Gå til innhold

Absurd feil med Realtek HD Audio drivere (Win10)

Anbefalte innlegg

Jeg installerte nylig Windows 10 på en ny SSD for kjappere oppstart og ikke minst en ren installasjon.

Alt så ut til å virke fint i starten. Så kom det etter hvert noen problemer som jeg ikke har noen som helst anelse hvorfor de oppstår, eller hva som kan gjøres for å få bukt med problemet.

Dette er da en laptop som er ca 1,5 år gammel. Så maskinvaren er god. Originalt kjørte den Windows 7, med oppgradering til Windows 10. Det har i alle hovedsak fungert fint, men det gikk litt tregt på en standard HDD.

Etter installasjon har derimot headsett hatt problemer. Bluetooth fungerer merkelig nok helt fint. Bortsett fra til skype. Men når jeg kobler til et vanlig headsett, virker mikrofon, mens lyden ikke kommer gjennom. Jeg har da avinstallert drivere og lagt inn nye flere ganger, samt sjekket om riktig device er gjeldende. Alt ser fint ut...

Her er noen av symptomene:

- Oppstod etter clean install av Windows 10 versjon 1511. 64-bits engelskspråklig.

- Jack ut virker noen ganger etter restart, andre ganger ikke. Som oftest ikke.

- Om jack ut skulle for en gangs skyld virke, vil den ikke virke lenger etter at laptopen har vært i dvalemodus.

- Om jack ut ikke virker, vil det noen ganger hjelpe å slå på bluetooth-headsettet, for så å slå det av igjen.

- Bluetooth-headsett virker ikke til skype. Da kommer lyden fra høyttalerene, mens mikrofon og lyder fra f.eks videoer går gjennom headsettet.

Det virker for min del som om Windows deler alle lyder i to grupper. Den første inneholder systemlyder, skype og slikt, mens den andre omfatter video, musikk og spill. Og at da den andre gruppen ikke alltid blir med på lasset. Det er frustrerende å koble til et headsett, og oppleve at lydene kommer fra forskjellige steder (spotify på ørene, skype fra høyttalerene) eller ikke i det hele tatt. 
Jeg har alltid sett på meg selv som datakyndig, og har alltid fått bukt med ulike problemer opp gjennom årene. Men her sitter jeg helt fast. 

Er det noen som har tips, eller er Windows paranoid schizofren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nyere drivere fra Realtek sin ftp-server, 7738. På den siden finnes frem til 7724. For ordens skyld har jeg prøvd ulike anbefalte utgaver av drivere, uten at det hjelper på problemet.

Edit: Jeg mistenker at det er en eller annen veldig spesiell innstilling et eller annet sted i windows som ikke stemmer. Og ut fra at ulike drivere forandrer noe, peker jeg fingeren mot Windows 10. Jeg kommer til å teste litt noen dager til, hvis ikke må jeg kjøre ny install av Windows. Krever litt ekstra jobb siden jeg bruker en mSATA til det, og BIOS egentlig ikke vil boote fra den.

Så en en enkel fiks av lydproblemet vil jeg heller foretrekke, selv om jeg helt sikkert har brukt mer tid (og frustrasjon) på problemet enn det hadde tatt meg å installere windows på nytt...

Endret av Zetheus
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke løsningen på ditt spesifikke problem, men det stemmer at Windows "deler lyden i to". Det ser du under "playback devices" når du høyreklikker på lydikonet i statusfeltet. Der kan man sette hva som skal være "default" lyd ut og hva som skal være "communication device". F.eks. har jeg på jobben eget headset (USB, trådløs basestasjon) til telefoni-systemet og dette er derfor satt til "communication device". All annen lyd ("default") går via PC-høyttaler.

Lenke til kommentar

Jepp, men det hadde ingen effekt selv om jeg gav samme device begge rettighetene. Minijack ut gav uansett kun stillhet. Bortsett fra en 50/50 sjanse for at det faktisk virket ved restart. Og da kun hvis de var plugget i ved restart. Jeg har aldri blitt så forvirret av et problem før, men håper det nå er i orden; Etter å ha prøvd litt flere drivere, samt oppdatert chipsett og slikt, kastet jeg like greit inn håndkleet og la inn Windows 10 på nytt. 

Jeg håper da jeg er kvitt problemet og at alt vil virke som normalt igjen :)

Lenke til kommentar

Reinstall virket ikke. 

Problemet denne gangen oppstod første gang etter at jeg klappet sammen laptopen og dermed satte den i dvalemodus - mens jeg lot da headsettet forbli plugget i minijack-utgangen.

Etter testing viser det seg at alt virker greit så lenge jeg trekker ut ledningene før jeg legger den samment. Så langt i alle fall.

Jeg ser mønsteret, men desverre ikke et svar på problemet enda. Lurer på å plinge på Microsoft for høre med de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...