Gå til innhold

Leie ut leilighet - hvor mye sitter man igjen etter alle avgifter?

ltdata

Anbefalte innlegg

Den klart største utgiften er kapitalkostnader. Hvor mye kan leiligheten selges for?

Leseforståelsen er god den, men skrivekunnskapene til mange er vanskelig å tyde

Det er utgifter med alt og "alle" vet at en ikke kommer til å sitte igjen med 13k når alt av utgifter er betalt, men det er vel bedre enn ingenting?

Det er noe pussig med leseforståelsen når du tolker "Hvor mye kan den selges for?" til å bety at alternativet til å leie ut er at den står tom.. Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leseforståelsen er god den, men skrivekunnskapene til mange er vanskelig å tyde

Nei. Når du ikke skjønner det alle andre diskuterer så har du ikke forstått hva de mener. Og når alle de andre som deltar i diskusjonen åpenbart forstår hverandre, så er det heller ikke de som er vanskelig å tyde men du som har vanskelig for det.

Anonymous poster hash: cfec8...889

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når en spør om utleie så betyr ikke det at en vil selge og OT spurte om hvor mye inntekt han ville beholde ut i fra et beløp også kommer dere med alt fra at det kanskje lønner seg å selge til at det ikke lønner seg i det hele tatt

Så, ALLE forstår ikke hverandre..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å si hvor mye du vil tjene på dette. Men, la oss allikevel ta et kjapt og grovt regnestykke (med forbehold om feil)

Antar to leietakere, dvs. dobbel slitasje, at leietaker betaler strøm etc.

Antar verdi på leiligheten til 2,5 mill kr.

Antar at det er primærbolig, slik at formueskatten nesten blir null pga. høyt bunnfradrag og likningsverdi på 33%.

Leieinntekt = 13 000 kr/mnd

Skatt = 13 000 kr/mnd * 28% = 3 640 kr/mnd

Slitasje/fellesutgifter = 3 000 kr/mnd

Netto per måned = 13 000 - 3 640 - 3 000 = 6 360 kr

Netto per år = 76 320 kr

Avkastning på egenkapital = 76 320 kr/2 500 000 kr = 3 %.

Hvis du vil få høyere avkastning på egenkapitalen, så kan du låne mer penger og kjøpe en ny leilighet som du leier ut, men dette er dog mer risikabelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å si hvor mye du vil tjene på dette. Men, la oss allikevel ta et kjapt og grovt regnestykke (med forbehold om feil)

Antar to leietakere, dvs. dobbel slitasje, at leietaker betaler strøm etc.

Antar verdi på leiligheten til 2,5 mill kr.

Antar at det er primærbolig, slik at formueskatten nesten blir null pga. høyt bunnfradrag og likningsverdi på 33%.

Slitasje/fellesutgifter = 3 000 kr/mnd

Netto per måned = 13 000 - 3 640 - 3 000 = 6 360 kr

Netto per år = 76 320 kr

Avkastning på egenkapital = 76 320 kr/2 500 000 kr = 3 %.

Hvis du vil få høyere avkastning på egenkapitalen, så kan du låne mer penger og kjøpe en ny leilighet som du leier ut, men dette er dog mer risikabelt.

Skjønner, det er jo en ganske så lav avkastning på egenkapitalen. Å selge å sette hele summen inn i flere indeksfond for aksjer virker kanskje som en bedre ide da man slipper å forholde seg til leietakere samt at avkastningen på sikt etter mest sannsynlighet blir større enn 3%. (I snitt har jo aksjer gitt 8% over lengre tidsperioder)

Skatt+fellesutgifter trekker jo ganske kraftig ned det man sitter igjen med til slutt.

Men hva skjer hvis jeg selger? Må jeg betale skatt av salget? Jeg regner med det også går 100 000 til mekleravgifter også?

Lenke til kommentar

Skjønner, det er jo en ganske så lav avkastning på egenkapitalen. Å selge å sette hele summen inn i flere indeksfond for aksjer virker kanskje som en bedre ide da man slipper å forholde seg til leietakere samt at avkastningen på sikt etter mest sannsynlighet blir større enn 3%. (I snitt har jo aksjer gitt 8% over lengre tidsperioder)

Skatt+fellesutgifter trekker jo ganske kraftig ned det man sitter igjen med til slutt.

Men hva skjer hvis jeg selger? Må jeg betale skatt av salget? Jeg regner med det også går 100 000 til mekleravgifter også?

Stemmer at avkastningen ikke er så høy, men du må huske på at verdien på boligen ofte stiger med inflasjonen over (lang) tid. Derfor kan du anta en inflasjonsjustert avkastning på 3 %.

Ulemper med indeksfond er høy skatt (27-32%) i forhold til bolig (= 0 %, gitt at du har bodd i den) og avkastning som ikke alltid står i stil med inflasjonen. 

Men ja, man slipper å forholde seg til leietakere som ringer deg og forteller at vifta på badet ikke fungerer og andre småting. Koster fort noen tusenlapper i mnd, det

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar

Stemmer at avkastningen ikke er så høy, men du må huske på at verdien på boligen ofte stiger med inflasjonen over (lang) tid. Derfor kan du anta en inflasjonsjustert avkastning på 3 %.

Ulemper med indeksfond er høy skatt (27-32%) i forhold til bolig (= 0 %, gitt at du har bodd i den) og avkastning som ikke alltid står i stil med inflasjonen. 

Men ja, man slipper å forholde seg til leietakere som ringer deg og forteller at vifta på badet ikke fungerer og andre småting. Koster fort noen tusenlapper i mnd, det

Takk. Finnes det noe fasittsvar om jeg bør leie ut eller selge?

Lenke til kommentar

Antar at det er primærbolig

Skjønner ikke helt hva du mener her..?

Hvis det er primærbolig (og under 50% av arealet er det vel) er det skattefritt, så hvorfor regne skatt da?

Hvis det er en egen utleieleilighet så er det sekundærbolig.

Ikke at jeg kan skjønne at en bolig til 2,5 mill kan ha plass til både eier og leietaker(e) som i tillegg betaler 13.000 i mnd.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener her..?

Hvis det er primærbolig (og under 50% av arealet er det vel) er det skattefritt, så hvorfor regne skatt da?

Hvis det er en egen utleieleilighet så er det sekundærbolig.

Ikke at jeg kan skjønne at en bolig til 2,5 mill kan ha plass til både eier og leietaker(e) som i tillegg betaler 13.000 i mnd.

Ser nå at det ikke gir mening. Sekundærbolig skal det være. 

Lenke til kommentar

Hvis man ikke må selge, og har eid leiligheten en stund slik at man ikke er sårbar for en evt prisnedgang i kortere perioder så er det en trygg og god investering.

I regnestykket ditt må du også ta med evt kommunale avgifter, og rentekostnader på lånet. Bruk en rente tilsvarende fastrente banken din gir når du regner på dette.

Strøm er ikke lurt å inkludere som du nevner, men internett og tv som ofte er en del av felleskostnader er lurt.

Etter som du skatter av inntektene vil du også kunne trekke fra utgifter som disse.

Samme gjelder utgifter til vedlikehold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du mener med netto og brutto. Man setter en fast leie pr måned, f.eks 15000, som leietakeren må betale. Det er av den summen man må skatte av. Finner heller ingen konkret info om prosentsatsen på skatteetatens sider. Hvor finner jeg at den er satt til 25% i år?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du mener med netto og brutto. Man setter en fast leie pr måned, f.eks 15000, som leietakeren må betale. Det er av den summen man må skatte av. Finner heller ingen konkret info om prosentsatsen på skatteetatens sider. Hvor finner jeg at den er satt til 25% i år?

Den summen, minus en rekke fradrag for kostnader med utleie.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ok, i forbindelse med det skjemaet man må levere inn sammen med selvangivelsen, man fører opp gjeldende inntekter og utgifter der og fradragene regnes deretter. Ikke bare bare å leie ut ass, unntatt hvis man holder seg totalinntekt under 20000 i året. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...