Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver vil at vi skal bruke app som sporer oss

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber for en stor bedrift som en type servicearbeider. Vi er mange ansatte og jobben er oppdragsbasert med 0 % stilling. Altså jobber vi når arbeidsgiver har behov og vi har mulighet. De aller fleste av oss er studenter og andre unge mennesker som har liten kjennskap til hvilke regler som gjelder i arbeidslivet. Det finnes en fagforening, men de færreste av oss er medlem der. (Det henger nok mest sammen med at vi jobber forholdsvis lite og uregelmessig og som sagt at vi er unge og uerfarne. For meg henger det sammen med at jeg ikke vil organiseres under LO.)

Arbeidet er skiftbasert. Vi jobber på forskjellige steder på Østlandet fra skift til skift. Når vi kommer på jobb melder vi oss til den som er leder på skiftet. Den av oss som har rollen som skiftleder ringer deretter til sentralen og sier ifra hvem som er på jobb. Slik har det alltid vært og slik skal det fortsatt være. Men nå vil arbeidsgiver at vi også skal laste ned en app som vi skal bruke på jobb.

Selv har jeg ikke lastet ned appen, men en del av kollegene mine har gjort det. Appen har flere funksjoner som jeg kanskje ikke har full oversikt over uten å ha prøvd den selv. Men den har i hvert fall en innstemplingsfunksjon som vi (også skiftleder) skal bruke til å stemple inn når vi kommer til jobb i tillegg til å henvende oss fysisk til leder og ringe til sentralen.

Denne appen sporer oss når vi er på jobb og det er ikke ikke mulig å stemple inn eller ut når man er en viss avstand fra et eller annet punkt på arbeidsstedet. Avstanden tror vi er rundt 200 meter eller noe slikt og det er uvisst akkurat hvor dette punktet er da vi må bevege oss litt på jobb og appen er litt treg til å oppdatere avstanden. Det er heller ingen jeg har snakket med som har prøvd å peile omtrent hvor dette punktet er. Dette er vi ikke blitt opplyst om, men kollegene mine oppdaget det da de hadde lastet ned appen.

Dette oppleves som svært ubehagelig. Det er ikke bare fordi arbeidsgiver vil spore oss på jobb, men også fordi selve arbeidet innebærer at vi må bevege oss, av og til utenfor en radius på 200 meter. Vi har ikke faste pausetider, men tilpasser oss arbeidsmengden og hverandre. I pausene er det vanlig å gå eller kjøre en liten tur for å kjøpe mat.

I tillegg føles det (i hvert fall for meg) som en skikkelig mistillitserklæring at vårt oppmøte på arbeidsstedet og skiftleders ord om vår tilstedeværelse ikke er tilstrekkelig for arbeidsgiver. På de 5 årene jeg har vært ansatt har det aldri vært et problem at folk lar være å møte opp eller kommer for sent uten å gi beskjed. Arbeidet vårt innebærer å betjene/veilede både kunder og kolleger, så det er svært vanskelig for én uærlig ansatt å være lenge borte fra arbeidsstedet og i hvert fall ikke mulig for en gruppe ansatte å forlate stedet da det naturligvis er mer å gjøre når vi er flere på jobb på samme sted.

Vi er ikke blitt opplyst om hvorfor arbeidsgiver ønsker at vi skal bruke appen eller innstemplingsfunksjonen. Jeg vet ikke om data som appen registrerer blir lagret noe sted og derfor ikke akkurat hva arbeidsgiver har tilgang til. Men det er naturlig å anta at arbeidsgiver i hvert fall ønsker å se når vi har stemplet inn og ut, og dermed om vi har vært innenfor zonen det er mulig å stemple seg inn i på riktig tid og ikke forlatt den for tidlig. Vi er ikke blitt opplyst om hvilke personer eller hvilket kontor som skal håndtere dataene eller har tilgang til dem.

Vi bruker våre egne telefoner på jobb og betaler våre egne abonnementer. Vi får altså ikke jobbtelefoner av arbeidsgiver og får ingen kompensasjon for datamengden appen bruker.

Jeg lurer altså på om arbeidsgiver har lov til å be oss bruke en app som sporer oss på jobb? Og så lurer jeg på hva arbeidsgiver kan forvente at vi bruker mobilen uten å betale abonnementet eller gi oss kompensasjon?

Jeg har som nevnt ikke lastet ned appen selv og kommer i hvert fall ikke til å gjøre det før arbeidsgiver på en lovlig måte kan tvinge meg til det. Men det er ikke tilstrekkelig da jeg har mange kolleger som allerede har lastet den ned og ikke har gode forutsetninger til å ivareta rettighetene sine. Jeg ønsker at sporingen og innstemplingsfunksjonen skal vrakes, helst så fort som mulig, samt at appen og resten av dens funksjoner ellers skal være frivillig å bruke. Hvilke muligheter har jeg/vi til å oppnå dette?

Hvilke muligheter har vi, kollegene mine og jeg, generelt til å få rettshjelp når konflikter oppstår? Som nevnt har vi 0 % stilling, lav inntekt og kun ett reelt fagforeningsalternativ som mange av oss av ikke vil melde oss inn i.

Takk for svar. Hvis jeg har utelatt noe som kan være relevant, skal jeg selvfølgelig svare på spørsmål.

Anonymous poster hash: 9d78a...9b0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser da ut som om denne appen er en fordel for dere å bruke, hvorfor motsette seg bruk av den da? 

Sniker folk seg vekk fra arbeidsplassen iløpet av dagen? Kommer ikke folk på jobb i tide men dere ringer inn og "later som" de er der likevel for å være kompis? Hvis ikke, hva er problemet?

Endret av Bytex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den enklaste måten å sjekke opp i dette er vell å ta kontakt med fagforeinga som er representert på arbeidsplassen. Sjølv om du ikkje sjølv er medlem så er nok sannsynlegheita stor for at dei kjem til å ta saka på vegne av dei som er medlemmar.

Du kan sjølvsagt også sjekke opp med datatilsynet, men eg reknar med at arbeidsgiver nok vil gjere seg vanskelig dersom du går rett til tilsynsmyndigheitene.

Arbeidsgiver skal uansett kunne begrunne kva dei registrerte personopplysningane skal brukast til, og det er ikkje lov å bruke opplysningane til andre ting enn det dei var tenkt for. Etter arbeidsmiljølova har arbeidsgiver plikt til å drøfte innførelsen av kontrolltiltak med dei tillitsvalgte og deretter informere dei ansatte. Dette vil vanligvis føre fram til eit informasjonsmøte der arbeidsgiver beskriver kva det nye tiltaket medfører, informasjon om kva opplysningar som blir lagra, kva opplysningane skal brukast til og kven som har tilgang på opplysningane.

Dei fleste ferdige system for dette er designa for å ivareta reglane i personopplysningslova. Det hadde overraska meg om appen logger meir opplysninga enn posisjon og tidspunkt for inn/ut-stempling. Det er sjeldan eit behov for å gps-spore arbeidstakaren til ei kvar tid på arbeidsplassen.

Når det gjeld bruk av privatmobil så vil det være avhengig av kva som er avtalt i arbeidsavtalen. Sidan dere alle brukar privattelefonen så er det nok sannsynleg at det har vært ein einigheit om at arbeidstakarane skal ha eigen telefon slik at skiftleder kan kontakte dei ansatte. Men til tross for dette så meinar eg at det vil være rimelig å kreve ein ekstrakompensasjon for databruk på mobilen (det er ikkje alle som har datapakke inkludert), alternativt så må det forventast at arbeidsgiver ordner med wifi tilgang på oppdragsplassane.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Innstemplingsfunksjonen i seg sjølv er vel heilt og fullt lovleg, ellers er det mange bedrifter i dag som opererer ulovleg. Er det slik at du dersom du beveger deg utafor denne radiusen so blir du utstempla? 

Nei, jeg har ikke forstått det slik på kollegene mine. Men man må være i området for å stemple ut på slutten av arbeidsdagen.

Noen ganger avslutter vi arbeidsdagen på et annet sted enn den startet. Da er det noen ganger upraktisk å reise tilbake dit man begynte før man reiser hjem og tidligere har det derfor vært slik at vi reiser rett hjem derfra. Da reiser man uten å si ifra til sentralen eller noen andre, ved mindre man skal avløses der, ikke får fullført jobben eller noe uforutsett oppstår.

Jeg møtte nylig en av våre nærmeste ledere og han sa noe spøkefullt at han var på overtid fordi han ikke hadde fått til å stemple ut på flere arbeidsdager.

Det ser da ut som om denne appen er en fordel for dere å bruke, hvorfor motsette seg bruk av den da? 

Sniker folk seg vekk fra arbeidsplassen iløpet av dagen? Kommer ikke folk på jobb i tide men dere ringer inn og "later som" de er der likevel for å være kompis? Hvis ikke, hva er problemet?

Noen av de andre funksjonene kan være nyttige, selv om de verken er eller har vært nødvendige for å utføre arbeidet.

Enkelte har sneket seg vekk uten å si ifra eller avtale med noen et par ganger mens jeg har vært ansatt. Da er dette naturligvis blitt oppdaget. De det gjelder har da fått beskjed om å dra hjem og har sluttet i jobben kort tid etterpå.

Ellers hender det, som på andre arbeidsplasser, at folk ikke dukker opp eller kommer for sent. Da har dette som regel en sammenheng med at en kollega er blitt syk, har forsovet seg, sitter fast i kollektivtrafikk eller liknende. Da ringer folk selv til skiftleder og/eller sentralen (skiftleder kan også bli syk) og gir beskjed, ellers vil leder på det aktuelle eller det tidligere skiftet og/eller sentralen ringe vedkommende når de ikke har sett eller fått beskjed om oppmøte i rimelig tid etter at skiftet har begynt.

Så, kort sagt: Nei, det er ikke et problem at folk sniker seg vekk. Det er heller ikke et problem at kolleger dekker for hverandre og gir uriktige opplysninger til sentralen og ledere. Vi har en interesse av at alle møter opp og utfører sin del av arbeidet. Det ville også vært vanskelig å dekke for hverandre da vi betjener kolleger med andre arbeidsoppgaver på jobb og disse kan ofte se hvor mange som er der. I tillegg kommer ledere innom av og til (angivelig ikke for å kontrollere at vi er på jobb, men for å få et bilde av hvor godt ting fungerer med tanke på antall ansatte, rutiner og uforutsette ting som kan oppstå samt assistere oss om nødvendig).

Hva problemet til arbeidsgiver er, vet jeg ikke. De har som nevnt ikke sagt noe om hvorfor de valgte å innføre appen eller uttrykt problemer i forhold til oppmøte eller liknende.

Hvis du lurer på hva problemet mitt er, er det primært at appen ser hvor vi er og sekundært at arbeidsgiver forventer at vi skal bruke den uten å vite noe om hvilken mobil vi har eller betale datamengde.

Den enklaste måten å sjekke opp i dette er vell å ta kontakt med fagforeinga som er representert på arbeidsplassen. Sjølv om du ikkje sjølv er medlem så er nok sannsynlegheita stor for at dei kjem til å ta saka på vegne av dei som er medlemmar.

Du kan sjølvsagt også sjekke opp med datatilsynet, men eg reknar med at arbeidsgiver nok vil gjere seg vanskelig dersom du går rett til tilsynsmyndigheitene.

Arbeidsgiver skal uansett kunne begrunne kva dei registrerte personopplysningane skal brukast til, og det er ikkje lov å bruke opplysningane til andre ting enn det dei var tenkt for. Etter arbeidsmiljølova har arbeidsgiver plikt til å drøfte innførelsen av kontrolltiltak med dei tillitsvalgte og deretter informere dei ansatte. Dette vil vanligvis føre fram til eit informasjonsmøte der arbeidsgiver beskriver kva det nye tiltaket medfører, informasjon om kva opplysningar som blir lagra, kva opplysningane skal brukast til og kven som har tilgang på opplysningane.

Dei fleste ferdige system for dette er designa for å ivareta reglane i personopplysningslova. Det hadde overraska meg om appen logger meir opplysninga enn posisjon og tidspunkt for inn/ut-stempling. Det er sjeldan eit behov for å gps-spore arbeidstakaren til ei kvar tid på arbeidsplassen.

Når det gjeld bruk av privatmobil så vil det være avhengig av kva som er avtalt i arbeidsavtalen. Sidan dere alle brukar privattelefonen så er det nok sannsynleg at det har vært ein einigheit om at arbeidstakarane skal ha eigen telefon slik at skiftleder kan kontakte dei ansatte. Men til tross for dette så meinar eg at det vil være rimelig å kreve ein ekstrakompensasjon for databruk på mobilen (det er ikkje alle som har datapakke inkludert), alternativt så må det forventast at arbeidsgiver ordner med wifi tilgang på oppdragsplassane.

Dette stemmer godt med hva jeg trodde. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Verden blir digital. Vi har apper på telefonene hvor vi stempler inn og ut, loggfører og rapporterer. Vi har gps på bilene og dersom disse er i bruk et sted på et tidspunkt der de ikke skal være kan vi få en telefon som ønsker å vite hva ærend bilen er på.

Dette er helt greit og en følge av at det er utrolig mange tullinger som misbruker alle friheter de får.

Når det gjelder bruk av egen tlf så skulle det bare være til å legge mobilen hjemme. Da må enten bedriften skaffe en til deg eller gi en vakt telefon tilgjengelig for de på plassen men da kan det bli vanskeligere å sitte på facebook og snappe i arbeidstiden :)

(Dette da for å passivt sørge for at bedriften ser seg nødt til å gjøre tilgjengelig en telefon).

Det sagt så er det også en stor fordel å prøve å spille på lag med arbeidsgiver. Det er mange som "står på krava" uten å skjønne at de ødelegger for seg selv.

Hva "reglene" tillater at du kan kreve er en ting, at bedrifter i mindre og mindre grad ønsker fast ansatte og heller ønsker å benytte seg av mannskapsbyråer er en annen.

Se på hva som skjer offshore når folk får kreve for lenge uten at noen tør gi beskjed når nok er nok.

Lenke til kommentar
Vi bruker våre egne telefoner på jobb og betaler våre egne abonnementer. Vi får altså ikke jobbtelefoner av arbeidsgiver og får ingen kompensasjon for datamengden appen bruker.

Dette kan ikke en arbeidsgiver kreve. Da må det bli firma-tlf. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Verden blir digital. Vi har apper på telefonene hvor vi stempler inn og ut, loggfører og rapporterer. Vi har gps på bilene og dersom disse er i bruk et sted på et tidspunkt der de ikke skal være kan vi få en telefon som ønsker å vite hva ærend bilen er på.

Dette er helt greit og en følge av at det er utrolig mange tullinger som misbruker alle friheter de får.

Jeg vet ikke om du leste, men folk overvåkes jo på privaten her, fordi de ikke får stemplet ut, fordi de ikke slutter arbeidsdagen i utstemplings-sonen.

Det er arbeidsgiver som er en av tullingene som har misbrukt frihetene sine i denne saken.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er litt uklart for meg: krever arbeidsgiver dette, eller ønsker arbeidsgiver dette?

Hva skjer om du ikke har telefon med mulighet til å inatallere appen?

Det er uklart for meg også. Først fikk jeg en automatisk e-post om at jeg var registrert som bruker og så en e-post fra arbeidsgiver der vi ble anbefalt å ta i bruk appen samme dag. Et par dager senere er beskjeden at vi skal bruke stemplingsuret når vi kommer og drar fra jobb. Om dette er "skal" som i "vi ønsker sterkt at dere skal gjøre det" eller "skal" som i "dere må gjøre dette" vet jeg ikke.

Jeg har mulighet til å installere appen, men jeg ikke gjort det. Hva som skjer når noen legger merke til at jeg ikke stempler inn og ut, gjenstår å se. Men det kan i hvert fall ikke bestrides at jeg har vært på jobb da skiftlederen (som kan være meg eller en annen person) uansett melder fra om hvem som har møtt opp og hvem som eventuelt er fraværende i begynnelsen av hvert skift.

Når det gjelder bruk av egen tlf så skulle det bare være til å legge mobilen hjemme. Da må enten bedriften skaffe en til deg eller gi en vakt telefon tilgjengelig for de på plassen men da kan det bli vanskeligere å sitte på facebook og snappe i arbeidstiden :)

(Dette da for å passivt sørge for at bedriften ser seg nødt til å gjøre tilgjengelig en telefon).

Det sagt så er det også en stor fordel å prøve å spille på lag med arbeidsgiver. Det er mange som "står på krava" uten å skjønne at de ødelegger for seg selv.

Hva "reglene" tillater at du kan kreve er en ting, at bedrifter i mindre og mindre grad ønsker fast ansatte og heller ønsker å benytte seg av mannskapsbyråer er en annen.

Se på hva som skjer offshore når folk får kreve for lenge uten at noen tør gi beskjed når nok er nok.

Det er nettopp i en digitalisert verden at det er viktig å ivareta personvernet. Ellers mener jeg at de aller fleste kollegene mine og jeg i årevis har vist at vi ikke misbruker de få frihetene vi har. Det er ingenting som har endret seg nå.

Hvis jeg er skiftleder eller har en annen rolle som krever at jeg foretar utgående samtaler kompenseres jeg for det gjennom et lite lønnstillegg, så det er ikke et problem. Det er kun et problem hvis arbeidsgiver forventer at jeg skal ha en mobil som er kompatibel med appen og ikke vil kompensere for datamengden, enda så liten den kanskje er.

Jeg er ikke fast ansatt, da jeg som nevnt har en oppdragsbasert 0 % stilling. Arbeidsgiveren min må altså ikke gi meg verken arbeid eller lønn i dag. Jeg har altså ikke så mye å tape, men jeg tror ikke at arbeidsgiver vil kvitte seg med erfarne og stabile ansatte da de ofte sliter med å dekke skiftene, vi står for den praktiske opplæringen av nye ansatte igjen og igjen samt at det allerede er høy turnover (fordi unge mennesker flytter på seg, folk ønsker en stillingsprosent høyere enn 0 og arbeidet ofte er fysisk og psykisk utmattende). Arbeidsgiver prøvde en kort periode for lenge siden å supplere oss som var ansatt og opplært i bedriften med et bemanningsbyrå. Det var kanskje litt billigere, men ble en stor fiasko. Så jeg tviler på at noen beslutningstakere i bedriften vil prøve det igjen.

Jeg håper du er sikker på at du ikke spores ulovlig med gps. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/100000-i-bot-for-ulovlig-GPS-overvaking-av-soppelbilsjafor-7250604.html

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk ikke noe klart svar her, men jeg tenkte å komme med en liten oppdatering. Jeg har jobbet noen ganger siden jeg skrev forrige innlegg. Jeg har fortsatt ikke lastet ned appen og ingen har bedt meg gjøre det.

En kollega av meg har også undersøkt saken og sier at "Datatilsynet mener at dette ikke er lov og at samtykket kan trekkes tilbake". Jeg antar at det er snakk om et implisitt samtykke.

Lenke til kommentar

Hva slags jobb dreier det seg om? Kan arbeidsgiver begrunne ønsket om sporing av med sikkerhetshensyn? Bruker dere firmabil eller egen bil i arbeid?

Nå er det lenge siden jeg leste meg opp på sporing av arbeidstakere - men essensen mener jeg å huske var at arbeidstaker skulle informeres om dette, posisjoner skulle ikke lagres over en viss tid, og sporingen skal være mulig å slå av.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si noe mer enn at jeg er en servicearbeider som betjener både kunder og kolleger, at selskapet først og fremst tilbyr en tjeneste og at dette er en jobb jeg kombinerer med studier.

Arbeidsgiver har ikke gitt oss noen opplysninger om appen bortsett fra hva vi kan bruke den til og at de vil at vi skal bruke den til å stemple inn og ut. At appen kontrollerer om vi er inne i et område eller eventuelt hvor langt unna vi er før den lar oss stemple inn eller ut, oppdaget kollegene mine da de begynte å bruke den.

Jeg kan ikke se hvordan appen bidrar til sikkerhet. Arbeidsgiver har heller ikke nevnt sikkerhet, men selger inn appen som noe som angivelig skal gjøre vår del av arbeidet lettere.

Nå har også rykter begynt å versere. Noen mener at deler av lønnen vil bli trukket fra hvis vi stempler inn sent eller stempler ut for tidlig. Dette er angivelig noe de nyeste ansatte er blitt fortalt på kurs. Det pleier å være overlapp på 30 minutter mellom skiftene, så når neste skift kommer og det første skiftet har oppdatert avløserne på arbeidet, er det vanlig å gå litt før skiftet egentlig er over. Da er det jo ikke noe mer å gjøre for det første skiftet. Hvis ingen avløsere kommer, kan vi dra når vi har forsikret oss om at de siste kundene på skiftet er betjent, sa en tidligere leder til meg kort tid etter at jeg begynte i jobben.

Nå er det blitt slik at de som er redde for å miste lønn sitter igjen i 10 - 20 minutter for å stemple ut på rett tid og ikke før, selv om det ikke er behov for dem der og de kan være i veien for det neste skiftet. Andre tror de kan kompensere ved å stemple inn før arbeidstid eller etter avsluttet skift av og til, fordi de uansett kommer tidlig eller må vente på kollektiv transport. Ingen ledere har sagt i plenum at de vil bruke stemplingstidspunktet til å trekke noen i lønn.

Vi bruker ikke firmabiler. Det er sjelden behov for å flytte på oss lenger enn vi kan gå, men de gangene det er det, kan vi velge å kjøre egen bil eller ta kollektivtransport. Hvis ikke det er mulig, dekker arbeidsgiver drosje.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si noe mer enn at jeg er en servicearbeider som betjener både kunder og kolleger, at selskapet først og fremst tilbyr en tjeneste og at dette er en jobb jeg kombinerer med studier.

Arbeidsgiver har ikke gitt oss noen opplysninger om appen bortsett fra hva vi kan bruke den til og at de vil at vi skal bruke den til å stemple inn og ut. At appen kontrollerer om vi er inne i et område eller eventuelt hvor langt unna vi er før den lar oss stemple inn eller ut, oppdaget kollegene mine da de begynte å bruke den.

Jeg kan ikke se hvordan appen bidrar til sikkerhet. Arbeidsgiver har heller ikke nevnt sikkerhet, men selger inn appen som noe som angivelig skal gjøre vår del av arbeidet lettere.

Nå har også rykter begynt å versere. Noen mener at deler av lønnen vil bli trukket fra hvis vi stempler inn sent eller stempler ut for tidlig. Dette er angivelig noe de nyeste ansatte er blitt fortalt på kurs. Det pleier å være overlapp på 30 minutter mellom skiftene, så når neste skift kommer og det første skiftet har oppdatert avløserne på arbeidet, er det vanlig å gå litt før skiftet egentlig er over. Da er det jo ikke noe mer å gjøre for det første skiftet. Hvis ingen avløsere kommer, kan vi dra når vi har forsikret oss om at de siste kundene på skiftet er betjent, sa en tidligere leder til meg kort tid etter at jeg begynte i jobben.

Nå er det blitt slik at de som er redde for å miste lønn sitter igjen i 10 - 20 minutter for å stemple ut på rett tid og ikke før, selv om det ikke er behov for dem der og de kan være i veien for det neste skiftet. Andre tror de kan kompensere ved å stemple inn før arbeidstid eller etter avsluttet skift av og til, fordi de uansett kommer tidlig eller må vente på kollektiv transport. Ingen ledere har sagt i plenum at de vil bruke stemplingstidspunktet til å trekke noen i lønn.

Vi bruker ikke firmabiler. Det er sjelden behov for å flytte på oss lenger enn vi kan gå, men de gangene det er det, kan vi velge å kjøre egen bil eller ta kollektivtransport. Hvis ikke det er mulig, dekker arbeidsgiver drosje.

Tillitsvalgt bør ta opp med arbeidsgiver at det må informeres bedre om appen. Aller helst på fellesmøter, om dere har slike. Slike rykter går alltid på min arbeidsplass og. Som oftest er de grunnløse, men av og til stemmer de. I begge tilfeller er det viktig for begge parter at rett informasjon kommer ut.

Anonymous poster hash: 4352e...ee6

Lenke til kommentar

Det kan nok tenkes at "appen" brukes lovlig eller ulovlig. Sjansen er nok til stede for at den kan brukes ulovlig, men som student med deltidsjobb og en fast stillingsprosent på 0%, så har man nok i praksis ikke så mye å stille med.

Hvis det er en jobb som genererer noen ti-tusener i inntekt og man behøver pengene, så ville jeg ha løst problemstillingen slik:

Ring-kontant telefon til 500,- kr som brukes til jobb og ingen ting annet. Det gir arbeidsgiver tilgang til jobb-data og ikke så mye annet. Det gir et "tap" på 500,- kr, men ikke så mye mer enn det, og problemstillingen er rent praktisk sett løst. Det blir som å kjøpe seg et ekstra sett med sko til jobb-bruk. 

Lenke til kommentar

og problemstillingen er rent praktisk sett løst.
Hvordan løser det problemet med at de spores når de ikke er på jobb?

Hvis man utfører jobben på en ordinær måte så bør jo ikke det være et kjempestort problem. Etter arbeidstidens slutt så slås telefonen av. Det vil kunne tenkes å gi en rapportering om hva som skjer på jobb, men ikke noe mer enn det.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...