Gå til innhold

Er lydkvaliteten i nye sonos play 5 så bra som de sier?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste i den sammenheng er egentlig forutsetningene dine og da andre kriterier enn lydkvalitet. Om kvaliteten er det viktigste ser du ikke på enkeltbokser. Om plass er viktigste derimot... For plassbesparelse og funksjonalitet ser jeg ikke noe bedre til 5000.

For lydkvaliteten finnes det bedre løsninger med to høyttalere, så du får avstand mellom kildene.

Lenke til kommentar

Det viktigste i den sammenheng er egentlig forutsetningene dine og da andre kriterier enn lydkvalitet. Om kvaliteten er det viktigste ser du ikke på enkeltbokser. Om plass er viktigste derimot... For plassbesparelse og funksjonalitet ser jeg ikke noe bedre til 5000.

For lydkvaliteten finnes det bedre løsninger med to høyttalere, så du får avstand mellom kildene.

Får man full høytaler pakke med bedre lydkvalitet enn play 5 til 5000kr?

Lenke til kommentar

F.eks. JBL LSR305 + Steinberg ur22 til rett over 4000. Så finner du en enkel streamer, feks Argon Stream 2. Til slutt rundt 5000. Bedre lyd, ikke så bra funksjonalitet som Sonos.

• Liker 1
Lenke til kommentar

F.eks. JBL LSR305 + Steinberg ur22 til rett over 4000. Så finner du en enkel streamer, feks Argon Stream 2. Til slutt rundt 5000. Bedre lyd, ikke så bra funksjonalitet som Sonos.

Når du sier bedre lyd, mener du da mellomtone/diskant/treble også? Har hørt sonos skal ha meget god mellomtone i den nye play 5. Høytalere har også ettersom jeg leser ganske forskjellig fokus på disse områdene.

Lenke til kommentar

Når du sier bedre lyd, mener du da mellomtone/diskant/treble også? Har hørt sonos skal ha meget god mellomtone i den nye play 5. Høytalere har også ettersom jeg leser ganske forskjellig fokus på disse områdene.

Veeel, ser man på enkeltparametre blir det nok vanskeligere å si det er bedre eller dårligere. Mye av lydkvaliteten i et stereo-oppsett ligger jo nettopp i perspektiv og dybde (soundstage som noen kaller det), som ikke lyd fra en kilde kan matche.

Så da må du finne kompromissene dine, hva du kan leve med og hva som er viktigst.

Lenke til kommentar

Men det blir så mye bedre med dlna via nettverket fremfor blåtann.

Ikke hos meg. BT Aptx er vel så bra som allt annet jeg har prøvd av streaming her og det er ganske mye.

Beste produkt så langt jeg har prøvd så er "Argon BT2" optisk til dac, men da er man fort utenom budsjett. Nå har jeg en Audipro  T10 og den spiller godt.

Lenke til kommentar

Men det blir så mye bedre med dlna via nettverket fremfor blåtann.

Ikke hos meg. BT Aptx er vel så bra som allt annet jeg har prøvd av streaming her og det er ganske mye.

Beste produkt så langt jeg har prøvd så er "Argon BT2" optisk til dac, men da er man fort utenom budsjett. Nå har jeg en Audipro  T10 og den spiller godt.

Da har du nok prøvd dlna med downsampling. Noen dlna-servere gjør det. Men det kan settes opp bit perfect, det får du vel ikke til med blåtann. Dessuten er det jo visse krav til resten av kjeden om man skal høre forskjell. Med en 5000 kroners sak er det neppe hørbar forskjell.

Lenke til kommentar

Meget mulig :) men da jeg testet dette mobil til 50K stereo så prøvde jeg allt som var å oppdrive av dlna på android butikken uten bedre resultat enn Aptx, men må ha det i begge edd, nytter ikke med iphone osv. men uansett lite hjelp til trådstarter om vi diskuterer aldri så mye :)

men skal jeg jeg si noe som helst tips så ligger det en demobrukt Martin Logan Cresendo på finn til 6,5K  den hadde jeg kjøpt :)

Lenke til kommentar

Veeel, ser man på enkeltparametre blir det nok vanskeligere å si det er bedre eller dårligere. Mye av lydkvaliteten i et stereo-oppsett ligger jo nettopp i perspektiv og dybde (soundstage som noen kaller det), som ikke lyd fra en kilde kan matche.

Så da må du finne kompromissene dine, hva du kan leve med og hva som er viktigst.

Er det bare soundstage man legger vekt på når man ser på lydkvalitet? Virker jo litt rart det :p

Lenke til kommentar

Er det bare soundstage man legger vekt på når man ser på lydkvalitet? Virker jo litt rart det :p

Tviler på at noen mener det.

Lenke til kommentar

Tviler på at noen mener det.

Så det er rett og slett bredden på stereobildet og dybden man snakker om når man sier bedre lyd?

Lenke til kommentar

Det jo mange parametre. Hvor godt alle frekvenser kommer frem, hvor godt frekvensene som ikke skal være der holdes borte, hvor god holografien er, soundstage, instrumentseparasjon, hvor lineær lyden er over hele frekvensspekteret og i forhold til justeringer av volum (gjerne kalt homogent). Og de litt enklere vurderingene som varm og kald lyd, tilbakelent og hissig osv. Og spør du en gjeng lydfriker får du like mange preferanser på hva som er viktigst som personer du spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...