Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Yaris Verso 1,3L 2001 vil ikke starte selv om startmotor går bra.


PROuser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Et annet fenomen jeg kun har sett på Yaris 1,3 er at motor har vært tungstartet og man vasker stempelringene helt rene fordi dem drunker i bensin. Motoren blir tom for kompresjon og det høres ut som reg.kjede har ryki eller pluggene har blitt skrudd ut. Man hører dette fort på kjinnelyden og det pleier å småtenne litt innimellom. Jeg har veldig lyst til å høre kjinnelyden.

 

Akkurat som jeg trodde. Du hadde spart mye tid å penger bare jeg hadde fått høre den kjinnelyden.. som jeg har mast om flere ganger i denne tråden.

 

Skru ut plugga å fyll sylindrene med motorolje.. Kjinn rundt uten tennplugger(blir et helvettes klin) skru inn tennpluggene å kjør videre.

 

Du trenger ikke bytte motor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Motoren går for 2000 kr..  :w00t:

Hvorfor i all verden prøver du ikke tipset til Mekkern først? Han er ingen liten dumming, så det er sagt :rofl:

Bensinforbruket har vært enormt siste 2 året, og bare økt. Oljen de bytta i fjor er full av bensin, Så det er ikke noen liten lekkasje. Hadde nede spesialkamera i sylinderen, og det viser liten åpning på en side, og stor åpning på andre side. Så det er litt for mye lekkasje i sylinderen. Men har fått tak i en veldig rimelig motor som har fulgt alle servicer og gått 150 000, og er klar til bruk.. Så den er på vei.

Bilen i seg selv er fint holdt, og "ingen" rust eller bulker. Det har hun vært nøye på.

 

Ellers setter jeg pris på rådene som er kommet. Prøvde å ta opp lyd av motoren, men ikke lett å få det til godt med mobilen.. Har lært veldig mye av det. Har tidligere bare skrudd på enkle gammeldagse motorer, og det er litt enklere.. Så takk til alle som har kommet med tips. :)

Lenke til kommentar

Åh, fy faen ass...

 

Vi kunne løst dette her på 10 minutter samt ryddet opp i alt rotet ditt, men du vil ikke samarbeide. Du kommer med shitty tilbakemeldinger og sinnsyke diagnoser.

 

Alt du nevnte i siste innlegg bekrefter at motor er i orden mta inspeksjonen med kameraet og det er forventet mye bensin i oljen utifra hvordan du har holdt på tidligere i feilsøkningen, opplæringen din er langt ifra over og du har ikke lært mye fordi du fortsetter å mate på med nye deler og finner bare på diagnoser.

 

Hva gjør du når det ikke blir bra med ny motor? og hvor mange nye problemer skal du lage? Hvorfor spør du om hjelp når du bare kjører på etter eget sinn uansett?

 

Du ødelegger en Yaris som er helt i orden, det er fært å være vitne til dette her og stakkars kunden.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

De siste opplysningene om motoren kom fra toyota verkstedet.. Så da kan jeg ikke stole på dem heller?

De sa de aldri var vits i å begynne å dele opp motoren engang.

Og så fikk jeg en som har 25 års erfaring med alle typer biler til å se på den, og han sa og at det bare var tull å prøve å fikse den, når det var så mye slitasje innvendig. Selv etter mye olje i og mye kinning så fikk han bare en bar i kompresjon.

 

Og jeg skal ikke skru mer på den bilen. ;) Så ingen fare mer..

Endret av PROuser
Lenke til kommentar

Sorry, det går så mye frem og tilbake i denne tråden at jeg får helt panikk. Var superstressa i sta. Det er ikke meningen å lage dårlig stemning.

 

Jeg vet ikke helt hvem du kan stole på, men en generell regel er å ikke høre på forumfolk så jeg taper den duellen ganske lett. Ellers er alt jeg anbefaler gratis og du taper ingenting på å prøve.

 

Først jubler du over at motoren går igjen for å så komme med 1 bar kompresjon og diagnoser fra merkeverksted. Jeg vet ikke hva jeg skal tro for noe selv.

 

Hvis motoren går på alle 4, noe jeg mistenker at den gjør, så vil jeg anbefale deg å bruke bilen og jeg ville kjørt hardt. Det kommer til å stinke brent og ryke svart, men det er meningen og det går over etterhvert.

 

Bytt olje først for å få bort all den bensinen du har etterfylt, rens pluggene og blokker canister hvis det fusker under kjøring.

 

Jeg ser for meg feilkode P0420 eller P0300-P0304 som en etterdønning av dette her. Dette gjelder også med ny motor fordi eksosen og canisteret er fortsatt det samme. Kanskje du er så heldig at du får se fenomenet med blinkende motorlampe på en bensinmotor.

 

Jobber selv som master diagnose tekniker hos Toyota og jeg har tatt mine kollegaer i å drite seg ut på denne feilen flere ganger. Disse jobbene havner ofte hos meg til slutt. Du får tygge på det mens du venter på ny motor. Du har allerede avslørt at motoren går så jeg mener det er verdt et forsøk å kjøre seg runde.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vet dette er en gammel tråd. Men prøver å få start på en yaris verso med samme motor. Vill ikke starte etter å ha stått en måneds tid. Bilen kinner, men starter ikke. av og til virker det som det er like før den starter men vil ikke alikevel. Mistenker bensinpumpe (eller pumperele eller sikring til bensinpumpe). Hvor finner jeg sikringen til pumpa? finner ingen som er merket fuel pump . Har sjekket alle sikringene i motor rommet visuelt og dem ser hele ut. Har ikke fått sjekket sikringene som er i i dashbordet i nærheten av rattet. Men siden ingen er merket fuel pump så vet jeg ikke helt hvilke jeg skal sjekke heller.

 

Siden denne bilen er en automat, så har jeg prøvd både park og nøytral (med tanke på NPS sensor), og kjørt automat gir velgeren litt fram og tilbake mellom girvalgene, for så å teste i park og nøytral uten hell.

 

Får ta med meg et multimeter i morgen og sjekke strømmtilførselen til pumpen.

 

Er det denne sikringsboksen i dashen ved rattet  som omtales som body ecu, eller er det en annen sikring/ rele holder??

 

Det skal også sies at bilen virket helt normalt for en måneds tid siden...Den har kun stått i ro og ikke vært i bruk...fram til i dag da vi skulle starte den...uten å lykkes.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Fra andre biler jeg har / har hatt (toyotaen er ikke min) som har hatt egen sikring for pumpa så blir vel prosedyren følgene:

 

Måle om det kommer strømm inn til pumpen (kontaktstykke til pumpe! Strømm= gåen pumpe, ikke strømm = rele/sikring

 

Måle sikringer (siden  denne ikke har sikring til kun pumpen). Alle hele= sjekke rele, hvis noen er kaputt. skifte dem, og sjekke strømm til pumpe igjen=ingen strømm...Sjekke rele, strømm= sjekke pumpen.

 

Hvis sikring er hel og det ikke kommer strømm fram til pumpe så får jeg sjekke releet.

først sjekke feedent il releet, at releet får 12v inn.så sjekke ut punktet..hvis ingen strømm så får en prøve å trigge releet med ekstern strømm fra annen punkt i bil (fra batteri eller lignende). Hvis releet virker og den får strømm inn, så få en sjekke om triggeren får strømm når den skal, eventuelt tyvkoble i mellom strømm inn og strømm ut i sokkelen til releet for å sjekke at pumpa får strømm.

 

 

Så da har jeg litt arbeid forran meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...