Pallantir Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Jeg har kjøpt meg en Phantom 3 Professional og så vidt begynt å fly den. Jeg kommer til å melde meg inn i modellflyavdelingen til Norsk luftsportforbund for å få en ansvarsforsikring der, i tilfelle noe skulle skje. Men så er det dette med reglene. Det står jo 50 meter fra bygninger, folk og biler. Gjelder det også hvis man har lov til eieren av bygningen å fly der? Eller lov av noen som blir filmet fra dronen? Hvis jeg skal på stranden (nå, når den er tom) og filme litt, betyr det at jeg må holde meg 50 meter borte fra det lille skuret som står midt på stranden? Og viktigere: Er det noen som egentlig følger disse reglene strengt? Jeg har liksom en viss anelse om at onkel Lakris har viktigere ting å gjøre enn å hekte folk som flyr en drone uten at det er i nærheten av å skje en ulykke! Jeg har så vidt prøvd min, men det virker iallfall på meg som om man må bli uvanlig uforsiktig for å treffe noe med en så stabil og lettfløyet drone! Og jeg regner vel heller ikke med at onkel ser på Youtube for så å etterforske hvem som står bak et brukernavn på en drone som har vært på feil sted... Og så kommer problemet for FPV: Vil det ikke være forbudt å ta av med dronen i det hele tatt, hvis spotteren er innenfor 50 meter? For ikke å snakke om hvis man har med seg noen som har lyst til å se på flygingen. Da er jo gjerne de også innenfor 50 meter... Jo mer jeg tenker, desto mindere gjennomtenkt virker reglene. Forståelig at man ikke skal fly over folkemengder, men det får da være grenser for hva som skal anses som farlig, så lenge man bruker vett og forstand i flygingen. Endret 14. februar 2016 av Pallantir Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Så lenge du har tilatelse fra eieren av tomten\byggningen, så er det jo ingen problem. Det at man skal stå 50 meter fra dronen under takeoff, er vel knapt noen som gjør, så litt dustete regler på de små dronene. Så lenge både du og de andre som er innenfor 50 meter er fult klarover at du tar av (og evt faren om hva som kan skje), så bør det jo ikke være noe problem. Så lenge man bruker sunn fornuft, ikke kjører rundt som en villmann, herjer over tettbebygde strøk osv, så blir man neppe 'etterforsket'. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Det høres fornuftig ut. Vil du anse det som "herjing" å fly over et sted en gang for å filme? Jeg vet ikke hvordan folk flest reagerer på sånt. Selv ville jeg syntes det var ganske stilig å få et glimt av en drone i området, hvis jeg da ikke akurat løp splitter naken rundt i bakgården. Eller forresten, det ville vel ikke plaget meg så mye da heller... Jeg skulle gjerne filmet kulturhuset i Mandal fra lufta, og da kan jeg ta av fra parkeringsplassen like sør for det. Problemet er jo at politistasjonen ligger tvers over elva for det! Så det spørs om jeg tør... Endret 14. februar 2016 av Pallantir Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 I klubbsammenheng har man nett som skiller flystripa og tilskuerne og flyging skal foregå på den ene siden av nette menns tilskuerne skal oppholde seg på den andre. Piloten må selvsagt stå på stripesiden av nette ettersom det er den personen som skal fly og har du ikke uhindret sikt til flyutstyret ditt kan du ikke fly det. Men selv her har klubbene strenge regler for lowpass skal ikke foregå over stripa da den kun skal brukes til takeoff og landing mens resten av flyaktiviteten skal foregå bortenfor stripa. I vårt tilfelle er stripa 20 meter bred så å ta av 50 meter unna blir da en umulighet. Heldigvis er NLF tilknyttede flyklubbers regler for stripa tilfredstillende til de nye reglene fra luftfartstilsynet. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Vel, jeg er ikke helt sikker på om det har så mye relevans for min dronefilming. Det er vel en ganske annen form for aktiv flyging som foregår der, antar jeg. Omtrent som å sammenligne gamle tante Olga på søndagstur (meg) med Petter Solberg i full rallycrossmodus (dere)! Endret 14. februar 2016 av Pallantir Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Vi har da både droneflygere med kamera og FPV folk i klubben også som benytter stripa. Blir fine bilder i solnedgangen om sommeren. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Det kan jeg tenke meg! Men jeg lurer nå mest på hva onkel vil si hvis jeg flyr pent og forsiktig rundt og filmer litt, så hensynsfullt som mulig. Endret 14. februar 2016 av Pallantir Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Problemer med droner har jo vært at de flyr over alt uten tanke på omgivelsene sine. De flyr over folk på stranda, flere kilometer opp i lufta og midt over urbane strøk. Her kan de falle ned og potensielt skade folk og fe samt utgjøre en fare for fullsize luftfart. Dette har da luftfartstilsynet sett seg lei av og laget regler for. Heldigvis har NLF vært tett på i utviklingen av nye regler og fått det på det nivået det blei og ikke noe mye værre. Det er jo ikke så mange andre en multikopter flygere som finner på å ta av fra en parkeringsplass i tettbygde strøk og fly over folk og bygninger. Problemet er at de kan forårsake like my skade som et tilsvarende størrelse flymaskin. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Det kan jeg tenke meg! Men jeg lurer nå mest på hva onkel vil si hvis jeg flyr pent og forsiktig rundt og filmer litt, så hensynsfullt som mulig. At du flyr pent og forsikrig rundt betyr egentlig lite ettersom du ikke vet hva farkosten kan finne på om noe feiler. Det skal bare en ESC eller motor til som feiler før du har terminal velocity på dronen din nedover. Vet du hva den gjør om den mister signalet sitt f.eks? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 Ja, den begynner å fly tilbake til utgangspunktet, i den høyden jeg har satt. Så hvis jeg har satt 50 meter, stiger den øyeblikkelig tilbake til utgangspunktet på GPS-en i den høyden (som naturlig nok sttes langt over alt den ellers kunne krasjet med) og lander pent og rolig. Jeg leste på et engelsk forum at "if a Phantom 3 crashes, you know it's an unusally dumb pilot error". og jeg har ikke tenkt å fly så høyt, maks 10-20 meter, på et tidspunkt der det ikke er mange i nærheten. Jeg vil gå etter den rundt bygget og passe på at den ikke er rett over noen mennesker. Høres det bedre ut? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 For øvrig må jeg si at det er ikke akkurat den første uka jeg har tenkt å gjøre dette! Jeg kommer til å satse på ubefolkede områder den første tiden, for å få kontrollen over greia. Så de eneste som kan komme i faresonen med det første, er vel måker på stranda og gjøk og sisik på skogsletter! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Du vet nå hvordan det er med regler i norge. Går det bra og du har spotter og tillatelse fra huseier går det bra mens om du skader noe eller noen eller blir tatt for lovbrudd så stakkars deg. Men det høres ut som en god ide å trene i åpne omgivelser. Måker er forresten utrolig nysjerrige vesner og har ved flere anledninger hatt måker som flyr etter helikoptret mitt for å undersøke og en Blade MSR (microheli) har blitt angrepet av måker. Endret 14. februar 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 Interessant variant! Der jeg har hytte er det en dullion av dem. Og de skriiiker... Nei, sorry. Det var en annen melodi! Men det er også mye skarv, og de er nok ikke noe problem. Men jeg vil holde meg et stykke unna måkene, litt for dyrt å krasje en drone fordi en måke tror jeg er en rival! Og det med kulturhuset vil nok sannsynligvis skje veldig tidlig om morgenen, når det blir lysere tidere. Det er ikke så mange som går rundt kulturhuset klokka 06, vil jeg tro. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Også et tips at man står nokså sentralt når man flyr ved feks kulturhuset. slik at personene rundt evt kan se at det er en 'fotograf' som vil ta bilde\film av bygget, og ikke en unge som cruiser rundt over byen her er forøvrig lens-capen jeg skulle printe for deg. Endret 14. februar 2016 av Merko. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2016 Ja, det blir "walkaround" sammen med dronen. Og så flott! Jeg sender deg en PM om den der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå