Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er ikke 80/80 mer en nok ?

Anbefalte innlegg

Jeg er den eneste som bruker nett hjemme, Men stadig ringer det selgere fra vikenfiber/altibox.

De babler om at teknologien går videre og at ting stadig krever mer og mer..

Jeg kan min del om nett, men for og høre andre sin mening. Er ikke dette bare tull ? En person har vell mer en nok med 80/80. Jeg laster ned på steam i over 10 mbs og streamer filmer/youtube og laster ned spill samtidig som jeg selv spiller helt uten høyere ms eller lagg.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det holder for deg, så behold det som du har nå, jeg for min del kunne klart meg med mellom 300-500 mbit hadde ikke gått lavere en det.

Kunne ønsket at noen selgere fra altiboks kunne ringe meg å tilbydt meg 500\500 mbit uten høye etableringskostnader skulle jeg fått fiber måtte jeg betalt rundt milionen for etablering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har fiber og 25/25, dette holder i massevis for mitt bruk, som eneste bruker. Jeg kan også min del om nett og har konkludert med at det er mer enn nok. Jeg kan streame film på TV og drive med det jeg vil på PC*n uten at det skaper noe problemer. Sånn jeg ser det er 80 mbit for en med "vanlige" behov mer enn nok, du hadde antagelig klart deg like bra med halvparten.

Jeg kunne hatt 50mbit eller 100mbit for en nærmest sumbolsk sum ekstra, men ser virkelig ikke behovet for min del, som "tung" bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som enkelte spill er oppe i 30-50 gigabyte så er det vel behagelig å ha så stor båndbredde som mulig.

Man skal vel ikke klage over at det tar en time å laste ned et nytt spill, men hadde det tatt 5-10 min ville det jo vært bedre.

Jeg har i dag 75/75 og det er sjeldent at jeg tenker at jeg skulle hatt mer, men det er de gangene det tar 1-1,5 time å laste ned et nytt spill at jeg skulle ønske jeg hadde mer. 

Kommer til å oppgradere til 150/150 snart, 100 kroner mer i mnd for en dobling av hastigheten er en grei deal.

Lenke til kommentar

Det er det man har behov for her i livet, og så er det man har lyst på. F.eks. trenger jeg ikke laste ned GTA5 (65 GB) på mindre enn én time, jeg kan jo ta meg en gåtur imens. Men jeg har lyst å laste det ned på mindre enn fem minutter og dermed går jeg for raskere nett. Om du har lyst å laste ned eller opp ting fordi det sparer en del tid iløpet av dagen, så det jo greit å gå for raskt fiber. Jeg er ihvertfall glad for å ha en ISP som gir meg muligheten til å gå for gigabit hastigheter om jeg ønsker det.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Det beste med det hele er vel slik ofte det kun er bindingstid på levrandør de første 12 månedene.

Men er kjeldent bindingstid på hastigheten. Med mindre man bor ganske langt fra boligfelt.

Så hvis man laster ned lite, kan man oppgradere til 500 mbit\1 gigabit bare 1 måned, også nedgradere igjen.

Men funger nok dårlig for storbrukere uansett. Da de alltid har noe nytt å laste ned hver måned.

Lenke til kommentar

Det er det man har behov for her i livet, og så er det man har lyst på. F.eks. trenger jeg ikke laste ned GTA5 (65 GB) på mindre enn én time, jeg kan jo ta meg en gåtur imens. Men jeg har lyst å laste det ned på mindre enn fem minutter og dermed går jeg for raskere nett. Om du har lyst å laste ned eller opp ting fordi det sparer en del tid iløpet av dagen, så det jo greit å gå for raskt fiber. Jeg er ihvertfall glad for å ha en ISP som gir meg muligheten til å gå for gigabit hastigheter om jeg ønsker det.

Akkurat sånn tenker jeg også, det er såpass skjeldent jeg laster ned så store ting, de gangene jeg gjør det så finner jeg på noe annet i mellomtiden. F.eks setter jeg på nedlasting når jeg kommer hjem fra jobb, så er det klart til jeg skal spille det litt senere, eller f.eks når jeg har spist.

Lenke til kommentar

Jeg har 80/80 selv, har drevet med Internett siden ca 90 og det meste av tiden er jeg svært langt unna å utnytte hastigheten. Om jeg får noia av å vente 3 timer på et 20GB spill som lastes ned istedet for 1 time er det noe fundamentalt feil i livet mitt.

Det finnes fort en haug argumenter for å oppgradere til et dyrere abonnement, men svært få av disse bør være relevante for en vanlig nordmann på hjemmenettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har 50/50, og holder enda i massevis.

Klart det koster bare en hundrings for det dobbelte, og det hadde vært kjekt. Men trenger jeg? og om jeg skulle ha benyttet meg av alle slike "bare en hundrings" dealer som dukker opp, så hadde jeg blitt TV-stjerne på luksusfellen ganske kjapt

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på bruksområdet ditt. For meg holder 15/10 med de bruksområdene jeg har. Det er kun videokonferanse og streaming som krever litt båndbredde hos meg. Når jeg jobber/programmerer sitter jeg ofte i en terminalmultiplexer (tmux + mosh), og da går det helt fint med 50 kbps :-)

Lenke til kommentar

Så du mener modem og ISDN var så himla bra?

Mener å huske at det tok fort 30 min å laste ned en mp3.

Han sa ikke det, men det du sier er i hvert fall feil. Er jo et veldig enkelt regnestykke. Husk at jo mindre båndbredde folk hadde desto mindre var filene som regel også. En MP3 var typisk 3-5 MB, og med ISDN kunne du da laste ned 3MB fila på litt over 6 minuter.

Endret av 8086
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bare 20/2 og vi er 3 brukere :eek: Holder lenge for streaming i HD for alle 3, hadde vi trengt 4K så hadde det vært anerledes. Jeg har dog problemer med uploaden siden jeg laster opp mye, 10GB på ca 12 timer... og da går ping'en til helvete så jeg får ikke lastet opp annet enn midt på natta.

Mange vil ha mer. Laster jeg ned spill på 40GB så setter jeg på begrensing på Steam og slapper av litt. Har man så hastverk med å spille så er det noe alvorlig galt ;)

Lenke til kommentar

14.4 eller 28.8 var vel det første jeg hadde. 

Og teoretisk båndbredde har ingenting med faktisk nedlastning fra ymse servere. Det kunne tidvis ta ekstremt lang til å laste ned en sang :) Jeg hadde iallfall ikke nok i det hele tatt den gang da. Har ikke nok nå heller fordi fordømte agder breiband er så kjipe på å strekke kabler. Kobber ennå :( :(

Lenke til kommentar

har drevet med Internett siden ca 90 og det meste av tiden er jeg svært langt unna å utnytte hastigheten

Så du mener modem og ISDN var så himla bra?

Mener å huske at det tok fort 30 min å laste ned en mp3.

Lastet aldri mp3 slik. Brukte en solid bunke disketter som da ble tatt med på datalaben. Med 20 disketter fikk man da med seg en 5-6 låter hjem. 

Men altså, modems og ISDNs mangler er et elendig argument for å selge linjer til ola nordmann, som bør være mer enn 80Mbps siden teknologien går fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg måtte bare pirke på deg siden du sa det var greit nok på 90 tallet. Det var ikke jeg enig i :)

80/80 som TS har høres mer en nok ut ja. Jeg er bare misunnelig

Hah, greit nok var det ikke når man tenker på det i dag. Men det var det eneste som fantes frem til jeg begynte på universitetet i -94 og fikk tilgang til en OC-3, riktignok fordelt på hele UiB.

Så nei, modem og isdn var aldri bra eller godt nok, men det var nå engang realiteten. Og ikke minst dyrt, om en ikke fikk andre til å betale telefonregningen. Som også var mulig siden det fantes en del sentraler uten sikring.... :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...