Janbanan123 Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Jeg lærer et nytt språk og lurer på om det er best å lære å snakke og mange ord før jeg begynner med gramatikk. Kan noen lage en liste over hvordan jeg lærer mest effektivt? Takk. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Grammatikk først. Lær deg setningsoppbygging. Når du kan å bygge setninger, er det bare å hente ord fra ordboka når du trenger dem. Det vil være mot sin hensikt å pugge en drøss med ord når du ikke kan lage setninger av dem. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Grammatikk er sprogets skjelett (sammen med syntaksen) - så om man vil lære sproget som et sprog heller enn som en liste med gloser, må man også begynne ganske tidlig med grammatiske regler og typisk syntaks. Hvilket sprog, forresten ? (Holder selv på med fransk...) Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 Grammatikk er sprogets skjelett (sammen med syntaksen) - så om man vil lære sproget som et sprog heller enn som en liste med gloser, må man også begynne ganske tidlig med grammatiske regler og typisk syntaks. Hvilket sprog, forresten ? (Holder selv på med fransk...) Urdu. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Kjenner ikke Urdu men har jobbet litt mer å lære meg noen asiatiske språk. Hvis man starter med "gramatikken" på enkelte av disse språkene så har man ingen sjans i det hele tatt, i og med at gramatikk og setningsoppbygging kan være radikalt forskjellig fra det som vi er vant til. "Jeg har vært på verksted med bilen" og "jeg vil gå og se på på en elefant" det kan for eksempel være den samme setningen men med forskjellig tonalitet i uttale. Det kommer jo også an på hvilket nivå man sikter på om det er turistspråk, dagligspråk eller akademisk språk. Hvis man har et heller dårlig talent, slik som meg, og allikevel ønsker å lære noe som fungerer i dagligtale, så er den absolutt beste løsning å lære seg flest mulig ord, og så praktisere mest mulig opp mot dem som har dette språket som morsmål. Hvis Urdu eventuelt har en slik struktur og oppbygging at det kan ligne litt på vår språkgruppe, da kan kanskje det å lære seg grammatikk har noe for seg. Edit: I følge Wikipedia så kan det se ut som om Urdu tilhører en språkfamile som faktisk er litt i slekt med norsk.https://no.wikipedia.org/wiki/Indoariske_spr%C3%A5k Edit 2: det ser jo ut til å være et "gramatikalsk" språk i forhold til det som vi legger i begrepet "gramatikk": http://www.bbc.co.uk/languages/other/urdu/guide/facts.shtml Kanskje noen som vet mer om Urdu og hvordan dette språket kan læres? Endret 14. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Tonalitet (med innlagt betydningsforskjell) er et fenomen man kjenner fra norsk, vietnamesisk og kinesisk. (Hvilke andre sprog som også har det, vet jeg ikke...) Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 det har lik oppbygning som engelsk, jeg har fått en flink lærer og skal bruke en god del tid på dette i framtiden. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Tonalitet (med innlagt betydningsforskjell) er et fenomen man kjenner fra norsk, vietnamesisk og kinesisk. (Hvilke andre sprog som også har det, vet jeg ikke...) Thailand og alle tilgrensende naboland, tror jeg. Og ellers så stiller jo Filippinene kanskje i en gruppe for seg med 105 forskjellige språk, hvor av noen helt forskjellig. https://no.wikipedia.org/wiki/Filippinene Litt offtopic, men interessant. Endret 14. februar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå