Gå til innhold

Leie ut leilighet - hvor mye sitter man igjen etter alle avgifter?

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den klart største utgiften er kapitalkostnader. Hvor mye kan leiligheten selges for?

selges for?  :hmm:  den skal leies ut

Det er forskjellen mellom å selge leiligheita og få ein større sum pengar no med ein gong, kontra det å leige den ut for eit mindre beløp kvar måned.

Du skriver at du får leigd den ut for 13 000 kr i måneden, men kva får du dersom du selg den no?

Får du berre solgt leiligheita for 1,5 mill så vil det ikkje lønne seg å selge dersom du kan leige ut i 10 år og få samme summen. Men om du får solgt leiligheita for 5+ mill så er det nok ikkje like lukrativt å leige ut med mindre du får leigd ut i 30 pluss år (leiligheita skal også vedlikeholdast i dette tidsrommet).

Lenke til kommentar

Du må vel trekke fra 28% med en gang.

Og så er det slitasje og eventuelle skader. Hvis f.eks leiligheten leies ut med hvitevarer, eller vaskemaskin så må jo du erstatte disse (kjøpe nye) hvis de ryker. Og så kommer utvendig vedlikehold osv. Veldig vanskelig å si nøyaktig hvor mye du har igjen pr mnd hvis man trekker det ut over noen år. Etter leietager flytter ut må du jo også påregne overflatebehandling av alle rom (imo).

Normalt vil jeg si at med dagens lave rente vil du ved å leie ut en leilighet for 13K i mnd klare å betjene 1,5 - 2 mill i lån.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Svaret spørs vel hvor mye utgifter man har allerede (husleie, boliglån, kabel-tv og internett, strøm, osv.). Tillegg kommer 28% skatt (? leste at den var 27%, har den økt nå?) for leieinntekter når leieinntekten overstiger 20 000 kr i året.

Jeg må kanskje leie ut leiligheten etter sommeren og kan ikke ha leie mindre enn 15000 pga alle utgiftene jeg allerede har i dag. Selv da går jeg i minus og rekker ikke til husleie+gjeld en gang pga skatten. Fuck, må kanskje vurdere å selge da..

Lenke til kommentar

Tja .. Hvis du dekker lån (rente+avdrag) og har råd til de ekstra utgifter som kommer out-of-pocket, så øker jo egenkapitalen din i leiligheta over tid. Si at jeg kan selge med 400000 i avkastning i dag. Leier jeg den ut i noen år, lånet betjener seg selv, så kan jeg kanskje selge den med 600000 fortjeneste om 2 år. Det blir et regnestykke, men hvis man ikke er så flink til å spare så kan det lønne seg noe. Men for min del blir det for mye styr.

Lenke til kommentar

Det er alt for lite informasjon i posten din til å gjøre noe som helst fornuftig beregning på dette. Først og fremst. Skal du dekke rentekostnader av noe slag med dette? Hvor høye er disse i så fall? Totalt lån og rente er god nok info. 

Ellers er det jo helt essensielt å vite om du har tenkt å leie ut "all inclusive" eller ikke. Hvis du leier ut med offentlige avgifter, internett, strøm og tv/lisens så vil dette også utgjøre relativt sett veldig store summer.

Kom gjerne også med en verdi på selve leiligheten. Hvis man ser på bolig som en ren investering er det store kjøps- og salgskostnader som også må hensyntas i beregning, men her virker det som du har en leilighet du allerede eier som du vil leie ut eller selge?

Lenke til kommentar

Det er alt for lite informasjon i posten din til å gjøre noe som helst fornuftig beregning på dette. Først og fremst. Skal du dekke rentekostnader av noe slag med dette? Hvor høye er disse i så fall? Totalt lån og rente er god nok info. 

Ellers er det jo helt essensielt å vite om du har tenkt å leie ut "all inclusive" eller ikke. Hvis du leier ut med offentlige avgifter, internett, strøm og tv/lisens så vil dette også utgjøre relativt sett veldig store summer.

Kom gjerne også med en verdi på selve leiligheten. Hvis man ser på bolig som en ren investering er det store kjøps- og salgskostnader som også må hensyntas i beregning, men her virker det som du har en leilighet du allerede eier som du vil leie ut eller selge?

Ja dette er en leilighet jeg allerede eier 100%. Verdien anslår jeg til 2.8 mill. Når man leier ut er det vel mest hensiktsmessig å kun dekke de faste utgiftene? Jeg vil ikke dekke strømregning til leitakeren da han/hun da vil fyre intenst siden jeg må betale ;)

Lenke til kommentar

Ja, til å starte med hvertfall, da de utgjør meste av utgiftene. Internett og TV kan du inkludere i leien om du ikke skal flytte til nytt sted. Normalt flytter man sånt til nye adressen, mens strøm og sånn blir overført til ny eier / leier. Enkelte utgifter kan man fint overlate til andre.

Lenke til kommentar

Trodde all ekstra inntekt var et pluss jeg, men ut ifra mange her så lønner det seg å ha en leilighet stående tom..

Nei, det er det ingen her som har påstått. Vurdert et lite kurs i leseforståelse? Eller er det økonomien som er vanskelig? Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Den klart største utgiften er kapitalkostnader. Hvor mye kan leiligheten selges for?

selges for?  :hmm:  den skal leies ut

Det er forskjellen mellom å selge leiligheita og få ein større sum pengar no med ein gong, kontra det å leige den ut for eit mindre beløp kvar måned.

Du skriver at du får leigd den ut for 13 000 kr i måneden, men kva får du dersom du selg den no?

Får du berre solgt leiligheita for 1,5 mill så vil det ikkje lønne seg å selge dersom du kan leige ut i 10 år og få samme summen. Men om du får solgt leiligheita for 5+ mill så er det nok ikkje like lukrativt å leige ut med mindre du får leigd ut i 30 pluss år (leiligheita skal også vedlikeholdast i dette tidsrommet).

Hvis det bare dekker lånet, er det en forferdelig dårlig investering, da får du null avkastning på egenkapitalen.

Dersom det dekker renter og løpende kostnader, er det en spekulering i boligmarkedet. Dersom du allerede eier en annen bolig og dermed allerede er eksponert for svingninger i boligmarkedet, er det nok ikke hensiktsmessig å øke den eksponeringen, men som du sier er det et regnestykke og en vurdering om avkastningen forsvarer den økte risikoen.

Alle 3 ovenfor skriver som om at det ikke lønner seg å tjene 13k ekstra i måneden

Leseforståelsen er god den, men skrivekunnskapene til mange er vanskelig å tyde

Det er utgifter med alt og "alle" vet at en ikke kommer til å sitte igjen med 13k når alt av utgifter er betalt, men det er vel bedre enn ingenting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...