Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Yaris Verso 1,3L 2001 vil ikke starte selv om startmotor går bra.


PROuser

Anbefalte innlegg

Plutselig en dag ville ikke yarisen starte. Batteriet er nesten fullt, og motoren kinner normalt, men bare små tegn til tenning iblandt, men starter ikke.

Lader batteri fult igjen, og prøver, kinner normalt, men vil ikke starte.

Løsnet bensinslangen, men der kommer ikke bensin frem til motor. Byttet bensinpumpe i går, ca 40% bensin på tanken. Men ville ikke sarte, lot tenningen først stå på en stund, og så prøvd å starte, men bare enkelte knuff iblant. Løsnet bensinslangen fra motor igjen, men ingen bensin fremdeles. Kinnet mens den var av, men heller ikke noe "Lufttrykk" ut av slangen.

 

Hva kan da være galt?

Har scannet feilkoder, men finner ingen feil.

 

Batteriet er godt, og fult, Motor kinner normalt,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis når disse stopper så har flottøren sklidd ned noen hakk og man er tom for bensin. 40% bensin på tanken er det en visuell inspeksjon eller det måleren sier?

 

Det kan også være mye vann i tanken på disse pga rustent påfyllingsrør. Det fryser til is når det er kaldt nok. Det skal uansett komme ut suppe foran ved motor, vann eller bensin, så lenge systemet er tint.

 

Vann legger seg også som en multiple random misfire kode i dysegalleriet.

 

Et annet fenomen jeg kun har sett på Yaris 1,3 er at motor har vært tungstartet og man vasker stempelringene helt rene fordi dem drunker i bensin. Motoren blir tom for kompresjon og det høres ut som reg.kjede har ryki eller pluggene har blitt skrudd ut. Man hører dette fort på kjinnelyden og det pleier å småtenne litt innimellom. Jeg har veldig lyst til å høre kjinnelyden.

 

Hvis feilsøkningen din stemmer og det faktisk ikke kommer noe spenning over bensinpumpa så er det en uvanlig og interessant feil.

 

Sjekk sikringer AM1, AM2, ECU-A, ECU-B, IGN, EFI.

 

Du må bekrefte at du ikke får noe spenning over bensinpumpa. De 2 tykkeste går til pumpa og de andre går til flottør. Om det tikker i dysene er også interessant. Er det bare pumpa som er slått ut eller hele EFI systemet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vanligvis når disse stopper så har flottøren sklidd ned noen hakk og man er tom for bensin. 40% bensin på tanken er det en visuell inspeksjon eller det måleren sier?

 

Det kan også være mye vann i tanken på disse pga rustent påfyllingsrør. Det fryser til is når det er kaldt nok. Det skal uansett komme ut suppe foran ved motor, vann eller bensin, så lenge systemet er tint.

 

Vann legger seg også som en multiple random misfire kode i dysegalleriet.

 

Et annet fenomen jeg kun har sett på Yaris 1,3 er at motor har vært tungstartet og man vasker stempelringene helt rene fordi dem drunker i bensin. Motoren blir tom for kompresjon og det høres ut som reg.kjede har ryki eller pluggene har blitt skrudd ut. Man hører dette fort på kjinnelyden og det pleier å småtenne litt innimellom. Jeg har veldig lyst til å høre kjinnelyden.

 

Hvis feilsøkningen din stemmer og det faktisk ikke kommer noe spenning over bensinpumpa så er det en uvanlig og interessant feil.

 

Sjekk sikringer AM1, AM2, ECU-A, ECU-B, IGN, EFI.

 

Du må bekrefte at du ikke får noe spenning over bensinpumpa. De 2 tykkeste går til pumpa og de andre går til flottør. Om det tikker i dysene er også interessant. Er det bare pumpa som er slått ut eller hele EFI systemet?

 

Drivstoffet er sjekket nå vi bytta pumpen. Så det er både visuelt og på måleren.

Når tenningen står på on, så er det ikke tegn til liv i pumpen når vi hører etter. Og det kommer ikke spenning frem.

 

Kinningen høres normal ut, og får noen tenninger iblandt, men ikke nok til å holde den igang.

 

Filteret henger på veggen i motorrommet, og slangen kommer fra røret som ligger under bilen frem til tanken. Har hatt av slangen og stått med tenningen på en stund, og kinnet 20-30 min, men ikke tegn til fuktighet.

 

Hvordan finne ut om hele EFI sysemet er slått ut?

 

Fant et hint på et par utenlandske sider hvor det sto at fork hadde slik problem om bilen var startet og kjørt mindre enn 5 meter.. Da måtte de inn til forhandler og fikse på noe for å klare å start igjen.. men høres jo merkelig ut.. Bilen ble kjørt ca 2-3 meter og stoppet dagen før, og ikke startet siden..

 

Om startsperren ikke funker da? hva må eventuelt gjøres?

Endret av PROuser
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med startsperre aktivert får du blinkende gult lys og ingen tenning. Sen vil starte og gå normalt, men stoppe etter et par sekunder.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Disse har ikke noen gul indikasjonslampe for feil på startsperre. Toyota har et rødt symbol med en liten hengelås, eller et display som sier "missing key" på de nyere bilene, hvis det er noe tull med startsperra.

 

På de gamle Yarisene her bruker man security indikatoren(lite rødt diodelys) som sitter ved siden av cd spilleren og det står ofte securtity der. Denne lampa skal slukke når du setter inn nøkkelen og vrir om tenninga. Dobbeltsjekk i instruksjonsbok eller google it. Er ikke helt sikker.

 

For å sjekke om hele EFI systemet er slått ut gjør du ved å høre/kjenne om det tikker i dysene mens noen kjinner. Hvis det tikker i dem så forteller det oss at motor ECU vil være med og det er bare bensintrykket som mangler. Det isolerer feilen og da er pumpereleet veldig interssant, men hvor det sitter på den bilen der vet jeg ikke enda.

 

Er det helt dødt i dysene derimot så drar det feilen i helt annen retning og bensinpumpa får sikkert ikke beskjed om å starte. Det er mer interessant at dysene ikke går. Da er det igjen veldig rart at du har gnist.

 

Siden den hoster og tenner innimellom vil jeg tippe at dysene går, men du må nesten dobbeltsjekke og bekrefte. Dette er fort gjort.

 

Et sted det kan være lurt å sjekke tidlig når man feilsøker på en Toyota er bak sparkeplatene foran(til venstre for clutchpedalen). Det sitter mye kontakter der og alt av vannlekasjer rundt frontruta pleier å bli filtrert gjennom disse kontaktene. Ta av dekslene å se etter rust, irr osv i kontakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse har ikke noen gul indikasjonslampe for feil på startsperre. Toyota har et rødt symbol med en liten hengelås, eller et display som sier "missing key" på de nyere bilene, hvis det er noe tull med startsperra.

 

På de gamle Yarisene her bruker man security indikatoren(lite rødt diodelys) som sitter ved siden av cd spilleren og det står ofte securtity der. Denne lampa skal slukke når du setter inn nøkkelen og vrir om tenninga. Dobbeltsjekk i instruksjonsbok eller google it. Er ikke helt sikker.

 

For å sjekke om hele EFI systemet er slått ut gjør du ved å høre/kjenne om det tikker i dysene mens noen kjinner. Hvis det tikker i dem så forteller det oss at motor ECU vil være med og det er bare bensintrykket som mangler. Det isolerer feilen og da er pumpereleet veldig interssant, men hvor det sitter på den bilen der vet jeg ikke enda.

 

Er det helt dødt i dysene derimot så drar det feilen i helt annen retning og bensinpumpa får sikkert ikke beskjed om å starte. Det er mer interessant at dysene ikke går. Da er det igjen veldig rart at du har gnist.

 

Siden den hoster og tenner innimellom vil jeg tippe at dysene går, men du må nesten dobbeltsjekke og bekrefte. Dette er fort gjort.

 

Et sted det kan være lurt å sjekke tidlig når man feilsøker på en Toyota er bak sparkeplatene foran(til venstre for clutchpedalen). Det sitter mye kontakter der og alt av vannlekasjer rundt frontruta pleier å bli filtrert gjennom disse kontaktene. Ta av dekslene å se etter rust, irr osv i kontakter.

Det røde lyset slukker.

Fant et rele inne i bilen under rattet det står c/opn på. Det er vel muligens rele til pumpen. Sjekket det, og det virket. Kjørte på 12 v, og det la inn og målte 0 ohm mellom de to andre bena når det trakk. Så målte jeg ca 1 ohm i okkelen på de to sporene til kontaktsettet i releet, og det betyr vel at pumpen er intakt. Målte deretter 12v mellom det ene sporet og til jord, så da er det strøm til releet.

 

Skal kjøre avgårde og få tak i bensin, og fylle tanken helt opp, og prøve igjen, da jeg ikke finner bensin i slangene.. Mulig pumpen ikke er selvsugene, og må ha drivstoff helt opp..

Ingen tegn til lekkasje fra frontruten, godt holdt. Bilen er godt ca 130 000

Lenke til kommentar

Et par spørsmål, som sikkert er helt banale, men likevel: Stemmer det at dere byttet pumpe fordi den ikke lenger ville gå, og at det ikke utgjorde noen forskjell å bytte? Har tanklokket vært av, så man kan utelukke vakuum / tett lokk? Er det frost eller plussgrader der bilen står?
Er det noen tanke å legge strøm rett på pumpen, for test?

Fant et par tråder på nettet om dette. Her er en som rett nok er for en betydelig nyere Yaris, men kan likevel gi noen hint. Her er en annen. Fant et hint om dårlig jording av Body ECU-en, som er endel av sikringspanelet på førersiden. Her er nok en lenke, med enda flere lenker om enda flere hint. Du er tydeligvis ikke den første som har problemer med å få bensin fram på en Yaris.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Har lokalisert feilen nå.. Åpnet og sjekket spenning på pluggen på tanken, og der var 12-13v, og ca 1 ohm på pumpe. dro opp slangepluggen på tanktoppen, og det spruta bensin ut. løsnet slangen på filteret framme igjen, og koblet inn pumpen, men ingenting kom fram. koblet av og blåste i slangen, men helt tett..

Koblet opp ny slange til filteret direkte fra tanken, og da kom bensin fram dit. Men nå slipper ingenting gjennom vakumventilen som står etter filteret før motoren.. 

Må denne byttes før jeg kan starte, eller kan jeg kjøre bypass og kjøre bensin rett forbi den?

Får tak i nytt filter nå--

 

(Ventil Toyota 90910-12202)

 

Stedet er nedre Sandefjord, så noe frost innimellom. Men har hatt av tanklokket og, men ingen hjelp.

Nå har jeg ordnet nytt filter, og kjørt bensin rett forbi vacumventilen, men det funker ikke. Ser ut til at den må åpnes på et vis.

Den er ikke lagervare her, så må finne ut hvordan den kan åpnes..

Endret av PROuser
Lenke til kommentar

Jeg var faktisk ikke klar over at disse hadde bensinfilter i motorommet. Det høres veldig rart ut. Veldig ofte så er bensinfilteret selve sila som sitter på bensinpumpa og det er alt.

 

Vakumventil mellom bensinfilteret og dysegalleriet? hæ?

 

Noe som ofte ser ut som en vakumventil er bensintrykksregulatoren, men denne skal sitte på retur etter dysene, altså på vei tilbake til bensintanken igjen.

 

Jeg må ærlig si at jeg skjønner lite av dette her. Ingenting du sier stemmer med egen erfaring. Høres ut som at du står å holder på med et cansiter system for bensindamp og knoter med feil slanger.

 

Også googler jeg delenummeret ditt og finner dette. http://toyotapartscatalog.com/parts/toyota-9091012202/ som er et canister system. Bytter du den ventilen der så er du den eneste i verden som noen gang har gjort det.

 

Var det i det hele tatt noe bensin i dette "bensinfilteret" du byttet? Har du nå fylt opp cansiterfilteret og innsuget manuelt med bensin?

 

Du står også med et multimeter og alt verktøyet for å finne ut om ting fungerer, men du raser bare på. Kan du vennligst slutte å bytte deler et lite øyeblikk.

 

Du sier først at du ikke har spenning over bensinpumpa, for å så plutselig si noe annet..... Dette her går ikke ann.

 

Å sette en diagnose på dette tar 5 minutter og det koster deg ikke en eneste krone. Det er valgfritt om du vil ha hjelpa eller ikke.

 

Jeg stoler ikke på din vurdering "kjinner som normalt" og det er ubrukelig å feilsøke videre uten og ha hørt lyden. Kom med et lydopptak av at du kjinner på motoren.

 

Jeg mistenker at svaret står i tråd tittelen "startmotor går bra". Det er så rart at du poengterer akkurat dette.

 

Peil motorolja i samme slengen, hvor mye over max er det?

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Legger mg helt flat mekker`n  :blush:

Har endelig funnet skjema på drivstoffslanger, og tur fra pumpen går direkte til dyser på motoren. Har satt ting sammen igjen slik de var.

Oljen er til topp nivå på pinnen og ikke over.

Tok ut pluggene nå. De hadde veldig stor åpning, på ca 1,65mm  Etter et jeg kan finne på nett skal de vel være 0,8mm? Skal få byttet i nye.

 

Så kom jo en "bombe" fra ho som har hatt bilen i 9 år... og kjørt 100 000 km... Aldri hatt service!!! Eneste som er gjordt er at broren hennes hadde byttet oljen og oljefilteret i fjor. Ellers ingenting gjordt, da ingen hadde sagt til henne at den trenger service innimellom..

 

Nå kommer en og henter bilen i dag for å ta full service på den..

Lenke til kommentar

Han fikk hentet bilen, men så kom det noe i veien for han og han er bortreist i en uke fremmover..

Typisk..

 

Tenker jeg må prøve litt til, da det er litt tungvindt for henne å vente ekstra lenge.

 

Tenker å rense slangen og canister systemet for bensin, få tak i nye plugger, stille inn riktig gap og bytte dem. Bytte luftfilter, kjølevæske..

 

Eller? tenkte å gjøre det til lørdag..  :hm:

Lenke til kommentar

I dag har jeg byttet pluggene, sjekket at de får gnist.

Bytta luftfilter da det var meget svart etter 100 000 km..

Fikk blåst luft gjennom canistersystemet, renset det.

Åpnet opp ved de elektroniske bensindysene, og sjekket at bensin kom fram. Det var ok.

Men når jeg da skulle prøve igjen, var batteriet nesten tomt. Står på lading nå..

 

Noe mer jeg bør sjekke før jeg prøver å få liv i den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...