Dolandyret Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Hei!Ingen grunn til å dvele, så jeg går rett på sak. Har sittet en stund og fundert på noe, nemlig salg av ved. Om sommeren så har jeg nærmest skaffet meg "fast" jobb i kommunen. Jobbet der et par år nå, og pga. erfaring så får jeg jobb der om jeg søker i år også. Dette er en 7-15 jobb som er kjekk å ha, men nå som jeg starter som student til neste år, hadde det vært greit å kunne tjent enda mer på sommeren, så en har litt å gå på utover året. Pga. dette har jeg begynt å tenke litt i retning salg av ved. Har en del erfaring når det kommer til produksjon, men ikke så mye til etterspørsel og marked for ved, da vi som oftest ikke lager mer enn vi trenger selv. Men nå har det seg sånn at vi har gått til anskaffelse av en vedmaskin med transportbånd som kutter og kløyver selv. Dette medfører da at det er mulig å lage forferdelige mengder ved på en sommer. Vi kjenner også folk som driver med hogst, så det er mulig å få tak i ved relativt billig. Oppe hvor jeg bor(ca. 20 mil nord for Oslo) er det naturligvis etterspørsel, men ikke på langt nær like stor som jeg kan tenke meg det er i Oslo-området. Med jobbing nå og da etter jobb samt. i helger kan det være mulig å få laget rundt 300 kubikk ved på en sommer. Med tørrlagring i egen hall vil veden bli klar for salg året etter. "planen" med all denne veden er å kjøre den med lastebil til oslo, i 60 liters sekker, og selge den der. Evt. større om folk foretrekker det. Nå kommer spørsmålene:Noen som vet hvordan markedet for ved er i Oslo og omegn?Hva er best å selge? 60liters-sekker eller hele kubikkssekker?Hva er grei pris på veden? Kan få tak i både gran og bjørk til å lage ved av. Bjørka ligger litt høyere i pris, men jeg har regnet med priser på ca. 50kr/60l gran, 500kr/1kubikk gran, 60kr/60l bjørk, 600/1kubikk bjørk. Er dette mye? Tenker at ved å sette prisene litt lave i utgangspunktet, så vil det bli enklere å få solgt unna. I og med vi har alt av utstyr selv så koster det ikke allverden å produsere. Med prisene over har jeg regner med frem til ca. 25000kr overskudd pr. 70kubikk med ved, noe som høres veldig lukrativt ut. Unnskyld om innlegget er litt rotete, men føler det er litt vanskelig å formulere seg på nett. Endret 14. februar 2016 av Dolandyret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå