredde.

Rett og slett en fantastisk deal for bredbåndselskapene.

Er veldig mange som er veldig opptatt av å ha kjappest mulig linje, selv om de ikke har behov for det (det finnes noen gode eksempler for forumet her, hehe).

Endret av sk0yern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er vel at man har den hastigheten man trenger for å utføre de tingene man ønsker utført uten at man har sjenerende hakking på streamin osv.

Noe annet er jo dersom man har satt opp en FTP server eller deler filer med andre via media server osv.

Med tanke på at det faktsik er bedriftene som "sponser"  private brukere, er det utrolig lite man betaler for de høye hastighetene man tilbys i dag. En bedrift har ofte en eller flere inntakk, men kanskje med en begrensning på 10 Mbps. De har dog en annen avtale som faktisk garanterer hastigheten og oppetid.

Så lenge det er fiber, høres 80/80 ut som en grei løsning. Dersom  man derimot har ISDN og IP telefoni, er det telefonløsningen som har første pri på nettet og kan redusere data hastigheten hos bruker :)

Dobe

Lenke til kommentar

Jeg/vi har 500/500, ikke for att en trenger hele linjen men vi er ganske mange og med forskjellige behov.

Cacher fortsatt Windows,ubuntu og lignende for å spare båndbredde. Sqiud,privoxy,e2guardian og opendns er også enablet.

Var vel den første i min region som fikk dette, og de ville ha litt publisitet så de kontaktet den regionale avisen.

Kan ikke si de har pushet på det var jeg som maste, og derfor ble nok noden jeg var tilknyttet tatt rimelig kjapt når oppgraderingen skulle skje.

Lenke til kommentar

80/80 burde dekke behovet for de aller fleste. Selv har jeg 100/100 og klarer meg helt fint. Det er stort sett kun meg som bruker linja, og dama som streamer noe i ny og ned.

Klarer fint å makse linja ved bruk av FTP, og eneste gangene jeg kunne tenkt meg mer er når det er snakk om flere sesonger av serier å det er flere hundre GB som skal ned. Kan få 500/500, men om jeg har noe bruk for det er en annen sak :p

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg er den eneste som bruker nett hjemme, Men stadig ringer det selgere fra vikenfiber/altibox.

Jeg kan min del om nett, men for og høre andre sin mening. Er ikke dette bare tull ? En person har vell mer en nok med 80/80. Jeg laster ned på steam i over 10 mbs og streamer filmer/youtube og laster ned spill samtidig som jeg selv spiller helt uten høyere ms eller lagg.

Vi har også 80/80 fra Viken, betaler 578 per mnd for dette. Dette er god nok linje for oss per dags dato, jeg tror heller ikke vi kommer til å få problemer med det første heller.

Selvfølgelig går nedlastingene kanskje litt raskere hvis farten også øker (forutsatt at serveren du laster ned takler slike hastigheter). 

Det jeg ikke liker med Viken er antall forskjellige hastigheter du kan velge mellom, skulle maks vært 4 stk. 

Lenke til kommentar

Hadde 25/10 til 399,-/mnd inntil vi oppdaget at arbeidsgiveren til kona refunderer inntil 500,-/mnd i bredbåndsutgifter.

Dermed oppgraderte til til 50/15 til 499,-/mnd.

Har ikke merket noen forskjell til vårt bruk.

Det hender jeg ser Premier League på TV2 Sumo, samtidig som guttungen ser Netflix og kona ser HBO Nordic.

Merker ingen problemer med dette, hverken nå eller da vi hadde halve linja inn.

Hadde jeg drevet og lastet ned masse store filer ville jeg sikkert merket at det tok kortere tid, men dette skjer svært sjeldent.
Kjøper så og si aldri spill lenger, og backupen av hjemmevideo og bilder i skyen har til nå bare trengt å være backup.

Lenke til kommentar

Med tanke på at det faktsik er bedriftene som "sponser"  private brukere, er det utrolig lite man betaler for de høye hastighetene man tilbys i dag. En bedrift har ofte en eller flere inntakk, men kanskje med en begrensning på 10 Mbps. De har dog en annen avtale som faktisk garanterer hastigheten og oppetid.

Koster det så mye å tilby 500 mbit\ 1 gigabit?

Mye av utgiftene på utbygging blir nok dekket opp på 2-4 år.

Mye av 1 gigabit\s utstyret mediaconverteren koster maks 1000 kr så er ikke så mange månedene det blir nedbetalt.

De som har under 100 mbit er nok skylden til brebånd er så dyrt.

Og som dropper dekoder i tillegg.

Ellers er det nok peering avtale småpenger hva det koster.

http://www.bayonette.no/bedrift/ 1 gigabit\s til 2500 kr måneden?

Er vel fremdeles stiv pris men ikke så ille for være bedrift.

Skulle tro det kostet 100 000 kr i etablering eller rundt 1 milion der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De som har under 100 mbit er nok skylden til brebånd er så dyrt.

Og som dropper dekoder i tillegg.

99% av den "vanlige" befolkningen ville sagt seg fornøyd med f.eks 50 mbit, fordi de ikke har behov for mer. Om enkelte privat personer har bedrift ønsker hjemme er det vel mer logisk at de tar regningen også? 

Det er jo slik at det er de med lav båndbredde som virkelig betaler dyrt i forhold til hva de får og i tillegg så er det vel mer kapasitet til de andre som vil ha en raskere linje. 

Jeg kan min del om nett, men for og høre andre sin mening. Er ikke dette bare tull ? En person har vell mer en nok med 80/80. Jeg laster ned på steam i over 10 mbs og streamer filmer/youtube og laster ned spill samtidig som jeg selv spiller helt uten høyere ms eller lagg.

Her i huset er vi 6 voksne og 3 unger som deler på en 100/100 linje. Ungene er flittige brukere av Netflix og lignende (har hver sin Ipad og disse brukes ofte samtidig). Ellers er det 14-15 enheter på nettet. Problemer pga for liten båndbredde har vi ikke hatt. Er du fornøyd med slik du har det ser jeg ingen poeng med å "oppgradere".

Endret av FranZe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skiftet ut 2 stykk trådløse kort i lappisene, speedtest gikk i 300Mbps og veldig fornøyd, men så ble mitt kort detektert i Windows 10, men hva jeg enn gjorde ble det satt til off. Så gleden på mitt kort ble kortvarig men samboer har full speed, men skal sette det i eldste sønnens Laptop. Speed er faktisk relativt fra hvem du spør og ikke et fasit svar, hva som passer for en trenger ikke passe for andre.

Så på siDDis sin nettside ting jeg ønsker, men  akkurat nå ikke råd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så lenge du syntes det du har funker greit nok for deg, og høyre hastighet ikke gir lavere månedspris, så behold det du har.

Men det er ikke alltid man får den hastigheten man betaler for, alt avhenger av hva tilbyder har av kapasitet hos seg, da du uansett delere nodene dems med alle naboene dine, så på enkelte tider av døgnet så kan det hende ting går trengere. Det vil det gjøre uansett hastighet.

Men hvis de som ringer tilbyr deg fiber med billig tilkobling, og du har coax fra før, så ville jeg tenkt meg godt om før jeg hadde sagt nei. Billig fiber inn nå vil holde mye lengre enn coaxen som ligger der i dag, og det kan bli veldig dyrt den gangen i fremtiden hvor du ville måtte koble deg opp uten tilbud. De har som regel gode tilbud hvis de allerede er og graver i nabolaget. Flyttet selv i fra fiber på 75/75, og har nå 75/15 på Coax, og merker tidvis at fiber definitivt var bedre, spesielt i de mest aktive tidene på kvelder og helger (Fiberen går direkte fra deg til noden, mens Coaxen deler du med alle naboene. Hos meg er det 40+ husstander eller langt mer som ligger på samme tilførselskabel).

Lenke til kommentar

Flyttet selv i fra fiber på 75/75, og har nå 75/15 på Coax, og merker tidvis at fiber definitivt var bedre, spesielt i de mest aktive tidene på kvelder og helger (Fiberen går direkte fra deg til noden, mens Coaxen deler du med alle naboene. Hos meg er det 40+ husstander eller langt mer som ligger på samme tilførselskabel).

Blir jo feil å sammenligne Altibox\bayonette mot Telenor\canaldigital. Da det blir AON nett vs PON\EPON.

Nå er nok mye avhengig av peeringavtale og hvor begrenset kapasiteten nodene er.

På fiber får man bedre opplasting, kanskje i beste tilfelle bedre nedlasting men det er nok pinghastigheten og opplasting hastighet man burde merke mest.

Problemet med fiber er folk ikke blir enig om en felles standard, og heller ikke finne ut en måte å dele på infrastruktur istedenfor å måtte legge ny fiber ved bytte av levrandør.

Burde være slik på DSL at f.eks telenor\Altibox legger fiberen så kan hvem som helst leie infrastruktur etter bindingstid på 1 år.

Eller forstår jeg fleste vil vente med fiber hvis de ikke har særlig bruk for det.

Særlig når de fleste fiberlevrandører ikke tilbyr ipv6.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Gratis fiber? Da må du bo i et borettslag å betale den gratis fiberen gjennom felleskostnadene.

Sies at fiber for boligfelt (Enebolig koster ofte rundt 25 000\30 000 bare å grave å installere fiberen).

For borettslag koster det kanskje ikke så mye da man ofte har rør så man trenger kun å trekke ny fiber istedenfor eksistende kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...