Gå til innhold

"Kun" 3 av 10 politileiarar er kvinner

Anbefalte innlegg

Skandaleoppslag i VG:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politi-hverdagen/metlid-hardt-ut-mot-kultur-for-lederansettelser-i-politiet/a/23616187/

Men artikkelen gløymer å nemna kor stor kvinneandel det er i politiet totalt. Kanskje det er om lag 30 %, slik at representasjonen faktisk er veldig god? Nokon som veit? Det er vel ingen som klagar over at det er langt fleire kvinner enn menn som er pedagogiske leiarar i barnehagar, til dømes?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skandaleoppslag i VG:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politi-hverdagen/metlid-hardt-ut-mot-kultur-for-lederansettelser-i-politiet/a/23616187/

Men artikkelen gløymer å nemna kor stor kvinneandel det er i politiet totalt. Kanskje det er om lag 30 %, slik at representasjonen faktisk er veldig god? Nokon som veit? Det er vel ingen som klagar over at det er langt fleire kvinner enn menn som er pedagogiske leiarar i barnehagar, til dømes?

Som kvinne synes jeg slike "saker" bare er flaue og unødvendige.

Om de 7 politilederne som er menn er kvalifiserte og gjør en god jobb, er jo dette en ikke-sak. Kvotering og ekstremfeminisme undergraver kunnskap og kompetanse.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Fant bare wikipedia i farten:

I 2010 var det omtrent 40% kvinner i politi- og lensmannsetaten, blant de politiutdannede 21%, og i administrative stillinger 74%. Blant juristene i etatene er det 40% kvinner. I 2009 var 39,3% av de opptatte søkerne på grunnutdanningen på Politihøyskolen kvinner.

https://no.wikipedia.org/wiki/Politi-_og_lensmannsetaten#Kvinner_i_politiet

Nå vet ikke jeg hverken hvordan de oppdaterte tallene ser ut, eller hva som kreves for å bli "politileder", men om 40% totalt sett er kvinner, og kun 21% av de med politiutdannelse er det, synes jeg ikke 30% kvinner i ledelsen er så oppsiktsvekkende. Særlig ikke når man i tillegg vet at kvinner generelt jobber mindre enn menn og har mye høyere sykefravær. 

Det mest skremmende er hvordan denne typen påstander blir spredd uten at journalistene ser det som nødvendig å oppdrive en mer nøktern analyse av årsakssammenheng. I stede får den samme typen aktører gjenta påstanden om diskriminering osv. 

Klippet fra artikkelen i åpningsposten:

– Skal man få de beste ansatte, må man i alle fall ha åpne prosesser. Vi trenger en kultur der man søker på stillinger, uten at man nødvendigvis har blitt pekt på eller oppfordret. Det er et problem at det er få søkere til lederstillinger generelt, og i alle fall for få kvinnelige søkere med politioperativ bakgrunn. Det argumenteres for å få flere kvinner på politiskolen, og det er jeg enig i, men det blir litt for enkelt. Det har vært kvinner der i lang tid, og er ikke en løsning på problemet alene, sier Metlid til VG.

Om tallene over stemmer er det altså mangel på kvinnelige søkere med politifaglig bakgrunn som er problemet, og i denne gruppen utgjør kvinner 21%, om jeg har forstått det riktig. Når Metlid argumenterer med diskriminering som forklaring virker det veldig tynt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vi får lære av USA og ha affirmative action *knis*.

Du har ikke fulgt med, vi har allerede kvotering -kvinner og ikke-vestlige gis fortrinn. Lurer egentlig på når hvite menn får nok av denne diskrimineringen/rasismen.

Endret av Hekate81
  • Liker 4
Lenke til kommentar

21 % kvinner med politiutdanning? Færre enn eg trudde. Og om me i tillegg kun ser på dei i naturleg alder for leiarstillingar, la oss seia 35 år og oppover (nokon unntak er det alltids), så er nok andelen endå lågare.

At så mange som 3 av 10 er kvinner burde jo i staden framstillast som ei gladsak for "kvinnesaksforkjemparar", er jo ein klår overrepresentasjon.

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mens andelen blant politistudenter er 40%. Tidene forandrer seg :)

Men denne saken er egentlig bare en bakgrunnssak. Det som egentlig er nyheten her er hvor få kvinner FÅR LOV til å klatre på karrierestigen, jf. nyhetene de siste ukene.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Men denne saken er egentlig bare en bakgrunnssak. Det som egentlig er nyheten her er hvor få kvinner FÅR LOV til å klatre på karrierestigen, jf. nyhetene de siste ukene.

Har du kilde på at det handler om å få lov? Utifra tallene nevnt tidligere i tråden virker det som kvinner får lov til å klatre i like stor grad som menn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dei kunne heller fokusert på kor mange som VIL. Er det like mange kvinner som menn som vil verta politileiar? Eller leiar generelt.

Kva med å retta fokus på den store overrepresentasjonen av menn blant narkomane, uteliggarar og fengselsfuglar?

Det er flest menn både i toppen og botnen av samfunnet, men fokuset er altså kun på å få fleire kvinner i toppen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

[...]Tidene forandrer seg[...]

Dette. Og statistikk...  Det blir stadig flere kvinner i politiet, men det er også slik at du "må" ha vært politi i en 10-15-20-25 år for å havne på toppen. Så se på kvinneandelen i perioden 1995-2005 for å finne ut om politiledere ikke har en naturlig andel kvinner

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du kilde på at det handler om å få lov? Utifra tallene nevnt tidligere i tråden virker det som kvinner får lov til å klatre i like stor grad som menn. 

Ja, de er i artikkelen. Les de linkede sakene fra Dagbladet og Politiforum.

Lenke til kommentar

Ja jeg ser mange vage antagelser i artikkelen, men jeg ser lite kilder på at diskriminering faktisk er grunnen. Gitt at kvinner, i forhold til antall med relevant bakgrunn og fartstid, ikke ser ut til å være underrepresentert men kanskje tvert imot, virker dette som en påstand som forutsetter noe mer håndfast. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er flest menn både i toppen og botnen av samfunnet, men fokuset er altså kun på å få fleire kvinner i toppen.

Hvis du ønsker å starte en kampanje for å få flere kvinner til å bli rusmisbrukere og uteliggere er jeg redd du ikke vil komme langt ;)

Sjølv om eg ikke skreiv det direkte burde det vera opplagt at det i så fall skulle vore ein kampanje for å få færre menn til å havna i det uføret.. Men det er visst viktigare med fleire kvinner på toppen enn færre menn på botnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å starte en kampanje for å få flere kvinner til å bli rusmisbrukere og uteliggere er jeg redd du ikke vil komme langt ;)

Sjølv om eg ikke skreiv det direkte burde det vera opplagt at det i så fall skulle vore ein kampanje for å få færre menn til å havna i det uføret.. Men det er visst viktigare med fleire kvinner på toppen enn færre menn på botnen.

Så du tror at ingen jobber for å forhindre at menn havner på gata og i rus? Wow, snakk om å ikke følge med i timen.

Lenke til kommentar

Ja jeg ser mange vage antagelser i artikkelen, men jeg ser lite kilder på at diskriminering faktisk er grunnen. Gitt at kvinner, i forhold til antall med relevant bakgrunn og fartstid, ikke ser ut til å være underrepresentert men kanskje tvert imot, virker dette som en påstand som forutsetter noe mer håndfast. 

Jeg gidder ikke sitter og mate deg med bevis, du får heller gjøre mer research på egen hånd, for dette er ikke akkurat et tema som er underrapportert de siste årene. 

Lenke til kommentar

Erfarne politifolk blir politiledere.

Erfarne politifolk er nesten utelukkende menn.

Det var nesten ikke kvinner i politiet før utpå 90-tallet.

Ergo er dette noe som løser seg selv. Dersom man kvoterer inn kvinner, så går kvaliteten på lederne ned.

Så over 20 års erfaring er ikke nok for en lederstilling? Hvilke andre yrker er det som krever slike tall? Statsminister? Konge?

Lenke til kommentar

Erfarne politifolk blir politiledere.

Erfarne politifolk er nesten utelukkende menn.

Det var nesten ikke kvinner i politiet før utpå 90-tallet.

Ergo er dette noe som løser seg selv. Dersom man kvoterer inn kvinner, så går kvaliteten på lederne ned.

Så over 20 års erfaring er ikke nok for en lederstilling? Hvilke andre yrker er det som krever slike tall? Statsminister? Konge?

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa det er mange menn som er bedre kvalifisert, og de vil fortsette å være det i en del år til. Eventuelt så lenge kvinneandelen ikke er på nøyaktig 50% eller mer.

Det er ikke snakk om politisk lederskap her, men byråkratiske/teknokratiske stillinger med krav til kvalifikasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...