Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bunnpanne tetning erfaring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen direkte produkt å anbefale, men jeg hadde ikke brukt det som en permanent løsning heller. Plutselig slår det lekk og olja lekker ut. Enten hadde jeg fått det sveiset eller skaffet en brukt en.

 

Spørs også på hvordan sprekken er da.

Lenke til kommentar

Neppe mulig å sveise om det er samme grums ståle resten av vag konsernet har i bunnpannene. Beste er å bytte.

 

Men som perpyro sier. Kan det gå med en liten lapp av stål over hullet å pakningsmasse/pakning mellom å skru det fast. Gjorde det sist vinter på en senka leon cupra som var å hilste på en issvull.

Lenke til kommentar

Neppe mulig å sveise om det er samme grums ståle resten av vag konsernet har i bunnpannene. Beste er å bytte.

Men som perpyro sier. Kan det gå med en liten lapp av stål over hullet å pakningsmasse/pakning mellom å skru det fast. Gjorde det sist vinter på en senka leon cupra som var å hilste på en issvull.

 

Edit: ps dete var bare en midlertidig løsning men eiern ventet på ny.

Lenke til kommentar

 

Neppe mulig å sveise om det er samme grums ståle resten av vag konsernet har i bunnpannene. Beste er å bytte.

Men som perpyro sier. Kan det gå med en liten lapp av stål over hullet å pakningsmasse/pakning mellom å skru det fast. Gjorde det sist vinter på en senka leon cupra som var å hilste på en issvull.

 

Edit: ps dete var bare en midlertidig løsning men eiern ventet på ny.

 

å det fungerte bra? hvilket produkt brukte du ?

Lenke til kommentar

Er det sprekk på et flatt sted eller i hjørne.

Er det på et flatt sted kan du lappe med en metallbit, skruer og tettemasse.

Har gjort dette på snøfresermotor der råden finner veien ut av veivhuset når den ryksprekken er  i en liten grop, er egentlig ikke store sprekken. Men nok til at det lekker. Det fungerte bra?

Endret av Renearnesen
Lenke til kommentar

 

Er det sprekk på et flatt sted eller i hjørne.

Er det på et flatt sted kan du lappe med en metallbit, skruer og tettemasse.

Har gjort dette på snøfresermotor der råden finner veien ut av veivhuset når den ryksprekken er  i en liten grop, er egentlig ikke store sprekken. Men nok til at det lekker. Det fungerte bra?

 

Blei nok litt feil med quoten din dette men tror jeg forstår.

Joda lappingen jeg gjorde fungerte utmerket resten av tiden jeg hadde den fresen som var en sesong.

Kasta den senere da girboksen fremme knakk.

Dette var en gammel sak fra det glade 70 tallet og var oppbrukt for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Er ingen problemer å få sveiset en bunnpanne. Du må bare vite hva den er laget av. De fleste biler i dag har bunnpanner av aluminium. Rett og slett fordi stål ruster. Aluminium krever dertil egnet utstyr for å sveises. Argon dekkgass med dertil egnet tilsats materiale for aluminium og Mig eller Tig sveis.

 

En hver form for kitting av sprekker eller lignende er å regne for en midlertidig løsning. Men var borti ett tilfelle hvor jeg skulle sveise en bunnpanne hvor den hadde vert kittet i 3 år. Spurte eieren om han hadde merket noen lekkasje, hvor han svarte at det ikke var noe mere enn en normal gammel bruksbil. Kunne så vidt se en dråpe av og til. Han husket dessverre ikke hva slags kitt som var blitt brukt. Men sa det var kjøpt spesielt for bunnpanne. Men skal kitten feste seg er rengjøring ekstremt nøye. Han hadde demontert bunnpanna og rengjort den med aceton før han la på kitten. Samme må man gjøre før eventuell sveising fordi Hydrogen vil reagere med aluminiumsoksid. Hydrogen finnes i fukt olje og fett. :innocent:

Lenke til kommentar

På forrige bilen fikk jeg en sprekk i bunnpanne (aluminium). 1) Tømte oljepanna for olje 2)vasket godt rundt skadestedet slik at oljerester forsvant 3) borret opp sprekken i begge ender med et lite bor (tror det var rundt 2-4 mm) slik at det ikke skulle sprekke opp videre 4) vasket av og tørket skadestedet igjen 5) brukte Biltema sin Epoxykitt for deretter å la dette tørke godt (minst 12 timer stod det til tørk , dette var sommer) 6) byttet filter og helte på ny olje tut og kjør.

 

Dette funket godt de 2.5 årene jeg eide bilen etter reparasjonen, bilen ble deretter solgt videre.

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksykitt-2000019181/

Lenke til kommentar

 

 

Neppe mulig å sveise om det er samme grums ståle resten av vag konsernet har i bunnpannene. Beste er å bytte.

Men som perpyro sier. Kan det gå med en liten lapp av stål over hullet å pakningsmasse/pakning mellom å skru det fast. Gjorde det sist vinter på en senka leon cupra som var å hilste på en issvull.

 

Edit: ps dete var bare en midlertidig løsning men eiern ventet på ny.

 

å det fungerte bra? hvilket produkt brukte du ?

 

 

vanlig pakningsmasse kjøpt på esso mener det var en rød tube. '

men som sagt dette var snakk om midlertidig løsnig for en uke 14 dager mens eiern ventet på ny bunnpanne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...