aklla Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Jeg er på utkikk etter hus og har egentlig funnet ett som er ganske perfekt. Men, det ligger 20 minutter unna jobb og sentrum, noe som jrg syntes er veldig kjipt. Tenker det er ok mtp. Jobb, men veldig dumt mtp. sentrum. Jeg må tross alt ta taxi i 20 minutter for å komme hjem etter en kveld på byen, skal jeg ha noen hjemme hos meg blir det også langt hjem for de. Så har man jo en del ekstra utgifter for å komme seg til og fra jobb, det blir jo minst 40 minutter kjøring totalt sett hver dag. Nå har jeg gangavstand til jobb. Klarer ikke bestemme meg helt om jeg vil ha det eller ikke, om huset er verdt reiseveien... Noen innspill til hvordan jeg kan bestemme meg? Endret 13. februar 2016 av aklla Lenke til kommentar
Atom_Mirny Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Huset er ikke verdt reiseveien Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Kommer vel litt an på situasjon. Personlig har jeg det dobbelte i reisevei til jobb, men nå har jeg firmabil så den eneste "utgiften" min er i form av mindre fritid. Det er vel ingen som kan si det definitivt for deg, er ikke noe fasitsvar. Er huset perfekt slik du sier så må det bli opp til deg om det er verdt litt ekstra reisevei. Dersom man skal være uhyre kresen på det med reisevei til sentrumsstrøk skal man lete lenge og vel, og om man finner noe så må man virkelig punge ut. Hvilke ting ser du selv på som verdifullt med tanke på bolig? 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Jeg er ikke uhyre kresen, men huset er nesten akkurat sånn jeg ville hatt det selv. Har vært på utkikk noen måneder og dette er det beste hittil, uten tvil. I områdene jeg helst vil bo er det enten alt for dyrt og faktisk ikke like bra, eller veldig dårlig. Prisen på huset er også såpass at jeg fortsatt har stor økonomisk frihet til å gjøre som jeg vil der. Reisevei setter jeg høyt, men ting som treningsrom, stor terasse, stort bad(med badstu) og egen bar, som dette huset har, setter jeg også høyt. Vanskelig å so hva som faktisk teller mest Er sikker på jeg vil stortrives i selve boligen, men er altså detre med reisevei og taxi frem og tilbake fra byen osv... Endret 13. februar 2016 av aklla Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Ja, da må du nesten bestemme deg selv. Personlig liker jeg å bo litt landlig til. Privatliv og alt det der. Jeg kunne uten problem stått ute på trappa til inngangsdøra og pissa til ganske mange tider i døgnet, dersom jeg ville det. Skal man bo i by eller storbygd er man ofte tett på naboer, enda oftere leilighet i blokk. Det blir ganske mange andre mennesker å forholde seg til, som ofte skifter ansikt når de flytter og nye kommer inn. Og man får ofte mindre hus, teknisk sett, for pengene jo nærmere sentrum man kommer. Verdien ligger i at det er i eller nær ved sentrum. Jeg kjøpte i hvert fall hus selv i en forholdsvis liten bygd, men har alt jeg trenger i gangavstand. Og jeg angrer ikke enda i hvert fall, har bodd her snart 3 år. 2 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Et hus kan en alltids gjøre noe med, det er kun et spørsmål om kostnader og hvor tid en har tilgjengelig. Men det en aldri kan gjøre noe med er beliggenhet, og det betyr veldig mye. Både hva en har i nabolaget, men også tanke hvor ‹‹trygt›› det føles, hvordan det ligger i forhold til sol. Det betyr kanskje ikke noe for deg i dag, men etter hvert så setter en kanskje mer pris på å komme hjem fra jobben og kunne sette seg ned i stille og rolige omgivelser, og evt nyte solnedgangen. Reisevei har selvfølgelig noe å si, men jeg ville aldri ha bosatt meg et sted pga avst. til arb.plassen, for den vet en aldri hvor lenge en har eller hvor lenge en vil være på. Bolig er for noen et kjøp de kun gjør en gang i livet, og da betyr det mer enn noe annet hvor huset er plassert og i hvilke omgivelser det er i, enn hvilken avstand det er til andre ting. Byturer er kanskje heller ikke noe som betyr så mye resten av livet, og da blir det kanskje heller ikke riktig å tenke at det er en viss avstand til huset fra byen noen år frem i tid. Slik hadde jeg prioritert, men det behøver jo ikke være det rette for deg av den grunn. Lykke til 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Ja, da må du nesten bestemme deg selv. Personlig liker jeg å bo litt landlig til. Privatliv og alt det der.Er jo akkurat det jeg sliter med, klarer ikke bestemme meg Det ligger forresten landlig til, noe jeg liker men det er ett lite nabolag der. Privatliv er greit, men setter ikke det sånn sett veldig høyt. Men er greit å kunne slappe av på terassen uten at man føler at halve byen ser en Bor i leilighet i borettslag nå, og takler det ikke mer. Hører naboen over nesten døgnet rundt for tiden. Knapt privatliv også. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Ja, en blokkleilighets-tilværelse kunne jeg aldri sett for meg egentlig. Men vi er alle forskjellige. Er du alene om kjøpet/flyttingen forresten? Jeg tror det beste for deg er å sette deg ned litt og tenke over hva du synes veier tyngst for din del, for vi her på forumet kan ikke velge for deg.. Og prate med andre vedkommende det eventuelt berører. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Ang reisevei til jobb, så jobber jeg som ingeniør nå, så det er heller tvilsomt at jeg finner meg en jobb som er utenfor byen. Selv om jeg bytter jobb er det veldig tvilsomt at det endrer reiseveien noe særlig. Jeg har også jobb der jeg er nå så lenge jeg vil Dette er ikke oslo der man kan bo en halvtime unna en jobb, så få jobb i bygget over gaten neste gang... Ser ikke for meg at jeg blir boende der til jeg er gammel og grå, om jeg noen gang får meg familie er det jo natturlig å flytte igjen tenker jeg. Men, det er landelig nok til at det antagelig er veldig rolig, men fortsatt ett nabolag der med en 30-40 hus så jeg er ikke alene heller. Forrøvrig enig i det med byturer, men så er det jo litt kjipt med egen bar om det er vanskelig å komme seg hjem for besøkende, men er jo også stort nok til at jeg kan ha en del på overnatting uten at det er noe problem. Er forøvrig ofte sliten i hodet etter en hard dag og setter pris på å kunne slappe skikkelig av, noe jeg er sikker på at jeg får der, så jeg vil jo nyte godt av roen nå også, selv om dt helt sikkert er mye viktigere om 20 år Selv om du/dere ikke tenker likt som meg setter jeg pris på tanker og meninger Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Ja, en blokkleilighets-tilværelse kunne jeg aldri sett for meg egentlig. Men vi er alle forskjellige. Er du alene om kjøpet/flyttingen forresten? Jeg tror det beste for deg er å sette deg ned litt og tenke over hva du synes veier tyngst for din del, for vi her på forumet kan ikke velge for deg.. Og prate med andre vedkommende det eventuelt berører. Er alene ja, har diskutert med familie(foreldre/søsken) osv, men er lite de får gjort, og de vet heller ikke men kommer heller ikke med så mange tanker om det. Vet dere ikke kan velge for meg, men nye innspill og andre tankeganger er gull verdt. Endret 13. februar 2016 av aklla Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Høres ikke ut som huset er riktig for deg. Til det fremstår du for usikker på valget ditt. De gangene jeg har kjøpt bolig har jeg allerede på første visning kommet frem til at her vil jeg bo. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 "De gangene"? Høres ikke ut som valget har vart så lenge da. Er da helt naturlig for en forsiktig og grundig person å tenke seg om godt før man kjøper. Boligkjøp er i hvert fall ikke en ting man bør ta på impuls. 2 Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 3 ganger da, er familiesituasjonen som har gjort at jeg har måtte flytte alle gangene: Leilighet -> Hus -> Større Hus (Forhåpentligvis ferdig nå). Selvsagt skal valget være veloverveid spesielt med tanke på teknisk tilstand på hus osv. Men om huset er ett man under perfekte forhold har lyst til å bo i, er subjektivt og burde komme raskt, ellers så vil du mest sannsynlig ikke bo i det huset/på den beliggenheten. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Høres ikke ut som huset er riktig for deg. Til det fremstår du for usikker på valget ditt. De gangene jeg har kjøpt bolig har jeg allerede på første visning kommet frem til at her vil jeg bo.Har ikke vært på visning enda, men er strengt tatt ikke huset jeg er usikker på, ettersom ut fra det jeg har lest og sett er huset perfekt for meg. Men altså ikke lokasjonen. Ett hus som dette ett mye nærmere byen vil bli for dyrt for meg. Har fulgt med på markedet de siste 3 månedene og det har ikke kommet noen hus som er like bra innenfor min prisramme innenfor der jeg helst vil bo. Men ja, jeg er usikker, men det er egentlig kun fordi det er ett stykke unna byen. Hadde huset vært nærmere hadde jeg ikke vært i tvil i det hele tatt Tenker litt på at jeg kan ikke få i både pose og sekk, til en god pris... Endret 13. februar 2016 av aklla Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Men om huset er ett man under perfekte forhold har lyst til å bo i, er subjektivt og burde komme raskt, ellers så vil du mest sannsynlig ikke bo i det huset/på den beliggenheten. Er jo akkurat det, nå vet jeg ikke sikkert ettersom jeg ikke har vært på visning, men ut fra det jeg har sett er dette ett hus jeg definitivt vil bo i, om det hadde vært nærmere sentrum Hadde jeg verken likt huset eller beliggenheten hadde det jo ikke vært noen sak... Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Dra på visning først. Bilder lyver. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Jeg skal på visning, men det har ikke vært noen visning enda. Og jeg har begrenset med tid til å bestemme etter visning. Endret 13. februar 2016 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå