Gå til innhold

Djevel i Norrøn mytologi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Loke var ikke direkte ond, nei - han var uforutsigbar og gjorde mye galt, og han er forsåvidt faren til et par av monstrene som skal forårsake Ragnarok ... men han er mer impulsiv og egoistisk enn noen drivende ond kraft. Du har også hans datter Hel, som er gudinne for Helheim (ref Helvete, oppkalt etter henne på ymse germanske språk), men hun har ingen spesiell innflytelse utenfor området sitt - hun begrenser seg til sitt.

Det er vanskelig å si noe konkret, egentlig, siden de kildene vi har om åsatro er hverken fullstendige eller enige med hverandre; Loke varierer fra å være en slu alliert til å være sjef på feil side under Ragnarok; Hel og dødsriket varierer fra ganske fælt til helt greit.  Grovt sett har det den samme typen struktur som de greske eller romerske gudene; noen er greiere enn andre, men de er fortsatt personligheter. Det blir temmelig forskjellig fra den jødisk/kristne/muslimske delingen i en god gud og en ond frister.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Var det en djevel i Norrøn mytologi? Vet at hades var i gresk og ble plutselig nysserig om det var en djevel. Prøvde å google men fant ikke mye info og regner nesten med det var en ond gud, Loke er vel ikke den som regnes som den onde?

Hadde ikke alle vikinger horn på hodet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var det en djevel i Norrøn mytologi? Vet at hades var i gresk og ble plutselig nysserig om det var en djevel. Prøvde å google men fant ikke mye info og regner nesten med det var en ond gud, Loke er vel ikke den som regnes som den onde?

Nei, det er bred enighet om at det er en misforståelse basert på romantiseringer fra tyske teaterfolk. De gikk oftest med luer, og brukte de hjelm var den uten horn.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, det er bred enighet om at det er en misforståelse basert på romantiseringer fra tyske teaterfolk. De gikk oftest med luer, og brukte de hjelm var den uten horn.

Vel, dette med horn på hodet var noe de kristne fant i en rekke "kulturer" rundt om kring i verden. Derfor djevelen med horn på hodet :) men det kan også være et bilde på det primitive mennesket som er mer dyr enn menneske, eller i hvertfall identifiserer seg med dyr. En trend som er på vei tilbake i enkelte kretser i dagens verden  :) seieren over djevelen, kan sees på som seieren over sitt primitive jeg, dyret. Egentlig også kjent bilde i alle mytologier.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vikinger gikk fortsatt ikke med horn-hjelmer. I hvert fall dersom man lener seg mot den brede aksepten i relevante miljøer. Jeg er fortsatt et dyr, du også. Vi er primater, aper, av arten homo sapiens. Uten horn, vanligvis.

Ja, nei det at du er mer dyr enn menneske, betyr ikke at alle er det, horn eller ikke horn. Folk velger selv hva de vil være, hva de identifiserere seg med.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vikinger gikk fortsatt ikke med horn-hjelmer. I hvert fall dersom man lener seg mot den brede aksepten i relevante miljøer. Jeg er fortsatt et dyr, du også. Vi er primater, aper, av arten homo sapiens. Uten horn, vanligvis.

Ja, nei det at du er mer dyr enn menneske, betyr ikke at alle er det, horn eller ikke horn. Folk velger selv hva de vil være, hva de identifiserere seg med.

Såklart. Jeg sier jeg er en ape med stolthet, og i tillegg er jeg moralsk overlegen den guden du tror på. Jeg tror de aller fleste aper på denne kloden er det.

Lenke til kommentar

Såklart. Jeg sier jeg er en ape med stolthet, og i tillegg er jeg moralsk overlegen den guden du tror på. Jeg tror de aller fleste aper på denne kloden er det.

"den guden" er et menneske, hele poenget med kristendommen er å bli et menneske

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Off-topic much? Hvorfor må kristendommen komme inn her?

Kan det være fordi djevelen er en person i kristendommen ?

Han leter etter tilsvarende, det er vel ikke vanskelig å skjønne at det er en assosiasjon? Det betyr ikke nødvendigvis at du må komme kristendommen din. Herregud... (See what I did here?)

On topic, noe mer info om Hel? Jeg kunne tenke meg å lære mer Norrøn mytologi, syns det er litt artig med de gamle gudene. Noe godt lesestoff å finne som dere kan anbefale?

Lenke til kommentar

Det er tenkelig at hornhjelmer ble brukt til seremonielle ting. Dette støttes også av at indianernes medisinmenn noen ganger blir framstilt med en bøffelpels med hode og horn, som de bærer på hodet.

I flere kulturer hadde man referanser til "den hornede guden".

Hvis man leter etter noe å sammenligne med demoner, kan kanskje jotnene være noe, som en gjeng med ulydige vesener som bodde i Jotunheimen.

Troll eller rise skal være en mer moderne utgave av jotner. Man ser av folkeeventyrene at trollene alltid hadde dårlige hensikter.

"Mare" vil defintivt også være noe som er aktuelt å sammenligne med en demon. Fra dette har vi ordet "mareritt", eller "nightmare" på grunn av at det var et åndevesen som kom til folks soverom og plagde dem om natta. I kristen forstand kan dette være en demonisk "spiritual husband" eller "spiritual wife" som må drives ut av en person.

Dette går nok tilbake til førkristen tid, siden folk brukte et "marekors" (pentagram) for å beskytte seg mot marene. Disse marekorsene kunne man ha ved inngangdøra, i den tro at det skulle virke beskyttende. De som er med i retningen "Wicca" bruker i dag ofte pentagrammer for å beskytte seg selv mot ondskap. I kristen tid brukte de jo å risse inn kors ved inngangsdøra, i smøret og osten... Men noen steder overlevde tradisjonen med "marekors" som neppe kan sies å være kristelig.

I folketroen var det vesener som hadde veldig dårlige hensikter. Det var vesener som ville "bergta" folk, det vil si lokke dem inn i fjellet slik at de aldri slapp ut igjen i levende live.

Og det var vesener i vannet som ville lokke folk ut i vannet slik at de druknet.

Andre vesener var mer kompliserte, de kunne være både snille og slemme. Man hadde jo forestillinger om både nisser, huldre, underjordiske, grønnkledde, brimhester, drauger, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tenkelig at hornhjelmer ble brukt til seremonielle ting. Dette støttes også av at indianernes medisinmenn noen ganger blir framstilt med en bøffelpels med hode og horn, som de bærer på hodet.

I flere kulturer hadde man referanser til "den hornede guden".

Hvis man leter etter noe å sammenligne med demoner, kan kanskje jotnene være noe, som en gjeng med ulydige vesener som bodde i Jotunheimen.

Troll eller rise skal være en mer moderne utgave av jotner. Man ser av folkeeventyrene at trollene alltid hadde dårlige hensikter.

"Mare" vil defintivt også være noe som er aktuelt å sammenligne med en demon. Fra dette har vi ordet "mareritt", eller "nightmare" på grunn av at det var et åndevesen som kom til folks soverom og plagde dem om natta. I kristen forstand kan dette være en demonisk "spiritual husband" eller "spiritual wife" som må drives ut av en person.

Dette går nok tilbake til førkristen tid, siden folk brukte et "marekors" (pentagram) for å beskytte seg mot marene. Disse marekorsene kunne man ha ved inngangdøra, i den tro at det skulle virke beskyttende. De som er med i retningen "Wicca" bruker i dag ofte pentagrammer for å beskytte seg selv mot ondskap. I kristen tid brukte de jo å risse inn kors ved inngangsdøra, i smøret og osten... Men noen steder overlevde tradisjonen med "marekors" som neppe kan sies å være kristelig.

I folketroen var det vesener som hadde veldig dårlige hensikter. Det var vesener som ville "bergta" folk, det vil si lokke dem inn i fjellet slik at de aldri slapp ut igjen i levende live.

Og det var vesener i vannet som ville lokke folk ut i vannet slik at de druknet.

Andre vesener var mer kompliserte, de kunne være både snille og slemme. Man hadde jo forestillinger om både nisser, huldre, underjordiske, grønnkledde, brimhester, drauger, osv.

Zeus med horn var også populært

https://www.google.no/search?q=zeus+horns&biw=1920&bih=966&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjf58fwtvnKAhWGwBQKHV9hCQwQ_AUIBigB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...