ChiaroScuro Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Leste denne i Aftenposten i dag. For så vidt ille nok, men skremmende også. En som har jobbet mot mobbing siden 1991 får nå bakoversveis? Da jeg gikk på folkeskolen for nesten 60 år siden, var det ca 5% av elevene som ble mobbet. Tallene er omtrent de samme i dag. Betyr det at innsatsen og midlene som er gjort / brukt har vært uten virkning? Nei! Mobbingen har riktignok holdt seg på samme statistiske nivå, men den har blitt mer ondskapsfull - mye mer ondskapsfull. Jeg lurer på hvor mange årsverk, og millioner av kroner som er kastet bort? Hadde det kanskje vært en ide å slutte å straffe offeret og i stedet gjøre noe med mobbern. Noe annet enn å snakke ham/henne og foreldrene til rette med streng stemme. Hva om mobberen ble flyttet til en annen skole - i stedet for offeret? Hva om mobberen ble ekskludert fra populære aktiviteter i skolens regi, slik at offeret ikke kviet seg, men kanskje gledet seg til å være med? Hvorfor er det ikke lov å straffe en drittsekk? 3 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Jeg bet meg mer merke i at du gikk på folkeskolen for nesten 60 år siden. Hadde det ikke vært for trådens tema hadde jeg rullet ut en fantastisk dinosaurvits! Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Jeg er så lei av hele denne "digitale mobbingen". Altså - om det er noen plattform de svake kan ta igjen med så er det vel den digitale.Folk anklager ofte andre for mobbing når de ikke klarer å stå opp for seg selv. Hva med å lære barna (og tydeligvis en del voksne) litt forbanna selvrespekt? Og at det faktisk er ok å ta igjen?Alternativt finnes det en eller annen variant av en IGNORE knapp. Endret 13. februar 2016 av misanthrope 2 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Jeg er så lei av hele denne "digitale mobbingen". Altså - om det er noen plattform de svake kan ta igjen med så er det vel den digitale. Folk anklager ofte andre for mobbing når de ikke klarer å stå opp for seg selv. Hva med å lære barna (og tydeligvis en del voksne) litt forbanna selvrespekt? Og at det faktisk er ok å ta igjen? Alternativt finnes det en eller annen variant av en IGNORE knapp. Ord fra en mobber. 4 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Jeg bet meg mer merke i at du gikk på folkeskolen for nesten 60 år siden. Hadde det ikke vært for trådens tema hadde jeg rullet ut en fantastisk dinosaurvits! Jaja, hoderegning er noe jeg har tapt. Jeg gikk 7 klasse i 1959/60. Det blir 56 år siden. Beklager. Problemstillingen er uforandret! Endret 13. februar 2016 av Thonord Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 56 er nesten 60 i min bok, du er unnskyldt! Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Jeg er så lei av hele denne "digitale mobbingen". Altså - om det er noen plattform de svake kan ta igjen med så er det vel den digitale. Folk anklager ofte andre for mobbing når de ikke klarer å stå opp for seg selv. Hva med å lære barna (og tydeligvis en del voksne) litt forbanna selvrespekt? Og at det faktisk er ok å ta igjen? Alternativt finnes det en eller annen variant av en IGNORE knapp. Det noe du trenger å vite. Offret er ikke en drittsekk! Mener du virkelig at mobbing er OK og det er offerets skyld fordi han ikke oppfører seg som en også? Er du også en av de som mener at kvinner/jenter må bære en del av skylden for voldtekt fordi de lever i et fritt land? 1 Lenke til kommentar
Lite kreativt navn Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Før du foreslår at vi tvinger en mobber til å skifte skole, bør du har gjort deg noen tanker om: 1. Ville det få en slutt på mobbingen? Mobbere opererer sjeldent aleine. 2. Vil det hindre mobberen i å mobbe den andre på nett og etter skolen? 3 Hvis ja, hva får deg til å tro at han ikke vil velge et annet offer på den nye skolen? 4. Hvilke effekter vil dette ha for mobberen? Du vet, de er mennesker de også, noe mange ser ut til å glemme. 5. Hva er mobbing? Er det nok med stygge blikk og utestenging? 6. Hvor vidt det er greit å straffe folk i en alder hvor de fleste er usikre, hvor kroppen bombarderes av forskjellige hormoner og de fleste er villige til å gjøre mye rart for å oppnå popularitet. 7. Hvorfor mobber mobberen? 8. Forstår mobberen alvoret i det han gjør? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Før du foreslår at vi tvinger en mobber til å skifte skole, bør du har gjort deg noen tanker om: 1. Ville det få en slutt på mobbingen? Mobbere opererer sjeldent aleine. 2. Vil det hindre mobberen i å mobbe den andre på nett og etter skolen? 3 Hvis ja, hva får deg til å tro at han ikke vil velge et annet offer på den nye skolen? 4. Hvilke effekter vil dette ha for mobberen? Du vet, de er mennesker de også, noe mange ser ut til å glemme. 5. Hva er mobbing? Er det nok med stygge blikk og utestenging? 6. Hvor vidt det er greit å straffe folk i en alder hvor de fleste er usikre, hvor kroppen bombarderes av forskjellige hormoner og de fleste er villige til å gjøre mye rart for å oppnå popularitet. 7. Hvorfor mobber mobberen? 8. Forstår mobberen alvoret i det han gjør? 1. Ja, mobberne oppdager at én har måttet skifte skole, og det samme kan skje dem, om de ikke passer seg 2. Ja, kontakten til det gamle miljøet blir brutt og anledningene til å mobbe blir dermed færre 3. Det kan nok skje, men det blir en stund til. Det går ikke an å mobbe om du kommer ukjent til en ny skole. Og kanskje han ikke har lyst til å måtte flytte enda en gang? 4. Interesserer meg ikke. Det er bare å oppføre seg som folk, så slipper man å bytte skole. 5. Stygge blikk og utestengning er selvsagt ikke nok. Det er slikt som forekommer blant mennesker, og det må en lære seg å takle. 6. De er i en alder der de har lett for å lære. Og straff som læremetode har vist seg effektiv. 7. Fordi det er tilfredsstillende å plage andre, se hvilken makt man har og sole seg i andres beundring. 8. Ja, han forstår at mobbing er ikke alvorlig i det hele tatt - det blir jo aldri noen straff å få for det! Endret 13. februar 2016 av Vox_populi 4 Lenke til kommentar
Ateist Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Mobbing er en naturlig del av barndommen, men det er like naturlig å ville gi mobberen en knekt nese. Hvorfor er det bare det siste som får konsekvenser i skoleverket? 4 Lenke til kommentar
Lite kreativt navn Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Edit: svar til Vox-populi. Er ny, så har ikke fått teken på sitering... 4. Interesserer meg ikke. Det er bare å oppføre seg som folk, så slipper man å bytte skole. Men det burde det. Ta en titt på denne historen her. En historie om en 16 åring som valgte selvmord etter å ha blitt utvist for mobbing. Poenget med linken er ikke å bruke den som en hærsketeknikk, men jeg synes den illustrerer flere problemer med å tvinge mobbere til å bytte skole:- At personen kunne utvises, hindret han ikke i å gjøre det han gjorde.- Han gjorde det han gjorde som en "prank". Det var åpenbart galt, men om han ikke forsto det selv, blir en slik form for straff like idiotisk som å straffe en stein for at du snublet på den. - ettersom at han selv ble mobbet og selv hadde store problemer, kan denne historien få en slutt på denne veldige "god vs. ond" tenkningen som mobbesaker har. - Han var ikke aleine om det, men fikk all straffen. Mobbing foregår som oftest på et plan som utenforstående ikke ser, og hvem som får skylden for mobbingen trenger ikke å være den som har vært værst, men den som blir tatt. 5. Stygge blikk og utestengning er selvsagt ikke nok. Det er slikt som forekommer blant mennesker, og det må en lære seg å takle. Hvor går grensen, da? 6. De er i en alder der de har lett for å lære. De er i en alder hvor de er impulsive, ikke ser konsekvenser og styres av sterk flokk-mentalitet. Og straff som læremetode har vist seg effektiv. Javel? Denne påstanden krever en studie som bekrefter det du sier. Selv tror jeg at en slik straff vil føre til at mobberen blir rasende, vil søke hevn og begynner å oppføre seg som en jævelunge på sin nye skole. Ulydige elever har svært liten respekt for straff. 8. Ja, han forstår at mobbing er ikke alvorlig i det hele tatt - det blir jo aldri noen straff å få for det! Det du sier her, er at han ikke forstår hva han gjør. Endret 13. februar 2016 av Lite kreativt navn Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Edit: svar til Vox-populi. Er ny, så har ikke fått teken på sitering... 4. Interesserer meg ikke. Det er bare å oppføre seg som folk, så slipper man å bytte skole. Men det burde det. Ta en titt på denne historen her. En historie om en 16 åring som valgte selvmord etter å ha blitt utvist for mobbing. Poenget med linken er ikke å bruke den som en hærsketeknikk, men jeg synes den illustrerer flere problemer med å tvinge mobbere til å bytte skole: - At personen kunne utvises, hindret han ikke i å gjøre det han gjorde. - Han gjorde det han gjorde som en "prank". Det var åpenbart galt, men om han ikke forsto det selv, blir en slik form for straff like idiotisk som å straffe en stein for at du snublet på den. - ettersom at han selv ble mobbet og selv hadde store problemer, kan denne historien få en slutt på denne veldige "god vs. ond" tenkningen som mobbesaker har. - Han var ikke aleine om det, men fikk all straffen. Mobbing foregår som oftest på et plan som utenforstående ikke ser, og hvem som får skylden for mobbingen trenger ikke å være den som har vært værst, men den som blir tatt. 5. Stygge blikk og utestengning er selvsagt ikke nok. Det er slikt som forekommer blant mennesker, og det må en lære seg å takle. Hvor går grensen, da? 6. De er i en alder der de har lett for å lære. De er i en alder hvor de er impulsive, ikke ser konsekvenser og styres av sterk flokk-mentalitet. Og straff som læremetode har vist seg effektiv. Javel? Denne påstanden krever en studie som bekrefter det du sier. Selv tror jeg at en slik straff vil føre til at mobberen blir rasende, vil søke hevn og begynner å oppføre seg som en jævelunge på sin nye skole. Ulydige elever har svært liten respekt for straff. 8. Ja, han forstår at mobbing er ikke alvorlig i det hele tatt - det blir jo aldri noen straff å få for det! Det du sier her, er at han ikke forstår hva han gjør. Oj? en av 14 millioner (sånn ca.). Det skal være et argument for å straffe offeret? vi lever i to forskjellige verdener. Lenke til kommentar
100% Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Edit: svar til Vox-populi. Er ny, så har ikke fått teken på sitering... 4. Interesserer meg ikke. Det er bare å oppføre seg som folk, så slipper man å bytte skole. Men det burde det. Ta en titt på denne historen her. En historie om en 16 åring som valgte selvmord etter å ha blitt utvist for mobbing. Poenget med linken er ikke å bruke den som en hærsketeknikk, men jeg synes den illustrerer flere problemer med å tvinge mobbere til å bytte skole:- At personen kunne utvises, hindret han ikke i å gjøre det han gjorde. - Han gjorde det han gjorde som en "prank". Det var åpenbart galt, men om han ikke forsto det selv, blir en slik form for straff like idiotisk som å straffe en stein for at du snublet på den. - ettersom at han selv ble mobbet og selv hadde store problemer, kan denne historien få en slutt på denne veldige "god vs. ond" tenkningen som mobbesaker har. - Han var ikke aleine om det, men fikk all straffen. Mobbing foregår som oftest på et plan som utenforstående ikke ser, og hvem som får skylden for mobbingen trenger ikke å være den som har vært værst, men den som blir tatt. 5. Stygge blikk og utestengning er selvsagt ikke nok. Det er slikt som forekommer blant mennesker, og det må en lære seg å takle. Hvor går grensen, da? 6. De er i en alder der de har lett for å lære. De er i en alder hvor de er impulsive, ikke ser konsekvenser og styres av sterk flokk-mentalitet. Og straff som læremetode har vist seg effektiv.Javel? Denne påstanden krever en studie som bekrefter det du sier. Selv tror jeg at en slik straff vil føre til at mobberen blir rasende, vil søke hevn og begynner å oppføre seg som en jævelunge på sin nye skole. Ulydige elever har svært liten respekt for straff. 8. Ja, han forstår at mobbing er ikke alvorlig i det hele tatt - det blir jo aldri noen straff å få for det! Det du sier her, er at han ikke forstår hva han gjør. "En historie om en 16 åring som valgte selvmord etter å ha blitt utvist for mobbing" Selfølgelig trist. Tror du ikke det finnes endel historier om folk som har valgt selvmord fordi de har BLITT MOBBET også? Tror du finner flere av de historiene. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Mobbing er en naturlig del av barndommen, men det er like naturlig å ville gi mobberen en knekt nese. Hvorfor er det bare det siste som får konsekvenser i skoleverket? En del av en ubehagelig virkelighet! At det er synd på mobbern er en naturlig del av denne ubehagelige forvrengte virkelighet. Dette er troen til folk som går i fotformsko, rosa mantilla og synger: "Hvorfor ligger ingen med meg?". De har en sikker jobb, og "pri" en er pensjon. Motto er "Don't rock the boat!" Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Anekdodisk bevis fra en som har jobbet flere år i både skole og barnehage: Det er ofte synd på mobberen, men det er som regel mer synd på den som blir mobbet. Lenke til kommentar
Lite kreativt navn Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 "En historie om en 16 åring som valgte selvmord etter å ha blitt utvist for mobbing"Selfølgelig trist. Tror du ikke det finnes endel historier om folk som har valgt selvmord fordi de har BLITT MOBBET også? Tror du finner flere av de historiene. Det har du veldig rett i, men som sagt: den var ment til å illustrere visse poeng. Ikke for å si at utvisning = selvmord. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 (endret) Jeg er så lei av hele denne "digitale mobbingen". Altså - om det er noen plattform de svake kan ta igjen med så er det vel den digitale. Folk anklager ofte andre for mobbing når de ikke klarer å stå opp for seg selv. Hva med å lære barna (og tydeligvis en del voksne) litt forbanna selvrespekt? Og at det faktisk er ok å ta igjen? Alternativt finnes det en eller annen variant av en IGNORE knapp. Ord fra en mobber. Ifra et mobbeoffer som til slutt fikk nok. Det er ingen som kan gjøre deg til et offer. Det er ingen som kan få deg til å føle deg dårlig eller mindreverdig. Det er det bare DU som kan gjøre. Endret 13. februar 2016 av misanthrope Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Det noe du trenger å vite. Offret er ikke en drittsekk! Mener du virkelig at mobbing er OK og det er offerets skyld fordi han ikke oppfører seg som en også? Er du også en av de som mener at kvinner/jenter må bære en del av skylden for voldtekt fordi de lever i et fritt land? Lurer på om du har tatt Kreativ Tolkning 101 sammen med en del andre da jeg merker jeg blir mye feiltolket om dagen Det jeg mener er bokstavelig talt "Sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me." Lenke til kommentar
100% Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Jeg er så lei av hele denne "digitale mobbingen". Altså - om det er noen plattform de svake kan ta igjen med så er det vel den digitale. Folk anklager ofte andre for mobbing når de ikke klarer å stå opp for seg selv. Hva med å lære barna (og tydeligvis en del voksne) litt forbanna selvrespekt? Og at det faktisk er ok å ta igjen? Alternativt finnes det en eller annen variant av en IGNORE knapp. Ord fra en mobber. Ifra et mobbeoffer som til slutt fikk nok. Det er ingen som kan gjøre deg til et offer. Det er ingen som kan få deg til å føle deg dårlig eller mindreverdig. Det er det bare DU som kan gjøre - ved å gi tillatelse. Ikke alltid så enkelt. Er du en liten beskjeden kar som blir mobbet av en guttegjeng av større gutter så handler det nok ikke bare om å gi tillatelse eller ikke. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Sier ikke at man må sloss - selv om det ofte hjelper. Men i psykologien er det nå slik at enhver følelse er et resultat av tanker - ikke instinkter. I følge kognitiv terapi må du stanse tanken før den blir til følelse. Det hjelper ikke å ta seg nær. Det viktigste, særlig for en som blir mobbet, er selvrespekten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå