sofTest Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Vurderer å kjøpe digitalkamera. Men i de testene jeg leser, så blir det kun nevnt papirkopier opptil A4-størrelse. Hvis man ønsker papirkopier på f.eks. ca. 35x50, hvilke typer digitalkamera egner seg? Gi gjerne også eksempler/anbefaling på modeller. Er ikke noen avansert fotograf, så bruksområdet blir for det meste bilder av familie og venner i ulike sammenhenger. Men forstår at man ved anskaffelse av digitalkamera ofte bruker kamera mer, så jeg er også åpen for forslag på kamera å vokse litt med. Lenke til kommentar
Jarle M. Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Hei, det er en liten utfordring. Har selv et Canon 300D-kamera som har 6,3 Mpixel. Dette holder bare til 26x 17,5 cm i 300 Dpi. Er du villig til å gå ned til 150 dpi får du størrelsen du ønsker. Beste kamera på markedet i dag er vel kameraer med 10 Mpixel, men disse koster 40000 og oppover. Et annet alternativ er å forstørre bildene i Photoshop. Her finnes det noen triks for å øke bildestørrelsen en del uten at bildet forringes for mye. Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Kjører ut A3+ (32,5*47,5) fra EOS 10D (6,3 Mpixel), og er kjempefornøyd. Kan ikke se pixelereing uten lupe, og bildene er sylskarpe. Mine erfaringer tilser max A4 størrelse for 3 Mpixel eller større og A3(+) for 6 Mpixel eller større. Man kan dessuten interpolere med brukbart resultat for større utskrifter, men har ikke testet dette selv ennå. Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg har kjørt ut 20 * 30 inch (!) via en samme type tjeneste som minebilder (photobox, i england), fra mitt D60 (6 mpx JPG høy kvalitet), og det er umulig å se at det er et digitalt bilde. HJ Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 10D og D60 tror jeg nok er utenfor min rekkevidde, både når det gjelder pris og foreløpig også kvalifikasjoner. Når det gjelder 300D og å gå ned til 150 DPI, i praksis, er det så at det kun er ved nærmere granskning forskjellene vil være tydelig? For oppløsningsmessig, så er det jo svært små forskjeller mellom 10D og 300D. Har lest at 300D er billigere bygd enn 10D, både når det gjelder mekanisme og hus, noe som bør forklare størstedelen av prisforskjellen? Antar at "standardlinsen" på 300D heller ikke er den beste. Er det mulig å velge en bedre linse til 300D, og mer eller mindre eliminere forskjellen i bildekvalitet mellom denne og 10D? Har også lest litt om DSC-F828 på 8 Mpixel. Det er i samme prisklasse som 300D, og burde i teorien kunne gi bedre bilder på store papirkopier. Det er ikke speilrefleks, men tror ikke det er kritisk for mitt bruk. Noen som har noen tanker om dette? Lenke til kommentar
johang Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Anbefaler Tokinas 24-200 til EOS300D. Et meget godt objektiv, i alle fall montert på filmbaserte kamera. Det koster å være kar, men duverden for et omfang du får, og byggekvaliteten er langt bedre enn kameraet i seg selv. johanG. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå