arne22 Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Nei - Man kan ikke spore en avslått telefon, mens den er avslått, og man kan heller ikke hente ut data i ettertid som forteller hvor den har vært og hva den har vært med på av opplevelser. Den foreslåtte løsning vil gi arbeidsgiver mulig informasjon om arbeidsutførelsen, men ingen ting annet. Det er kanskje ikke en ideell løsning, men det er kanskje en optimal løsning, hvis man er tilsatt i en deltidsstilling med en fast stillingsprosent på 0%. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 At folk ikke vet hva som skjer mtp lønn om de går litt før/kommer noen minutter for sent etc. er bunner i dårlig kommunikasjon mellom ledelse og ansatte. Ta kontakt med tillitsvalgt og få han/henne til å ta dette opp med ledelsen på vegne av alle andre. Ingen er tjent på at dere går og lurer på dette.GPS-sporing innenfor arbeidstiden mener jeg er i gråsonen. For en fengselsfange i prøvetid (kun lov til å være hjemme og på jobb) er det greit, men det defineres som en form for frihetsberøvelse. Resten av oss skal i prinsippet behandles som uskyldige frem til motsatt er bevist, samme om det gjelder unnasluntring på jobben eller lovbrudd. Arbeidsgiver kan argumentere med at de ikke følger med på GPS'en bortsett fra akkurat når du klokker ut og inn, men det kan når som helst komme en oppdatering som lar arbeidsgiver spore og loggføre alle deres bevegelser i detalj. Lenke til kommentar
danielchr94 Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Når du er en arbeidstaker eies du av arbeidsgiver i gitt arbeidstid, dette får du trossalt betalt for. Simple as. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Når du er en arbeidstaker eies du av arbeidsgiver i gitt arbeidstid, dette får du trossalt betalt for. Simple as. Nei, man har arbeidsmiljøloven (og i og for seg alle andre lover som virksomheten dekkes av) som setter begrensninger i hva arbeidsgiver kan gjøre. At man er ansatt gir ikke arb-giver rett til å bryte loven. 4 Lenke til kommentar
danielchr94 Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Når du er en arbeidstaker eies du av arbeidsgiver i gitt arbeidstid, dette får du trossalt betalt for. Simple as. Nei, man har arbeidsmiljøloven (og i og for seg alle andre lover som virksomheten dekkes av) som setter begrensninger i hva arbeidsgiver kan gjøre. At man er ansatt gir ikke arb-giver rett til å bryte loven. Det er da ikke lovbrudd å ha kontroll over sine ansatte? Om jeg betaler en person for arbeid skal jeg ikke forvente at han svir av arbedstiden på 7eleven for å "hooke burger". Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Det er da ikke lovbrudd å ha kontroll over sine ansatte? Det er begrensninger på hvilke tiltak en arb.giver kan bruke for å kontrollere sine ansatte, jo. I det minste må tiltaket være saklig. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=229591 5 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Jeg syns det blir mye synsing her nå... La meg synse litt selv: jeg antar at denne appen er utviklet til norsk bruk, og dermed nogenlunde tilpasset norsk regelverk. Hva er galt med en app for timelister som ved inn/'utstempling sjekker lokasjon opp mot et geofence, for å tillate innstempling? Jeg forutsetter at posisjonen ikke lagres, kun selve tidspunktet for innstempling. Hva er ulovlig med dette? Hvem taper på dette utover de som faktisk jukser på timelistene? Hadde vært interessant å få vite hva appen heter. Jeg regner med at den ikke er unik for firmaet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 (endret) Jeg forutsetter at posisjonen ikke lagres Men det står det jo at den gjør! Hele tiden, ikke bare ved innstempling. Endret 29. mars 2016 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Jeg forutsetter at posisjonen ikke lagres Men det står det jo at den gjør! Hele tiden, ikke bare ved innstempling. Det er jeg ikke så sikker på basert på all "troingen" - jeg synes det hadde vært fint å visst navnet på appen. I utgangspunktet kan jo mange av spørsmålene til TS kun besvares av arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Høres ut som slavearbeid (0% stilling) Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 jeg antar at denne appen er utviklet til norsk bruk, og dermed nogenlunde tilpasset norsk regelverk. Det er vel det heile denne diskusjonen dreier seg om: er denne appen tilpassa norsk regelverk? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Tilpassing til det norske regelverket vil uansett ikkje være tilstrekkelig åleine. Ein del av vurderinga på om overvåkninga er lovlig er om arbeidsgiver har saklig behov for overvåkninga, og opplysningane skal ikkje kunne brukast til andre formål enn det som opplyst om på forhånd. Det kan godt være at appen er tilpassa norsk bruk, men det som ein arbeidsgivar har saklig behov for å samle inn av data treng ikkje nødvendigvis å gjelde neste arbeidsgiver. Det er også ein del overvåkning som kun blir lovlig dersom dei som blir overvåka har fått tilstrekkelig informasjon. Slike ting som overvåkningskamera vil normalt være lov dersom det er meldt inn til datatilsynet, overvåkninga er skilta og dei ansatte er informerte. Men manglar f.eks. skiltinga så vil det ikkje lenger være lovlig. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 (endret) Jeg forutsetter at posisjonen ikke lagres Men det står det jo at den gjør! Hele tiden, ikke bare ved innstempling. Hvor står det at trådstarter vet det, sier du? Det eneste vi VET som et faktum er at kollegene til trådstarter ikke får stemplet inn eller ut om de ikke befinner seg på (i nærheten av) arbeidsstedet. I de tilfeller hvor arbeidet avsluttes et annet sted, og det skjer med godkjennelse fra arbeidsgiver, så blir det jo synd for arbeidsgiver om ansatte ikke får stemplet ut; i gamle dager løste man det ved å skrive en tilføyelse/korreksjon med penn på stemplingskortet ved neste anledning... At han blir sporet hele tiden er noe trådstarter (og hans kolleger)kun tror, antar og synser om. Vi vet heller ikke om appen "kontinuerlig" sjekker om han er innenfor/utenfor "rekkevidde", eller om det bare sjekkes når han forsøker å stemple inn/ut. Ellers: velkommen til stemplingsurets tidsalder, som begynte for 100+ år siden... At det blir kontrollert at den ansatte befinner seg på et bestemt arbeidssted til to bestemte tidspunkter (inn- og utstempling) er ikke akkurat noe nytt, men i gamle dager hadde man mindre frihet; man måtte befinne seg der uret og stemplingskortene hang, ikke hvor som helst i en 200 meters radius derfra... Endret 30. mars 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Første innlegg: Denne appen sporer oss når vi er på jobbSelvsagt kan han ta feil, men det er ikke mitt problem. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Første innlegg: Denne appen sporer oss når vi er på jobbSelvsagt kan han ta feil, men det er ikke mitt problem. Sporing er ikke det samme som lagring. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå