Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Høyde på barn og hvor høye de blir som voknse

Anbefalte innlegg

Har en sønn som er 7 år, og er 140 cm. Han har alltid vært høy for alderen, og jeg merker iblant at folk kan bli litt misunnelige av den grunn, merkelig nok.

Uten at jeg tar opp temaet, får jeg kommentarer om at "ja, han vokser vel tidlig han da," og "er ikke sikkert han blir så høy når han blir voksen, "kan jo hende H....(navn på fetter som er 10 cm lavere) blir den høyeste til slutt!"

Altså, hvorfor skal folk så ofte kommentere andre barns høyde? Har venner med barn som er i andre skalaen også  -lavere enn snittet, og da er alltid kommentarene "åh, så liten og søt," "vokser sikkert forbi de andre på ungdomsskolen" etc. På en måte motsatt av hvilke kommentarer jeg får om min sønn.

Det finnes vel ikke noen fasit, men er det ofte slik som folk stadig vekk liker å påpeke overfor meg, at min sønn "sannsynligvis" ikke blir høy som voksen, fordi han liksom vokser nå, men ikke så mye i puberteten? Eller er et barn som helt fra "starten" er høyere enn andre på egen alder, blir høyere som voksne?

Jeg hadde ikke engang tenkt så mye på dette temaet før jeg fikk egne barn, og oppdaget hvor absurd det er at andre foreldre virker litt irriterte over at min sønn er høy (han er jo ikke engang ekstremt høy, finnes jo flere gutter på hans alder som er høyere sikkert), og hvorfor?

Datteren min har helt gjennomsnittlig høyde for sin alder, og om henne hører jeg aldri slike spydige kommentarer om kropp og høyde.

Anonymous poster hash: 53d26...b42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en sønn som er 7 år, og er 140 cm. Han har alltid vært høy for alderen, og jeg merker iblant at folk kan bli litt misunnelige av den grunn, merkelig nok.

Uten at jeg tar opp temaet, får jeg kommentarer om at "ja, han vokser vel tidlig han da," og "er ikke sikkert han blir så høy når han blir voksen, "kan jo hende H....(navn på fetter som er 10 cm lavere) blir den høyeste til slutt!"

Altså, hvorfor skal folk så ofte kommentere andre barns høyde? Har venner med barn som er i andre skalaen også  -lavere enn snittet, og da er alltid kommentarene "åh, så liten og søt," "vokser sikkert forbi de andre på ungdomsskolen" etc. På en måte motsatt av hvilke kommentarer jeg får om min sønn.

Det finnes vel ikke noen fasit, men er det ofte slik som folk stadig vekk liker å påpeke overfor meg, at min sønn "sannsynligvis" ikke blir høy som voksen, fordi han liksom vokser nå, men ikke så mye i puberteten? Eller er et barn som helt fra "starten" er høyere enn andre på egen alder, blir høyere som voksne?

Jeg hadde ikke engang tenkt så mye på dette temaet før jeg fikk egne barn, og oppdaget hvor absurd det er at andre foreldre virker litt irriterte over at min sønn er høy (han er jo ikke engang ekstremt høy, finnes jo flere gutter på hans alder som er høyere sikkert), og hvorfor?

Datteren min har helt gjennomsnittlig høyde for sin alder, og om henne hører jeg aldri slike spydige kommentarer om kropp og høyde.

Anonymous poster hash: 53d26...b42

har aldri tenkt så mye på hvor høy barna mine kom til å bli. Det bryr meg ikke, annet om de ble usedvanlig liten, og følte komplekser med det. .. 

Mine barn var normalt høye hele veien. Nå er de normalt høy vil jeg si. Begge er så og si voksne. 

Jeg var faktisk veldig lav som liten. Folk trodde at jeg var 4-5 år yngre enn jeg var, men vokste mye da jeg var rundt 15. 

Lenke til kommentar

Eneste som kan være verdt å ha i tankene er om han når en viss høyde uten å ha kommet i puberteten, for å se om det er risiko for ekstrem høyde og eventuell behandling for å stoppe dette. Klarer ikke finne noe på det men lurer på om det var rundt 170ish cm som var snakk om da jeg var gjennom det

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er et resultat av at 1) det er et ideal å være høy og atletisk bygget, og det å være høy er forbundet med forfordeling 2) ikke alle kan være høyere enn gjennomsnittet (en statistisk umulighet), så det er generelt en del komplekser knytta til høyde, og dette er grobunn for misunnelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...