Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plaget med hull i tennene... Har mye hull i tennene.. hva skyldes det?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er grisedyrt. Jeg bruker mellom 5.000 og 15.000 hos tannlegen hvert eneste år. Heldigvis har jeg råd til det.

Anbefaler deg å kaste deg på Fagforbundet Ung sin kampanje for tannhelse inn i egenandelsordningen. Kanskje det blir noe av med tiden. :)

I snitt 10K kroner hos tannlegen hver år... Du må enten ha ekstremt dårlig tannhelse ellers så er det noen som driver å svindler deg...

Lenke til kommentar

Mellom 5 og 15k i året høres ekstremt ut ja. Jeg har vel brukt rundt 15k på tannlege de siste 10-12 årene, og det er pga et par rotfyllinger, et resultat av at jeg en periode ikke gikk til tannlegen en gang i året. Så begynner man sånn eller slurver med rengjøringen/har i seg for mye syre/sukker så blir det dyrt.

Til trådstarter: Har du vært hos tannlegen eller tar du sorgene på forskudd? Det er ikke sikkert det er så ille som du tror. Jeg feks trodde jeg hadde flere hull i underkjeven etter noen år borte fra tannlegen, men det viste seg å bare være misfarging.

Men har du hull så bør du absolutt ikke vente lenger. Det bør du fikse asap, selv om det er dyrt. Det blir betydelig dyrere å vente til tannen må rotfylles, for da snaker vi flere tusen per tann. Det positive er at tannleger flest bryr seg om pasientene sine, og er veldig klar over hva tannlegeskrekk er. Min tannlege har faktisk tilleggsutdanning i det å hjelpe pasienter med tannlegeskrekk. Det er også sånn at de fleste tannleger kan tilby en nedbetalingsplan, så regningen blir lettere å håndtere.

Lenke til kommentar

Ja, det er grisedyrt. Jeg bruker mellom 5.000 og 15.000 hos tannlegen hvert eneste år. Heldigvis har jeg råd til det.

Anbefaler deg å kaste deg på Fagforbundet Ung sin kampanje for tannhelse inn i egenandelsordningen. Kanskje det blir noe av med tiden. :)

I snitt 10K kroner hos tannlegen hver år... Du må enten ha ekstremt dårlig tannhelse ellers så er det noen som driver å svindler deg...

Bare dårlig tannhelse, gitt. Har vært hos masse forskjellige tannleger, og alle sier det samme: Jeg er født med dårlige tenner. 

Lenke til kommentar

Bare dårlig tannhelse, gitt. Har vært hos masse forskjellige tannleger, og alle sier det samme: Jeg er født med dårlige tenner. 

Ja, dårlig tannhelse..  Sier ikke at du er dårlig med tannhygienen..  Er iallefall ikke ett normalt forbrukt for noen å bruke 10 000 kroner hvert eneste år hos tannlegen uten andre større underliggende problemer...Så mener at målestokken med å bruke så mye penger hos tannlegen faller hos de ytterst skjeldene...

Lenke til kommentar

Ja, dårlig tannhelse..  Sier ikke at du er dårlig med tannhygienen..  Er iallefall ikke ett normalt forbrukt for noen å bruke 10 000 kroner hvert eneste år hos tannlegen uten andre større underliggende problemer...Så mener at målestokken med å bruke så mye penger hos tannlegen faller hos de ytterst skjeldene...

Ja, det er jeg helt enig i, jeg bare brukte meg selv som eksempel fordi jeg vet at det er ekstremt. Virkelig ekstremt, altså. Og i likhet med trådstarter har jeg liten kontroll over problemet selv, jeg må bare tåle tannpine og sinnsyke regninger :b

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant, da lærte jeg noe nytt. Føler meg dog litt mer fresh hvis jeg legger tannpussen til etter frokost og dusj.

Personlig synes jeg det er ubehagelig å åpne munnen før jeg har vasket rundt og pusset tennene. Først og fremst fordi det føles ut som om jeg har et slags belegg rundt munnen, liker derfor ikke å åpne den i det hele tatt før jeg har tatt litt vann der.

Hvis jeg har tenkt å ligge i sengen litt så tar jeg vanligvis og "skrubber" litt med armen for å få det bort. Synes også det er ubehagelig å starte dagen uten å ha pusset tennene. Mest fordi jeg kjenner den dårlige smaken i munnen pga. den ekle morgenånden.

Føler meg ikke helt fresh før jeg har pusset tennene. 

Lenke til kommentar

Det er soleklart at du ikke bruker nok tid på å rense tennene dine, tenner er noe ganske delikat men samtidig utrolig sterk, du må bare gi ekstra mye oppmerksomhet på dem og være varsomt når det gjelder å tygge. Men igjen så kommer det an på personen, jeg for eksempel har aldri fått hull i tennene mine, ikke en eneste gang, mens broren min hadde en nesten konstant. Og det som er så unikt er at jeg drikker forbannas mye syre væsker og pusser tennene mine kanskje 1-2 ganer om dagen. Tenner er veldig varierende, det kan hende at du er bare veldig uheldig.

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg helt enig i, jeg bare brukte meg selv som eksempel fordi jeg vet at det er ekstremt. Virkelig ekstremt, altså. Og i likhet med trådstarter har jeg liten kontroll over problemet selv, jeg må bare tåle tannpine og sinnsyke regninger :b

ja jeg kunne lett brukt like mye penger.. har mange hull som jeg venter med å fikse fordi det er så sinnsykt dyrt.... Jeg venter i lengste laget med å fikse de, men nå bør jeg gjøre noe etterhvert. Var hos tannlegen i sommer, men etter det så ser jeg at jeg har mange hull som bør fikses.... Men det er dyrt.

Anonymous poster hash: d524d...5d0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...